välja sele!?

Bamse

Trådstartare
Ska köpa en sele till mitt varmblod. Vilken sele är bäst till en flakvagn? Måste man ha bakselen också?:confused:
Hur mäter man en sele så att man vet att den passar?

Sv: välja sele!?

Jo, baksele bör du ha till en flakvagn, det blir ganska tungt för hästen att ta den vikten i bukgjord och svanskappa annars.

Jag föredrar loksele, men det är ju en smaksak. Det beror kanske lite på hur tungt du tänker lasta flakvagnen om du behöver ha loksele. Om du inte ska köra stora lass kan du lika gärna ha bröstsele skulle jag tro.
Oavsett sele är ju huvudsaken att den sitter bra.

Lotta

har inte tänkt köra några lass, utan bara några personer som ska med isf. Men de går alltså bra med bröstsele till flakvagn också? :)

själv kör jag med loksele till min lilla flakvagn,kommer även att ha den till den större flakvagnen som skall göras iordning.
jag kör oftast med loksele och både jag och hästarna gillar den,däremot så har jag travsele till rockarden för att få ett bättre dragläge och bättre komfort för både mej själv och hästarna,skramlar så mycket med lokselen till rockarden.
tycker också att det ser bättre ut att ha loksele till flakvagnar,hör liksom till på nåt sätt.
/k

kan vara däckeln som menas,
däckel är den del av selen som ligger strax bakom manken och som spänns med en gjord under magen.
finns selar där bröstan sitter ihop med däckeln och selar där bröstan är en lös del för sej.
har ingen bröstsele men på travselen som jag har använder jag en lös brösta som fästes i skaklarna,hästen har nog en bättre rörelsefrihet i bogen med en lös brösta.
/k

Liknande trådar

Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 361
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Sel
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka