Välja ras

Sara75

Trådstartare
Den eviga frågan, vilken kattras ska jag välja? ;) Ett ämne som stötts och blötts i oändlighet :D.
Nåväl, dags att dra det en vända till :p
Vi har Birmor idag och de är otroligt mysiga, lugna och passar utmärkt som innekatter. Väldigt söta också. Kruxet med dem är att de har en satans massa hårbollar :arghh:.
Jag vill ha en lugn katt som inte kräver så mycket stimulans. Hur är det med Ragdoll? Den ska vara stillsam men hur har den det med hårbollar?
 
Sv: Välja ras

Alla katter med päls fäller. Ju mer päls desto mer märker man av fällningen, även bland korthåriga raser. Vill man ha extremt lite päls är det raser som exempelvis Sphynx, Devon rex eller Cornish rex man bör titta på. De raserna är dock inte riktigt samma typ av katt som Birma, som är en typisk lagomkatt i temperament, aktivitetsnivå och socialt. En korthårig ras som jag tror skulle passa bra med Birmor är Brittiskt korthår.

Om katten får hårbollar (som den kräks upp) eller inte är också väldigt individuellt. En del katter får det och på andra individer passerar håret genom tarmen istället. Att kamma katten regelbundet och ge kosttillskott som underlättar passagen genom tarmen har också effekt.

Jag har (och har haft) Birma tillsammans med Ragdoll och Norska skogkatter. De passar väldigt bra ihop och har stor glädje av varandra.
 
Sv: Välja ras

Det här med hårbollar tror jag är ganska individuellt från katt till katt. Vi har en korthårig bondkatt, en birma och en ragdoll. Det är i stort sett bara bondisen som har problem med hårbollar. De långhåriga har kanske någon varannan månad, men bondisen har typ en i veckan.
 
Sv: Välja ras

Britten är en rätt lugn och stillsam ras. Fäller mycket men har vad jag vet inga problem med hårbollar. Just birman har vad jag har förstått en benägenhet att drabbas av hårbollar. Det är vad uppfödare själva har sagt till mig samt min ringa personliga erfarenhet av rasen.
 
Sv: Välja ras

När det gäller Ragdoll (jag har som sagt, Birma, Norsk skogkatt och Ragdoll) har min Ragdoll längst päls av alla, men är den som i stort sett aldrig kräks upp hårbollar. Jag tror dock inte att det har med rasen att göra utan är väldigt individuellt. En ragdoll ska dock sakna underull (till skillnad från framför allt Norsk skogkatt, men även Birma), vilket kanske kan påverka hårbollsbildandet.
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara...
Svar
9
· Visningar
4 045
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp