Välja hund

Zorro

Trådstartare
Hej alla!
Det är inte riktigt aktuellt att köpa hund just nu men kanske framöver.
Har ni förslag och tankar kring vilken mellanstor ras som kan vara lämplig?

Förutsättningar:
- En vuxen, två lugna barn mellan 9-12.
- Inga friluftsmänniskor som älskar att vara ute hela dagarna men inte heller inbitna innesittare. Medel helt enkelt.
- Lägenhet
- Nyfikna på agility
- Vill inte att hunden fäller för mycket.
- Ingen tidigare hundkunskap men nyfikenhet och lust att lära

Funderar lite på en Dvärgpinscher, renrasig eller blandras spelar ingen roll.

Vad säger ni som kan mycket mer, finns det annat att tänka på? Vilka kan vara bra val?

Tipsa gärna ganska neutralt och inte enbart efter rasen er egen hund (så att det inte blir en klassisk iphone/android- diskussion där sidorna vägrar se nackdelar med sin sida och fördelar med den andra).

Tacksam för alla svar såklart!

Dansksvensk gårdshund låter perfekt för er :) Ofta mycket barnkära, familjära, vill ofta inte gå ut när det regnar :angel:, vill vara med sin familj och ha mycket närhet (sova under täcket på natten), funkar mycket väl till agility och är väldigt trevliga, mjuka, hundar som passar många förstahundsägare.

Dansksvensk gårdshund låter perfekt för er :) Ofta mycket barnkära, familjära, vill ofta inte gå ut när det regnar :angel:, vill vara med sin familj och ha mycket närhet (sova under täcket på natten), funkar mycket väl till agility och är väldigt trevliga, mjuka, hundar som passar många förstahundsägare.
Tack!
Och att den är väldigt söt är inte heller någon nackdel

Vad ni absolut bör vara noga med är att köpa en renrasig hund som är reggad i SKK. (Undantaget om ni skulle köpa en vuxen omplacering)

Genom att köpa en renrasig hund så kan ni kolla lättare om uppfödaren är seriös eller inte. Ni kan kolla upp att föräldradjuren och deras nära släktingar gjort relevanta hälsoundersökningar, se resultat från mentalitetsbeskrivningar m.m. och på så sätt öka chanserna extremt att faktiskt få en bra hund.

Framförallt eftersom ni är nya med hund så borde det ha absolut högsta prioritet att köpa en hund som är så frisk som möjligt och har så stor chans som möjligt att bli trevlig mentalt.

Absolut ingen pinne,det är o ska vara en mini dobbis, nu är dom lättstressade,skakande vrak som bjäbbar massor om man inte vet vad man gör eller köper från fel kennel.
Vi är flera här inne som har en eller flera,jag tror min o en av @Blueberry s är dom enda stabila o trevliga.

Om ni inte räds pälsvård så skulle jag tipsa om Dvärgschnauzer. Fäller inte och det är lättare att hitta stabila hundar än pinchern. De är i grunden närbesläktade.

Absolut ingen pinne,det är o ska vara en mini dobbis, nu är dom lättstressade,skakande vrak som bjäbbar massor om man inte vet vad man gör eller köper från fel kennel.
Vi är flera här inne som har en eller flera,jag tror min o en av @Blueberry s är dom enda stabila o trevliga.
Jag kanske ska tillägga att jag i grunden är brukshundsmänniska och har fött upp dobbisar i flera år + några andra bruks raser.
Så min hund är väldrillad.

Jag antar att pinne är pinscher?

Om ni inte räds pälsvård så skulle jag tipsa om Dvärgschnauzer. Fäller inte och det är lättare att hitta stabila hundar än pinchern. De är i grunden närbesläktade.
Pälsvård på vilket sätt?
Om de har mycket päls, fäller de inte jättemycket då?

Pälsvård på vilket sätt?
Om de har mycket päls, fäller de inte jättemycket då?

Det är en trimmras. Utöver kamma ur ull nån gång i veckan så ska pälsen trimmas var 6- 8 vecka för att hålla funktionen. Antingen gör man det själv eller så lämnar man in hunden.
Jag klipper dock min med trimmer när han blir för långhårig. Men då blir pälsen mjuk och har inte den fenomenala funktion mot smut och väta som den annars har.

De fäller inte alls.

Hej alla!

Förutsättningar:
- Inga friluftsmänniskor som älskar att vara ute hela dagarna men inte heller inbitna innesittare. Medel helt enkelt.
- Lägenhet
- Nyfikna på agility

Vad säger ni som kan mycket mer, finns det annat att tänka på? Vilka kan vara bra val?

Tipsa gärna ganska neutralt och inte enbart efter rasen er egen hund (så att det inte blir en klassisk iphone/android- diskussion där sidorna vägrar se nackdelar med sin sida och fördelar med den andra).

En mellanstor/mindre sällskapsras som har klipp-päls eller trimmas?
T ex kromfohrländer, pudel, bichon frisé eller (bryter mot din regel) löwchen som vi har!

Vi valde utifrån kriterierna: lagom stor för barn att kunna hålla i koppel, våra barn är 6 o 10; liten/ingen jaktinstinkt, gärna ingen fällande päls, pigg o glad, men inte bli galen om det inte blir timmar med träning varje dag, FRISK ras, lättlärd till t ex lydnad o agility, helst inte benägenhet att bli skällig.

Hej alla!

Förutsättningar:
- Lägenhet
- Nyfikna på agility

Jag skaffade dvärgpinscher som förstahund, jag ville ha en liten tränings- och tävlingskompis och visste att det skulle bli ett aktivt hundliv. Min man hade (har...) mer önskemål om utseende än om egenskaper, så vi förhandlade oss fram till en pinne. Och sedan en till :angel:

Jag skulle nog också säga att ni kan snegla på dansk-svensk gårdshund. Alternativt tibetansk terrier, bichon (båda är det bara att raka ner, ingen avancerad pälsvård alls!), chihuahua eller annan glad sällskapshund.

En mellanstor/mindre sällskapsras som har klipp-päls eller trimmas?
T ex kromfohrländer, pudel, bichon frisé eller (bryter mot din regel) löwchen som vi har!
Vi valde utifrån kriterierna: lagom stor för barn att kunna hålla i koppel, våra barn är 6 o 10; liten/ingen jaktinstinkt, gärna ingen fällande päls, pigg o glad, men inte bli galen om det inte blir timmar med träning varje dag, FRISK ras, lättlärd till t ex lydnad o agility, helst inte benägenhet att bli skällig.
Haha, det är ingen regel, du får gärna tipsa om din egna ras. Vill bara undvika fanatismen där man inte ser några baksidor alls med den egna rasen.
Men självklart är det okej att tipsa om sin egna ras.
Det är ju tips jag vill ha

Jag skaffade dvärgpinscher som förstahund, jag ville ha en liten tränings- och tävlingskompis och visste att det skulle bli ett aktivt hundliv. Min man hade (har...) mer önskemål om utseende än om egenskaper, så vi förhandlade oss fram till en pinne. Och sedan en till :angel:

Jag skulle nog också säga att ni kan snegla på dansk-svensk gårdshund. Alternativt tibetansk terrier, bichon (båda är det bara att raka ner, ingen avancerad pälsvård alls!), chihuahua eller annan glad sällskapshund.
Vad ser du för för- och nackdelar med pinscher som förstahund?

Det är en trimmras. Utöver kamma ur ull nån gång i veckan så ska pälsen trimmas var 6- 8 vecka för att hålla funktionen. Antingen gör man det själv eller så lämnar man in hunden.
Jag klipper dock min med trimmer när han blir för långhårig. Men då blir pälsen mjuk och har inte den fenomenala funktion mot smut och väta som den annars har.

De fäller inte alls.
Förlåt, ser att mitt svar inte lät så trevligt. Det var inte alls så jag menade, jag är jättetacksam för dina tips.
Det är alltså inget fel på den rasen, det är mer att jag inte är så förtjust i den typen av hundar som har lite mustasch. Men det var inte alls illa ment.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 441
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Hej! Helt ny här på forumet och skulle vilja få lite tips på olika raser som kan passa mig! Jag har en blandrastik på 18 månader och...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Lisojo
·
Hundavel & Ras Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det...
2
Svar
38
· Visningar
3 238
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar