Välkänd eller "opartisk" vet vid bes. ?

M

Mindra

Har tidigare skrivit en tråd om en häst i stallet som skall säljas och nu har det gått undan och den är nu "såld" eller rättare sagt den säljs om vet. bes. går bra. Vi hade veterinären ute idag och eftersom ägaren till hästen just nu mår rätt dåligt över att sälja den så var det jag som tog emot köparen och veterinären. Veterinären börjar med att dra hästen i svansen ( hon hälsade inte på hästen först, nada.. bara började med att dra i svansen utan att ens ha frågat mig hur hästen är) Ok så långt allt väl. Klämmer och känner på hästen som man ska samtidigt som hon håller "tal" om hur onödigt det är att köpa häst när man kan låna osv. Köparna ser lite osäkra ut och menar att de nog trots allt vill ha en egen. När det kom till böjprovet så drar hon upp benet så hoven hamnar i en rätt bizarr vinkel vilket jag lite försiktigt påpekade att det såg lite konstigt ut. Får som svar " en frisk häst visar INTE hälta för att man böjer hur man än böjer.. men att detta sätt är det rätta och att många andra kanske böjer för tamt" Fine säger jag och sen när det är dags att springa iväg så linkar hon till första tre stegen för att sedan springa rent. Då säger vet: "jag skulle inte köpa en halt häst" ...

Efter bes så va jag väldigt fundersam och även fast det inte är min häst så sa jag till spekulanterna att jag anser att denna vet hade lite konstiga saker för sig och att de kanske skulle ta en annan vet innan man helt avfärdar köpet. De höll med mig men är ju nu givetvis lite osäkra. När jag ringde ägaren blev hon helt stum när jag sa att vet sa att hon visade hälta på båda fram enligt vet. ( Hästen i fråga är klinik kollad för 6 veckor sedan.. även om inte detta är någon garanti för att inget hänt nu så blev hon i alla fall förvånad)

Så nu efter långt inlägg, hur skulle du känna som köpare.. Skulle du testa med en vet till eller skulle du helt enkelt lägga ner?

Och ni som säljare, tar ni till egna veterinären som ni känner eller ringer ni in en som är "opartisk"? ( enligt mig borde inte vet kunna va partisk med risk för sitt jobb men många säger ju att det är så)

Själv skulle jag ju tycka att det kändes bättre även som köpare med en vet som känner till hästen. Som säljare skulle jag vilja va säker på att det är en bra vet som jag vet gör en rättvis bes.

Sv: Välkänd eller "opartisk" vet vid bes. ?

Det lät ju som en lite konstig veterinär... vem hade valt denna?
Vem betalade för denna besiktning?

Om jag var köpare:
Om jag verkligen tok-fastnat för hästen och om jag tyckte att denna vet. hade verkat skum, så hade jag nog frågat köparen om vi kunde delat på kostnaden för en besiktning på en bra klinik. Men jag skulle såklart ändå känt mig lite osäker.. man vill ju inte köpa på sig problem.

Om jag var säljare:
Hade jag bokat tid hos en bra klinik där jag kan känna att hästen blir korrekt undersökt.

Vi har haft som regel när vi sålt billiga hästar(under 50.000:-) att vi har tagit ut vår egen veterinär, vi har betalat besiktningen som sääljare.
OM köparen velat ha en annan veterinär så har köparen få stå för dessa kostnader.

Vid hästar dyrare än 50.000:- har vi röntgat/klinikbesiktigat innan vi salufört hästen ifråga, och sedan har vi gjort liakdant som vid billigare saluförningar.

Jag vill alltid ha min egen veterinär. Absolut ingen som är knuten till hästen sedan tidigare.

Vill också själv välja och betala för veterinären.

Jag vill (som köpare) att min "egen" veterinär besiktigar en häst som jag ska köpa. Även om säljaren redan besiktigat hästen så vill jag att min vet. som jag litar på till 100 % går igenom den och ger mig råd.

Som säljare låter jag en "opartisk" veterinär på klinik besiktiga hästen, så att köparna inte ska tro att "min" veterinär besiktigar till min fördel.

Ullis

Som köpare så skulle jag själv vilja ha min egen veerinär och därmed också skulle jag stå för veterinärbesiktningen.

Jo, jag skulle också helst ha min egen. Men som i detta fall är inte det möjligt då dem bor 6 timmars bilresa härifrån och det kan nog bli lite svårt att få med sig sin egen veterinär.

Denna vet. valdes av spekulanterna men de kände inte till henne sedan innan utan de va mer att dem kollat upp veterinärer som jobbar i området och sedan bokat ngn. Personligen tycker jag att denna vet var dålig och att det är ytterst oproffsigt av en veterinär att stå och säga att man inte ska köpa hästar, bara låna osv.

De som är spekulanter är jättekära i hästen och kommer säkert gå med på att låta annan vet. kolla. Som jag förstod det så blir det inte klinik utan bara annan vet. Nu ska de väl leta efter ngn som verkar bättre. Personligen skulle jag rekomendera den vet som brukar komma till stallet ( en butter man som inte direkt är känd för sin charm men rättvis och otroligt kunnig) Men på samma gång förstår jag ju om ägarna vill ha en egen, men hur ska man kunna ha en egen som man kan lita på om man aldrig ens varit i länet innan.

Som säljare (vilket bara hänt en gång) såg jag till att hästen var besiktad på klinik, sen var det upp till köparen att besikta själv om de ville det.

Om jag skulle köpa häst klinikbesiktar jag den, med möjlighet till röntgen om det skulle visa sig behövas, innan jag lämnar några pengar. Det spelar ingen roll om säljaren viftar med en vet.besikting utan jag gör det ändå...Prisklassen på hästen spelar ingen roll...

Samma när jag stått som fodervärd. Hästen besiktas av mig som fodervärd innan jag tar den i bruk och besiktar den innan tillbakalämning. Använder ortens hästkunniga DV-klinik eller ATG-klinik.

Det viktigaste är att man anlitar en veterinär med hästinriktning.

Varför inte rekommendera köparna att besiktiga på klinik?

De brukar ha bäst förutsättningar att göra en ordentlig besiktning (bra löpbana, bra förutsättningar för longering/ridprov etc). Skulle det behövas röntgen t ex är det inget som hindrar att man slår plåten där och då.

Tjaa...Visst kan jag rekomendera dem det och speciellt nu då när det blev som det blev med den första veterinären. I övrigt så tycker jag ofta ( med risk att bli nerröstad nu) att en bes hemma räcker gott om man har en hel och frisk häst som man inte förväntar sig att det skall vara ngt med. När jag klinik bes hästar så tycker inte jag att dem gjort så mkt mer än vi gjort hemma. Men nu är det som sagt en annan femma eftersom denna vet ansåg att hon markerade båda fram. Det är en bit till närmsta klinik och eftersom hon så pass nyligen varit där och gjort allt så är de väl mest frågan om det just nu. Kan inte spekulera så mkt i hur de tänkt göra eftersom jag eg bara är insyltad som tredje paret ögon på det hela och därmed varken är hästens ägare eller köpare.

I övrigt så tycker jag ofta ( med risk att bli nerröstad nu) att en bes hemma räcker gott om man har en hel och frisk häst som man inte förväntar sig att det skall vara ngt med.

Nu är det ju inte riktigt den inställningen man har när man köper häst, då ska man ju snarare gå in för att hitta det som finns att hitta på hästen.

Jo du har rätt, jag skriver först och tänker sen *skyller bestämt på feber*. Dock vidhåller jag att på de bes vi gjort där hästen inte visat tecken på ngt fel så har de inte gjort ngt speciellt på kliniken som man inte gör på en bes hemma. Visst är det bra om man kan ta röntgen direkt OM det skulle vara ngt, men det har jag hitills inte varit med om *peppar peppar*

Har i alla fall pratat med ägaren till hästen och dem har kommit överens om att låta en annan rekomenderad vet göra nytt böjprov.

Själv vill jag inte böja mina hästar mer har sett för många som böjer dem helt snett och galet. Då ser jag hellre röntgen direkt. Har hört ngt annat me några "klossar" man fäste men aldrig sett det, kanske kunde va värt att kolla upp till nästa gång man säljer häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama