välja hingt till fullblodsto

bella99

Trådstartare
Jag funderar på att ta föl på miktt fullblodssto men känner mig osäker hur jag ska välja hingst. Tänker att vill ha en bra ridhäst och därför en halvblodshingst. Stoet har tidigare gått gallopp, fungerar nu som ridhäst. Hon är lite nervig, har provat vara ute på några småtävlningar men hon hetsar upp sig väldigt tror det mest beror på att hon gått löp för annars har hon rätt bra psyke. Tänker att vill ha ett föl med lite mer gångarter gärna bra hoppteknik men tänker främst en bra allroundhäst. har någon bra tips på hingst, hur jag ska göra för hitta hingst och vilka är bäst naturlig betäckning eller insemination? Är lite rädd för sakdor vid naturlig betäckning?

Sv: välja hingt till fullblodsto

Lägg gärna ut en exteriörbild på ditt sto. Skriv även ut stammen då några här även är bra på fullblodsstammar. Några rader om hennes gångarter, hoppförmåga mm skadar inte heller :)

Två hingstar jag tänker på direkt som är allround och som bör kunna funka bra med fullblod är Nobel och Ludwigs Champion.

De flesta halvblodshingstar står på semin vilket är det vanligaste att man använder. Sen så finns det några som står på naturligt också, det är lite olika hur man resonerar kring vad som är bäst. Själv föredrar jag semin.

Mvh Maria

Sv: välja hingt till fullblodsto

Håller med om Nobel men vill varna lite för Ludde om man vill ha en lätthanterlig häst. Ludde är själv en hård häst och om TS vill ha en lite stabilare avkomma än stoet så är han nog inte ett bra val.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka