Välja hund

S

sysh

Jag har funderat lite på en hund. Mina föräldrar har en goldentik och många i slläkten har hund så jag är ganska hund van.

Jag vill att hunden ska vara väldigt uppmärksan på mig och ev. kunna träna lite agility. Annars ska den mest vara ssom en bra kompis och det viktigaste nästan...kunna vara med lydigt närjag rider ut i skogen!! Det är en stor grej för mig !

Jag har kollat lite grand på olika raser och de jag först fastnar för är Shetland sheepdog,kelpie (kanske lite arbetssam?!?) , Bearded collie, Border collie (också kanske för arbetssam), Australien sheepheard (fiinaa),New foundland (kanske lite stor),cavalier king charles spaniel(kanske lite väl liten),papillion (liten kanske )eller kanske en golden till mig också ?!?!


Är det ngn som har erfarenhet av dessa raser som kan berätta ngt om dom.Min hundmåste gå att ha med nästan överallt o.s.v.
Ingen chiuaua med inköpspris på 20 000!!!!! det har jag ite råd med !!!

Tack!
:love: :banana:
 
Sv: Välja hund

Tycker du ska slå kelpie och Bc ur hågen direkt ..
Australian shepherd är ju också i grunden en vallhund och kräver därmed en hel del hjärngympa utöver den fysiska motionen.
Dock har de aussies, som jag sett Inte haft några direkta vallanlag..Finns säkert de som har kvar vallningen, men tror nog att de flesta har mkt lite.
Det är fina, lättlärda, trevliga och uppmärksamma hundar, som kräver hyfsat med fysisk och psykisk aktivering.
 
Sv: Välja hund

Tycker att du skall välja en Papillon, det är en stor hund i litet format som gärna hänger med överallt, och är lätt att ha med sig. :bow:
Trodde inte att dom var så pigga och glada som dom är förrän jag fick min tik, herrejösses , det var ju en typiskt "kärringhund" liten och skällig, men oj vad jag bedrog mig. :banana:
Och dom är väldigt lättlärda och går alldeles utmärkt att träna agility med .:bump:
 
Sv: Välja hund

Sheltie låter som en utmärkt val!! En trogen hund som gärna ställer upp på Agility när du vill :) Inte så slamsig och hysteriskt intresserad av folk och andra hundar! En hane är bra mycket större än en tik och orkar följa med på ridturer. Men vill du har en riktigt uthållig och terränggående hund så får du skaffa något större. Men en sådan hund kräver ju också mer av dig i vardagen... Då blir det kanske inte så mycket när du vill, utan att hunden kräver av dig även när du inte vill.
 
Sv: Välja hund

Jag tror också att en sheltie skulle vara bra ...de är väldigt fina och jag tror dom är ganska robusta. Dock tycer jag att endast en trefärgad äe fin :love:
papillion har jag också funderat lite mer på men kanske att den är lite liten för att hänga med på några längre ridturer ?!?! men de är ju väldigt söta.
Vad är aussies för ngt ? Har du bild ?? Har adrig hört det förr...
Vad är ett "normalt pris" för papillion/sheltie??

Jag har tänkt mig en hane oavsett ras så man slipper allt löp o.s.v.
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
Jag har kollat lite grand på olika raser och de jag först fastnar för är Shetland sheepdog,kelpie (kanske lite arbetssam?!?) , Bearded collie, Border collie (också kanske för arbetssam), Australien sheepheard (fiinaa),New foundland (kanske lite stor),cavalier king charles spaniel(kanske lite väl liten),papillion (liten kanske )eller kanske en golden till mig också ?!?!

Sheltie kan ju vara något, men kanske inte tillräckligt robust för att följa med på ridturer i någon större utsträckning.

Kelpie, border & Aussie är jobb krävande utöver det normala som regel.

Bearded kan funka, men det blir en hel del pälsjobb när den är med i stallet och på ridturer.

Njuffe är mer gårdsvar än agility och ridturshund.

Cavalier och Papillon är inga hundar att ha med på ridtur. För agillityn är det inga problem.

Golden bör funka bra både i agility och ridturshänseende. Lättare pälsvård än både Sheltie och Bearded collie.

Sedan har du ju spaniel och labbe också som borde passa.
 
Sv: Välja hund

:love: :love: Orkar inte en sheltie ganska mycket då?? de ser så himla goa ut....
det stora problemet med en bearde är nog pälsvården...men inget problem för jag gör pälsvården om den behös så att säga men inte bara "för att det är snyggt"...om hni förstår...
Vad för spaniel menar du då?? labbar tycker ja ofta är lite för feta... de är även ganska "slöa" (min uppfattning iaf...)

:banana: får nog bli en av varje ras... hehe... :love:
 
Sv: Välja hund

Orken hos en sheltie är det nog ingen större fel på, men det blir ofelbart en del törnar när man har med sig hund på ridturen så det är bra om de är lite robustare byggda. Shelties är finlemmade.

Vad det gäller spaniels kan du välja springer eller cocker efter egen tycke och smak enligt mig. Amrisen faller dock bort pga sin rikliga päls.

Det finns bra, arbetsglada och atletiska labbar också, men då får man leta efter en uppfödare som avlar på de kriterierna.
 
Sv: Välja hund

Tollare ?? Hur ser de ut ?? Berätta mer om dom ??
om jag inte minns fel så är väl de jakt hundar ??

Jo har sett ngn enstaka fin labbe.....cocker spaniel har jag lite svårt för och de är väl ganska små också..men springer kanske...
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
det stora problemet med en bearde är nog pälsvården...men inget problem för jag gör pälsvården om den behös så att säga men inte bara "för att det är snyggt"...om hni förstår...

Det är många som inte inser att pälsvård är något man måste hålla på med hos pälshundar - vare sig man ska ställa ut eller bara mysa i soffan. Det är aldrig frågan enbart om att vara snygg. Det är hemskt att få en ihoptovad hund i sina händer, och ett rent djurplågeri för hundens del. Naturligtvis kan man pälsvårda med sax eller klippmaskin, men då har inte hunden det utseende som man förälskade sig i ändå, och då kan man lika gärna välja en ras som passar både med tanke på utseende och pälsjobb. Det är definitivt en viktig faktor att se till när man väljer ras.
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
Tollare ?? Hur ser de ut ?? Berätta mer om dom ??
om jag inte minns fel så är väl de jakt hundar ??

Jo har sett ngn enstaka fin labbe.....cocker spaniel har jag lite svårt för och de är väl ganska små också..men springer kanske...

Det är en pigg o vaken hund. ser ut som en dvärg golden men mer vaken o finare färger.
det är en jakthund men den används flitigt av snart alla kategorier.
duktiga spårhundar och lydnadshundar. sen va jag set på klubbarna jag är på så verkar det vara duktiga agility hundar också men då kan jag inget om de men kvicka är dom.


så titta på denna länk jag gav dig kanon sköna hundar iaf

http://www.tollarklubben.org/
 
Sv: Välja hund

Med aussie menade jag i detta sammanhang australian shepherd.....
Annars kan du ju alltid kolla in australisk terrier.Glad och trevlig ras, lagom stor liten hund, robust och tålig, är med på allt.
 
Sv: Välja hund

Tollare är lika mycket jakthund som golden - men lite egensinnigare och något mindre.

Cocker är robustare än sheltie och i ungefär samma storlek höjdmässigt. Sedan om du har svårt för dem av någon annan anledning är det väl bara att beklaga...;)

Duvan,
helfrälst cockertok.:D :love:
 
Sv: Välja hund

jo, men det jag menar är att om pälsvården är för hundens välbefinnande så gör jag det men jag betalar inte massa pengar för att få den trimmad för att den ska vara "utställningsfin" om du förstår vad jag menar. Hundens välbefinnande är nr 1 !
Har man ex. en golden så klipper man det soom behövs sjlv för att hunden inte ska få snö runt tassarna o.s.v. men jag åker inte till en trimmare och trimmar för 500 spänn...

dock om jag hade ex. en bearded collie så skulle jag kamma,borsta o.s.v. för hundens skull men inte för utställning eftersom mitt intresse ej är åt det hållet...
 
Sv: Välja hund

Jag har inga synpunkter på just din framtida pälsvård, utan kom mer att tänka på hur vanligt det är att man väljer hund efter utseende när jag läste dina ord. Det är många som också tror att man kan välja bort den största delen av pälsvård bara för att man inte är intresserad av att ställa ut. Trots allt så är den större delen av pälsvården rätt lika vare sig de ska ligga i soffan eller strutta runt på utställning. Det kan t.o.m bli mer för myshunden eftersom man skiter i om pälsen blir sliten, och därför låter hunden följa med ut i skogen oavsett väderlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hund

Labradorer feta? Men mata de mindre då :rofl. Fetma är endast beroende på ägaren! För mycket mat och för lite motion.

Lata?? Jisses... Jag önskar att mina Labradorer iaf tog sin en lat dag då och då...
 
Sv: Välja hund

Nu utgår jag bara ifrån egna erfarenheter!!!!! Så det är ju inte säkert (om ens troligt) att allt stämmer på alla individer, utan kanske bara på just dom jag träffat!

Shetland sheepdog, trevliga om du hittar en som inte är rädd
kelpie, Underbart temperament, lagom pigg och jätte lättlärda Bearded collie, hemsk pälsvård, men ett otroligt temperament
Border collie, lyhörda, men otroligt mycke arbetslust!
Australien sheepheard, är dom inte ganska tuffa i sättet (vet ej säkert)
New foundland, stor och tung
cavalier king charles spaniel + papillion, pigg och glad, ingen super lydig hund men med lite träning
 
Sv: Välja hund

Fast Tollare kan vara svåra... Jag vet en familj som skaffade en tollare till dottern som har tränat en del med deras cocker och denna tollaren sätter griller i huvudet på dem. Mannen i huset är utbildad upp så högt man kan gå inom intruktörsväsendet (SBK-lärare) och mamman instruktör och dottern en naturbegåvning.

Men hunden är dösvår, jag passade den en vecka och så fort den fick chansen stack den, utan anledning för den varken jagar är rädd eller särskilt nyfiken, väldigt mysko hund...

//E
 
Sv: Välja hund

lady_vip skrev:
Fast Tollare kan vara svåra... Jag vet en familj som skaffade en tollare till dottern som har tränat en del med deras cocker och denna tollaren sätter griller i huvudet på dem. Mannen i huset är utbildad upp så högt man kan gå inom intruktörsväsendet (SBK-lärare) och mamman instruktör och dottern en naturbegåvning.

Men hunden är dösvår, jag passade den en vecka och så fort den fick chansen stack den, utan anledning för den varken jagar är rädd eller särskilt nyfiken, väldigt mysko hund...

//E

Ja men man kan inte dra slutsateser efter en hund eller hur?

har träffat några på Kumla BK o Örebro BK som är störtsköna o kanon exempel på lättlärda hundar o föriga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp