Välja hundras?

Silver Girl

Trådstartare
Som jag skrivit i en tråd om hunddagis fundrar jag på att skaffa hund och även om det inte kommer att vara praktiskt möjligt på något år eller två, funderar jag ändå på lämplig ras. Har förstått att man ibland för att få en bra valp i "rätt" ras kan behöva vara ute i god tid?

Det jag söker är en sällskapshund som jag också kan träna lite lydnad och agility med (inga större tävlingsambitioner, mest som aktivering). Ingen brukshund, utan en ras som flertalet vardagar kan klara sig med vanliga promenader och inte kräver "arbete/träning" dagligen, om ni förstår vad jag menar. ;)

Bor i en lägenhet i markplan, ganska nära strövområden och bra promenadstråk. Då dessa ställen även är populära bland motionärer är det inte lämpligt att släppa en hund här, så att springa lös dagligen kommer inte att gå.

Vill ha en ganska liten hund som jag klarar att lyfta i och ur badkaret när så krävs (har ingen dusch). Korthårig, lättvårdad päls. Daglig borstning inga problem men helst inte lång päls där allt grus fastnar i vinterslasket... Kan inget om trimningskrävande pälsar, men det kan övervägas. Vill helst inte ha en hund som dreglar överallt.

Har vuxit upp med hund, men inte haft egen sedan jag flyttade hemifrån för drygt 10 år sedan. Senaste familjehunden (golden) var det jag som gick valpkurs och grundlydnad med i tonåren.

Har några raser som jag tittat närmare på, men vill gärna höra förslag för att se om det stämmer med mina tankar.

Senast ändrad:
Sv: Välja hundras?

Sheltie, Papillon, Corgi (skäller dock väldigt mycket), cocker spaniel, pudel (dvärg, mellan), dvärgschnauzer, någon av bichonraserna...

Bara att välja :). De flesta små sällskapsraser klarar av det du vill göra. Personligen gillar jag Papillonen helt vansinnigt mycket, det är ruskigt tuffa stora små hundar. Om du inte vill ha en långhårig hund är väl schnauzern, pudeln eller en bichon kanske något?

Sheltie är en av de jag tittat på, men har lite reservationer just pga den långa pälsen (samma med cocker spaniel och papillion).
Minns hur mycket grus vår golden kunde dra in i snöslasket och misstänker att det blir ännu värre med korta ben och längre päls... Att sanda gång/cykelbanor i överflöd är tyvärr standard här:crazy:.

Dvärgschnauzern verkar också trevlig. Pudel, bichon och corgi har jag inte riktigt funderat på, ska titta närmade på dem. Tack för förslagen.

Senast ändrad:

När jag köper nästa Pappis, då kommer jag vänja den vid att ha overall på sig vintertid och vid skitväder! Bara ett tips :p.

Jag har efter flera råd, delvis här men också från annat håll, samt en del eftersökningar, kommit ner i en hanterbar lista över möjliga hundraser.

Funderar nu på dansk-svensk gårdshund, lancashire heeler, schipperke, shetland sheepdog eller welsh corgi.
Skrivit dem i bokstavsordning, har själv en annan inbördes ordning men vill gärna höra kommentarer först

Har även ett par som är längre ner på listan pga orsaker som kanske inte stämmer? Med på denna listan är bostonterrier (dregelrisk?, andningsbesvär pga kort nos?) och manchesterterrier (för skarp?).

Kom gärna med kommentarer.:banana:

Hur kommer det sig att du har kommit fram till dessa raser, de är ganska så olika? För det första, STRYK schipperkel - haha ;) Det är otroligt mycket hund i litet format med mycket attityd och utan speciellt stor arbetslust (enligt min mening). Är du inne på en enklare vallhund så rekommenderar jag dig corgin före lh, iom att du inte kommer kunna erbjuda någon speciell aktivering. Min LH har en helt suverän on/off knapp, men behöver få gå på on ganska så ofta för att inte bli uttråkad/rastlös. Finns även en helt del vakt i visa lh individer vilket kanske inte är så uppskattat i lägenhet?

Jag tycker absolut att du ska kolla närmare på bichonraserna samt papillon, allternativt sheltie efter bra föräld.

Jag resonerade som så när jag köpte första hund att det är bättre att lägga sig lite lågt i sitt rasval för skulle det visa sig att man sedan vill träna/tävla aktivt i någon gren och att intresset ökar så vill man säkerligen köpa hund nr 2.

Fråga gärna om du vill veta något mer om LH :)

De DSG:er jag träffat kräver långt mycket mer än det du skriver att du kan erbjuda. Förra stallägaren har en sån och det är den mest intensiva hund jag träffat. Samma med fd grannens hund.

Kanske någon liten vinthund? De funkar att träna med, det har ju flertalet användare här bevisat (även om det nog är svårt att ta sig till eliten, men det vill ju inte du heller ;)). Whippet eller IG kanske?

Petit brabancon? (reserverar mig för stavningen där :p)

Det finns väldigt många hundraser som kan passa in på dina behov så jag börjar med att slänga in frågan om hur du vill att en hund ska vara. Vad värdesätter du för egenskaper/mentalitet hos en hund? :)

Jag vill ha en hund som gillar att träna och lära sig saker, men som kan klara 2-3 dagar någon gång ibland med "enbart" promenader och lite mental träning här hemma utan att klättra på väggarna.
Den ska gå att lära att ha lös, är beredd på att lägga träning på detta, men ska inte vara överdrivet svårt (förstått att många jaktraser och vinthundar är svårare här).
Inte skällig i "onödan" men ett skall eller två om det ringer på dörren räknar jag inte dit.
Ej aggressiv mot människor eller andra hundar. Bra med barn (kommer förstås att vänjas vid att träffa barn). Lite vaktinstinkter gör inget.

Så långt det mentala. I övrig är pälsvården ganska viktig för mig. Vill inte ha för lång päls som drar in en massa grus i vinterslasket (sheltie är jag fortfarande lite tveksam till pga pälsen). Nedklippt hund lockar inte, den måste ju ändå klippas regelbundet och jag föredrar nog att ha en hund som ser ut som sin ras. Detta gör att många hundar ur sällskaps-gruppen går bort.

Vad gäller aktiveringen har jag tittat på två hunddagis häromkring och båda har två "större" aktiveringstillfällen om dagen. Det betyder att min hund kommer att få en kort (20-30 min) promenad på morgonen, två promenader/hundlek under dagisvistelsen och långpromenad/träningspass samt mental träning och samvaro med mig på em/kväll vardagar. Helger har jag gott om tid.

Hur har jag kommit fram till dessa raser? Jaa, jag hade en lång lista av raser som (på pappret) verkade bra och sedan strukit en efter en pga olika saker och dessa blev kvar. När det blir dags på allvar att köpa hund kommer jag förstås att åka på utställningar och prata med uppfödare m m för att få en bättre bild av de olika raserna.

LH fastnade jag för pga att den verkar vara en pigg trevlig hund av lagom storlek. Då jag är intresserad av agility har jag tittat extra på vallhundarna men insett att de flesta raserna där är för krävande av mig och kvar blev LH, corgi och sheltie. Corgin kan ev vara lite stor/tung för mig då jag måste kunna lyfta i den i badkaret och sheltien har en väldigt lång päls...

Hur mycket aktiveras dina LH? Intresserade av att lära sig/träna?
Hur är de mot nya människor? Andra hundar? Barn?
Vad skulle du säga kan vara eventuella nackdelar?
Förstått att den är en ganska liten ras (till antalet) i Sverige? Svårt att hitta "bra" valpar? Vad ska man titta efter hos föräldrarna (mentalbeskrivning, höfter, ögon, annat)?

Hur har jag kommit fram till dessa raser? Jaa, jag hade en lång lista av raser som (på pappret) verkade bra och sedan strukit en efter en pga olika saker och dessa blev kvar. När det blir dags på allvar att köpa hund kommer jag förstås att åka på utställningar och prata med uppfödare m m för att få en bättre bild av de olika raserna.

LH fastnade jag för pga att den verkar vara en pigg trevlig hund av lagom storlek. Då jag är intresserad av agility har jag tittat extra på vallhundarna men insett att de flesta raserna där är för krävande av mig och kvar blev LH, corgi och sheltie. Corgin kan ev vara lite stor/tung för mig då jag måste kunna lyfta i den i badkaret och sheltien har en väldigt lång päls...

Hur mycket aktiveras dina LH? Intresserade av att lära sig/träna?
Hur är de mot nya människor? Andra hundar? Barn?
Vad skulle du säga kan vara eventuella nackdelar?
Förstått att den är en ganska liten ras (till antalet) i Sverige? Svårt att hitta "bra" valpar? Vad ska man titta efter hos föräldrarna (mentalbeskrivning, höfter, ögon, annat)?

Eftersom att du säger att du ev inte kommer att kunna lyfta en corgi så antar jag att du har något typ av skada som jag har missat? Min LH är stor (13kg) vilket är jämnförbart med en corgi. Men det finns ju mindre varianter också ;)

Jag tränar och tävlar agility med han, freestyle och rallylydnad till vardags + att han är med mig överallt, utöver vardagliga promenader. Promenader funkar mer som vanlig rastning - ska man gå han trött så får man gå LÅNGT! Han behöver därför aktiveras mycket mentalt vilket jag göra hela dagarna. Vad jag än gör så försöker jag aktivera honom på något. Om jag inte aktiverar honom så hittar han på egen aktivering (pillar i sig damm, skjuter runt matskålen så det slår i väggarna och funkar inte det så tittar han mig djupt i ögonen med en djup suck, vilket å andra sidan är hans charm). Utöver detta så tränar jag regelbundet med några vänner och vi låter ofta hundarna leka av sig med varandra på promenad. Han älskar att lära sig nya saker och älskar att jobba, ibland lite för mycket så att han blir frustrerad vilket kan gå ut i skall, speciellt i agilityn. Han har vallhundens mentalitet mot nya människor = noll intresse i kombination med vakt, vilket gör att man många gånger har fått förklara sig för nya människor som tror att man har en ouppfostrad hund. Barn rör sig lite märkligt om du frågor han, men han går undan om han tycker det blir jobbigt. Går ihop med vilken hund som helst samt älskar katter, trotts att han inte har på något sätt växt upp med någon.

Nackdelen är helt klart att dom kan vara reserverade mot främlingar, men å andra sidan så avgudar dom sin förare.

Jo, det är en liten ras med mycket "internt". Men alla följer skks krav. Se till så att det inte bara har avlats på utställningsmeriter, det ska vara en arbetande hund.

Min syster har en likadan, kan har noll arbetslust, allergi med är bra mot nya männsikor. Så mycket är självklart individuellt. :)

Obs, ursäkta för ihopkastat medelande.

Nej, jag har ingen skada, men vill heller inte skaffa mig en. Att framåtlutad lyfta en 12-15 kg blöt hund ur ett badkar är inte precis optimal lyftställning för ryggen, även om det säkert oftast skulle gå bra. Och jag vill inte låta hunden hoppa ur själv och riskera att halka och skada sig.
Har aldrig sett en LH i verkliga livet, men på beskrivningar fick jag för mig att de var mindre än corgi. SKK:s hundrassidor anger deras vikt till 5-8 kg och corgins till 10-12 kg.

Senast ändrad:

Verkar som en trevlig hund och passar mina kriterier. Jag har dock hört ett par saker som inte lockar mig, men om det bara är felaktiga rykten så går den upp på min lista.

Jag har hört att de kan bryta benet bara av att hoppa ner från en soffa/säng? Samt att valpningen ofta kan vara svår och tiken kan behöva kejsarsnitt (ingen avel jag vill bidra till)?

Om jag ska vara ärlig så tror att att badkarsproblemet är det minsta problemet, sålänge du är frisk. Min duschas kanske varannan månad (?) och på sommaren så badar vi i sjöar och simtränar. Jag tror att din rygg tar mer stryk av vardagliga lyft än att lyfta ut en hund någon gång ibland ur badkaret. Om inte annat så kan du säkert bygga någon typ av ramp, eller använda pallar.

Jo, den är i regel lite mindre än corgin, men jag skulle säga att fler LH är närmare 10kg än 5kg.

Jag har en DSG och hon skulle inte vara nöjd med den form av aktivitet du beskriver. Förutom när hon löper för då vill hon inte göra någonting annat än att ligga i slöa i soffan typ. Nu löper hon ju tack och lov "bara" två gånger om året..

Men att vila 2-3 dagar per vecka med bara promenader (nästan halva veckan) är inget som min hund tycker är kul i alla fall. Hon klättrar inte bokstavligen på väggarna ;) Men hon är ganska företagsam och hittar på egna verksamheter. Det kan bestå i att hämta skor till husse och matte, gräva på skor i hallen, komma och trycka upp leksaker i ansiktet titt som tätt, mucka med en lampa, skälla på något hon ser genom sovrumsfönstret (vi bor på andra våningen så man kan ju fundera på vad hon tycker sig se..), gräva i soffan, försöka gräva sig in under soffan, bli överdrivet vaktig osv.

Visst kan vi ta det lite lugnare 2 dagar i vecka men då kräver det ändå att vi gjort något "vettigt" i övrigt i veckan som t.e.x spåra.

Nu låter hon helt hemsk men det är hon verkligen inte, men får hon för lite aktivitet under en längre tid så blir hon rastlös. Då är hon inte sådär jätterolig, 5-10 minuter med klickern räcker knappast för att göra henne nöjd då. Du kan även gå hur långt som helst med henne, hon kanske vilar en timme efteråt men hon vill göra ngt mentalt också.

Min hund får både långa promenader där hon går lös dagligen och mental aktivering nästan dagligen.

Nu vet inte jag om min hund är extrem i sitt aktiveringsbehov p.g.a hon fått mkt aktivering. Men en DSG ska i alla fall vara en energisk, alert och pigg hund som behöver både mental & fysisk aktivering.

Jag badar min hund väldigt sällan, inte ens varannan månad :o så att lyfta i och ur ett badkar är inget jag skulle bekymra mig så mycket om :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 079
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 547
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 412
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka