M
Mindra
Har tidigare skrivit en tråd om en häst i stallet som skall säljas och nu har det gått undan och den är nu "såld" eller rättare sagt den säljs om vet. bes. går bra. Vi hade veterinären ute idag och eftersom ägaren till hästen just nu mår rätt dåligt över att sälja den så var det jag som tog emot köparen och veterinären. Veterinären börjar med att dra hästen i svansen ( hon hälsade inte på hästen först, nada.. bara började med att dra i svansen utan att ens ha frågat mig hur hästen är) Ok så långt allt väl. Klämmer och känner på hästen som man ska samtidigt som hon håller "tal" om hur onödigt det är att köpa häst när man kan låna osv. Köparna ser lite osäkra ut och menar att de nog trots allt vill ha en egen. När det kom till böjprovet så drar hon upp benet så hoven hamnar i en rätt bizarr vinkel vilket jag lite försiktigt påpekade att det såg lite konstigt ut. Får som svar " en frisk häst visar INTE hälta för att man böjer hur man än böjer.. men att detta sätt är det rätta och att många andra kanske böjer för tamt" Fine säger jag och sen när det är dags att springa iväg så linkar hon till första tre stegen för att sedan springa rent. Då säger vet: "jag skulle inte köpa en halt häst" ...
Efter bes så va jag väldigt fundersam och även fast det inte är min häst så sa jag till spekulanterna att jag anser att denna vet hade lite konstiga saker för sig och att de kanske skulle ta en annan vet innan man helt avfärdar köpet. De höll med mig men är ju nu givetvis lite osäkra. När jag ringde ägaren blev hon helt stum när jag sa att vet sa att hon visade hälta på båda fram enligt vet. ( Hästen i fråga är klinik kollad för 6 veckor sedan.. även om inte detta är någon garanti för att inget hänt nu så blev hon i alla fall förvånad)
Så nu efter långt inlägg, hur skulle du känna som köpare.. Skulle du testa med en vet till eller skulle du helt enkelt lägga ner?
Och ni som säljare, tar ni till egna veterinären som ni känner eller ringer ni in en som är "opartisk"? ( enligt mig borde inte vet kunna va partisk med risk för sitt jobb men många säger ju att det är så)
Själv skulle jag ju tycka att det kändes bättre även som köpare med en vet som känner till hästen. Som säljare skulle jag vilja va säker på att det är en bra vet som jag vet gör en rättvis bes.
Efter bes så va jag väldigt fundersam och även fast det inte är min häst så sa jag till spekulanterna att jag anser att denna vet hade lite konstiga saker för sig och att de kanske skulle ta en annan vet innan man helt avfärdar köpet. De höll med mig men är ju nu givetvis lite osäkra. När jag ringde ägaren blev hon helt stum när jag sa att vet sa att hon visade hälta på båda fram enligt vet. ( Hästen i fråga är klinik kollad för 6 veckor sedan.. även om inte detta är någon garanti för att inget hänt nu så blev hon i alla fall förvånad)
Så nu efter långt inlägg, hur skulle du känna som köpare.. Skulle du testa med en vet till eller skulle du helt enkelt lägga ner?
Och ni som säljare, tar ni till egna veterinären som ni känner eller ringer ni in en som är "opartisk"? ( enligt mig borde inte vet kunna va partisk med risk för sitt jobb men många säger ju att det är så)
Själv skulle jag ju tycka att det kändes bättre även som köpare med en vet som känner till hästen. Som säljare skulle jag vilja va säker på att det är en bra vet som jag vet gör en rättvis bes.