"Välja valp"

Red_Chili

Trådstartare
Något jag funderat på, nu när "alla" köper valp, är att det är många som skriver "Jag hoppas på att få den men det är en annan före mig i kön som ska välja"

Är det vanligt med köer som är sådana att "först i kö får först hund"?
Är det vanligt att man får välja valp själv?

På kenneln jag bott på så har det aldrig varit något visst kösystem. Det har alltid varit att man har ett gäng personer som är intresserade och sedan har valp + köpare parats ihop så gott det går. Om någon som kanske varit intresserad i 1½ år inte passar lika bra ihop med en viss valp som personen som varit intresserad i ½ år, ja då får inte första personen valpen utan då får andra personen valpen, trots kortare "kötid" och trots att personen med lång kötid vill ha valpen.
Är detta ovanligt?

Ni som är uppfödare? Hur gör ni?
Ni som "bara" köpt valpar, hur har det gått till då?

Sv: "Välja valp"

Något jag funderat på, nu när "alla" köper valp, är att det är många som skriver "Jag hoppas på att få den men det är en annan före mig i kön som ska välja"

På kenneln jag bott på så har det aldrig varit något visst kösystem. Det har alltid varit att man har ett gäng personer som är intresserade och sedan har valp + köpare parats ihop så gott det går. Om någon som kanske varit intresserad i 1½ år inte passar lika bra ihop med en viss valp som personen som varit intresserad i ½ år, ja då får inte första personen valpen utan då får andra personen valpen, trots kortare "kötid" och trots att personen med lång kötid vill ha valpen.
Är detta ovanligt?

Ni som "bara" köpt valpar, hur har det gått till då?

Jag har haft "andra tjing" på en valp (efter uppfödaren), eftersom "min" valp var hanhundsägarens parningsvalp, men vi var bägge överens om vilken som hade passat mig bäst. När det gällde vrålapan så fanns det tre valpar, två från en kull och en från en annan. Jag var där en gång och hade inte kunnat skilja på dem om jag så hade försökt. Eftersom jag inte tänkte ställa ut så tyckte uppfödaren att jag skulle ha den med tandfel och det passade mig utmärkt.

Här är det inte föst i kön får först välja och jag som uppfödare parar ihop köpare med valp baserat på vilken typ av människa köparen är, hur de bor, vad de vill ha etc. Jag känner ju valparna betydligt bättre än valpköpare som tycker alla ser likadana ut och som träffar valparna i snitt 2 ggr innan flytt..

Hur ska de kunna avgöra vilken valp som passar dem bäst?

Således; Här spelar det ingen roll var på listan de befinner sig om de får köpa en valp eller inte och inte heller får någon välja valp helt på egen hand.

Ja det har varit olika, men det bästa har varit då kennelägaren valt åt en... :) Men de har varit de gånger jag som hundägare varit massor hos kennelägaren och de har sett mina behov och hundarnas temperament... sen kan det va så att man faller för just en valp och då går det ju att kompromissa med kenneln och det är nog det bästa nu när jag tänker efter... :) men, jag tycker nog att kennelägaren ska ha det slutgiltiga bestämmandet var valpen ska komma! :)

Min uppfödare har ett gäng intressenter per valpkull, sedan väljer hon ut dom som passar bäst för valparna. En valp som hon ser som väldigt lovande säljer hon ju inte till någon som inte vill ställa ut alls osv. Jag hörde av mig sent, och det var väldigt många intressenter på just den kullen långt innan parningen ens skett. Ändå fick jag köpa en av de valpar hon först valde att behålla. Alltså, hon behöll tre själv och sålde efter ytterligare några veckor Cerberus till mig.

Cebbe är ju egentligen den enda jag köpt själv, men även våra tidigare afghaner valdes ut åt oss. Jag tycker det låter konstigt att man skulle välja själv. Man känner ju inte valparna alls, så vad ska man gå på då. Färgen? Vilken valp som är piggast/lugnast för stunden? Nej, jag tror helt enkelt att uppfödaren är den som har bäst koll och den som kan para ihop valparna med rätt köppare.

När jag köpte min grabb så var det en kösystem och jag var nr. 3 på listan men den som jag ville ha fanns också kvar när det var min tur att välja och det kunde inte ha blivit bättre :love: Ingen av hans kullbröder tilltalar mig, varken utseendemässigt eller temperamentsmässigt.

Jag varken väljer eller låter köparna välja fritt. Jag pratar och berättar så gott det går om valparna för köparna. Oftast väljer köparna bort de valparna de själva vet inte passar dem så bra.

Jag skulle vilja säga att det är ett samarbete mellan köparen och mig vilka valpar som får vilket hem. Det måste ju kännas rätt för köparen också. Aldrig i livet att jag hade låtit en annan människa välja vilkan valp jag ska ha, det ska jag få göra själv. Jag litar inte tillräckligt på andra människor för att låta dem välja hund åt mig.

Man känner ju inte valparna alls, så vad ska man gå på då. Färgen? Vilken valp som är piggast/lugnast för stunden?

Det är precis så det verkar vara ibland...

Jag har ju haft turen att få välja valp, eller.. Jag vetetusan om jag ens valde. Jag sa att jag helst ville ha en cremefärgad tikvalp, det föddes en sådan och jag hade fått välja vilken som helst för uppfödaren. Det berodde ju på att jag bodde där i stort sett hela valparnas första veckor... Sedan kom den lilla cremetiken och höll sig till mig hela tiden, väldigt mycket mer än de andra. Framförallt gillade hon att sova på min axel :love: (herregud vad liten hon varit!) Så det "bara blev som det blev".

Skulle jag köpa hund från kennel jag inte bott på så hade jag helt klart VELAT att uppfödaren skulle välja hund åt mig, just eftersom den personen känner hundarna bättre än mig.

När vi skulle köpa hund för miljoner år sedan hade min far klart bestämt att vi skulle ha en tik. Det var nog det enda som var klart. Vi skulle egentligen haft en "olycka" dvs en balndisvalp som fötts på kenneln av misstag men de var slut. men det fanns nyfödda springrar istället och ville vi ha tiken fick vi henne (fanns bara en tik och sex hanar) Hon var störst och rundast och helt underbar fast alla bara var tvåveckorskorvar. Sån tur kommer jag aldrig mer i livet att ha! *älsk* Nuvarande är ju en omplacering...

Skulle dock inte vilja ha noll att säga till om i valpval. Men om jag säger att jag vill ha en tik och uppfödaren då presenterar två av kullens tre eller fyra tikar och låter mig välja bland dem (givetvis med bra argument) så kan jag helt klart köpa det. Men jag vill få känna efter själv att det finns en kemi mellan mig och valpen!

Fast noll koll har ju valpköparna inte. Jag vet ju vad de vill ha och plockar ut den valp som bäst motsvarar deras önskemål, talar om hur valpen jag anser passar dem bäst är etc., så de vet en hel del ändå fast de inte får välja själva.

Sigges uppfödare hade kösystem som du skriver om "först i kön får först valp", och vi fick också välja i den ordningen.

Edit: Dock berättade ju uppfödaren om valparna, de två vi valde mellan var ganska lika i temperamentet och det var mest pälskvalitén som skiljde enligt uppfödaren.
Fast det var nog mest Sigge som valde oss, han kom och satte sig vid mitt knä, den andra gick iväg.
Hade någon varit speciellt intresserad av utställning hade hon också plockat ut den bästa valpen till den personen.

Senast ändrad:

Jag tror det kan vara lite av varje. Inte automatiskt så att nummer tre väljer hund som trea, men hos vår uppfödare såg de till att de som ville ha hundar i tjänst och de med seriösa tävlingsambitioner valde först. (och foderhundarna fick fodervärdar) Därmed inte sagt att de "tog" valparna från de som inte skulle ha i tjänst, utan de fick de mest passande djuren helt enkelt. Sedan fick vi som var på mer hobbynivå välja på resten.

Sigges uppfödare hade kösystem som du skriver om "först i kön får först valp", och vi fick också välja i den ordningen.

Hur har det fungerat? Alltså, har alla fått hundar de blivit nöjda med, fungerade det i hemmen för alla valpar osv?

Jag ville ursprungligen ha en tricolourtik, och det fanns en sån i kullen, men hon föll mig inte alls i smaken personlighetsmässigt. Däremot fanns det två sobla tikar som båda var otroligt aktiva och lekfulla, och uppfödaren berättade att dessa personlighetsdrag var väldigt typiska för valparna. Den ena tiken förutsågs ha potential i utställningsringen, och då jag inte är utställningsintresserad för fem öre så valde jag naturligtvis den andra vildbasaren. Det kunde inte ha blivit bättre. :love: En sån bra hund får jag aldrig igen... Så ett samarbete mellan uppfödare och valpköpare är nog bäst. Hur ska man kunna välja mellan fem-sex ursöta fyraveckors knytten annars?

Alla blev nöjda med vilken valp de fick. Hur det fungerat i hemmen vet jag faktiskt inte och de är ju fortfarande såpass små. För oss fungerar det ju bra, det är allt jag vet.

Se mitt tillägg ovan också.

En smålustig sak är att jag har faktiskt haft en valpköpare som tjurades på och bums skulle välja själv, således fick de då välja bland de 4 oflyttade valparna och vilken valde de tror ni?

Jo, den som jag hade valt ut åt dem från början = jag hade alltså helt känt in deras önskemål och personlighet i mitt val av deras valp.

Både jag och de skrattade gott, även om de också var mäkta förvånade att jag valt så rätt åt dem :D

De är fortfarande übernöjda med hunden och har förbjudit mig att upphöra med uppfödningen, för deras nästa ska också komma härifrån har de bestämt

Jag bestämmer vem som får vilken valp. :laugh: Jag känner ju valparna bäst och valpköparna vet kanske ens inte alltid vad det är dom vill ha. Att då fastna för en valp för att den råkade göra något grymt sött vid ett besök är ju inte så lämpligt :)

Usch vad valpsjuk jag blev nu :cry::p

*Kl*

Har varit med om båda sätten. Dvs både att uppfödaren rakt av väljer valp åt valpköparna, eller att valpköparna själva väljer valpar - med lite råd från uppfödaren. Pensionärparet som vill ha en lugn hund med färg Y får rek att ta den lugnare av de två valparna med färg Y, eller rek att ta en annan färg än Y om den enda med Y färg är ett riktigt yrväder.

Kösystem också sett båda sätten, dels att spekulanter som uppfödaren bedömer som lämpliga valpägare för den aktuella rasen och väntade kullen, står i kö, och har första tjing, dels att de får välja själva i turordning.

När jag köpte lilla B hade jag fallit pladask för henne, dock hade en annan familj via telefon tingat 'den valp som hade ditt och datt teckning', och den valpen ansåg uppfödaren lämplig för dem. Det var dock en ganska 'lätt' kull så. Valparna tämligen jämna i temperamentet och då det var en blandraskull så spelade utställningsdelen ingen roll. Dvs vilken av spekulanterna som helst kunde rent temperamentsmässigt få vilken av valparna som helst.

Så jag föll för B men fick beskedet hon var tingad, och valde en annan valp. Kunde dock inte sluta tänka på B. Familjen som tingat via telefonen blev dock tvärförtjusta i en annan valp när de träffade dem, och det slutade med att jag fick min B.

Pappa har fått välja valp själv tidigare, men nu sist valde uppfödaren. Om det varit skillnad om pappa själv fått välja eller ej är ju svårt att säga, dessutom vet jag inte exakt hur de andra valparna blev. Men pappas tik är lite för mjuk om man ska vara petig, han hade behövt en lite 'hårdare' eg. Nu gick det jättebra ändå.

Men hur mycket vet egentligen en uppfödare om en ny valpköpare? Om pappa visste hon ju att han hade decenniers erfarenhet om rasen, hur hundens vardagsliv skulle se ut och att han inte var road av varken utställnng eller brukstävlande. Men hon kunde ju t ex inte veta hur 'pappa är med hund' eller hur man säger, och så vidare.

Samtidigt, så kan man inte få såå himla mycket information om valparna som valpköpare ens om man ränner där upprepade ggr under uppväxten. Den valp som verkar kaxigast och tuffast mot de andra valparna i valplådan, som är först fram att hälsa och undersöka saker osv osv behöver inte varken vara den tuffaste att uppfostra, eller för den delen vara den modigaste varken då eller i vuxen ålder.

När det handlar om raser med färg så anser jag att valpköpare ska få vara med och välja iaf.

Hundar med solid, enhetlig färg (t ex riesen, de ser ju identiska ut, finns inte en chans skilja dem åt förutom med nagellack/färgade halsband etc när de är små) så finns ju inte det, men jag skulle ändå vilja vara med i valet. Dock skulle jag vila ha uppfödaren syn och höra vad h*n rek och varför och vad hon visste om vallparna/sett so far. Men skulle helst inte bara vilja att vid 8 veckor få veta att 'ja, jag har bestämt att du ska få Kalle här'

Vi var ganska sent ute och då fanns det bara 2 hanar och en tik som inte var tingade och den uppfödare från england fick välja innan oss eftersom hon skulle ha honom till avel och uppfödaren rekomenderade oss inte tiken. Så vi fick ta den som blev över i princip. Men vi är supernöjda med honom och enligt oss (kanske lite partiska) är han finast och passar oss bäst (kanske format honom lite också).

Jag skulle aldrig i mitt liv vilja välja valp själv. Heller hade jag aldrig valt att köpa valp från en uppfödare som jag inte hade stort förtroende för. I detta förtroende ingår ju tilltron att denne vet bäst vilken hund som skulle passa mig och det jag ska använda hunden till.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 516
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 485
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025