Välja hingst?

Gogo

Trådstartare
Vad har ni för tips o råd gällande hingst till ett litet fullblod efter Prince River? Vi vill ha fram en trevlig allround. Betydligt lugnare temprament vore önskvärt :laugh:. Stoet är ca 150 cm, ganska grov i typen dock. Skulle önska en litet högre avkomma.
Vill inte ha fullblod, utan något annat till henne. Men vad vore lämpligt?
Kom gärna med konkreta tips på hingstar eller råd om hur jag skall välja i "djungeln".:bump:

Sv: Välja hingst?

Jag tycker Biggles 1015 skulle kunna passa bra. Förstår att det är svårt att hitta hingst då där finns så många fina. Men han är ju känd för att ge fint temperament på sina avkommor. Även att han är bra på fullblod.

Har du ev bild på henne eller är hon bedömd med poäng? Rätt bra att veta lite basic vad som behövs förbättras med ditt sto. Även om man inte har stora tävlingsambitioner finns det alla anledning att vilja ha ett avelsframsteg med bättre typ och korrekt benställning.

Utifrån att egentligen inte veta något om stoet så borde Lucky Point HE kunna komplettera de flesta ston då han har bra typ, ben, gång och hoppförmåga. Han verkar dessutom väldigt trevlig med bra ridbarhet.

Om du kan tänka dig en annan ras, tror jag att PRE är ett kul val om man vill ha en trevlig allroundhäst med käckt trevligt temperament.

Jag tycker du ska välja en PRE. Kombinationen PRE/XX brukar bli väldigt vackra hästar med ypperligt temperament och trevliga rörelser. Pefekta allroundhästar! Du hittar hingstkatalogen på PRE-föreningens hemsida www.swedishprehorses.se Hingstkatalogen är dock inte uppdaterad för året ännu!

Åhh, vad roligt att ni båda föreslår PRE! Det är min egen högsta önskan.

Hon är inte bedömd så vitt jag fått fram. Hon är dock väldigt fin / korrekt exteriört, enligt "hästkännare" som tittat på henne. Hon är mycket lik sin far i modellen.

Hennes avkommor (2 st) har fått väldigt fina poäng.

Det jag skulle kunna önska ridmässigt är lite bättre galopp, hon blir lite kort o "ponnyaktig" i galoppen. Skritt o trav är jätte bra. Exteriört har hon exakt vad jag vill ha men gärna några cm till. :D

Det är främst "huvet" vi önskar tona ner. Alldeles för mycket nerver o temprament. Men en snäll o klok häst är det.

Usch, jag är inte bra alls på detta med avel o att välja hingst!:confused:

Om du har möjlighet att åka runt och titta på hingstar så är det att rekomendera. Välj en hingst på över 160 cm om du vill få upp storleken och då även med luftig galopp! De flesta avelshingstar (PRE) har egna hemsidor där du kan gå in och se bilder, filmer och läsa mera om just den hingsten. Men som sagt, att se hingsten live är väl alltid att föredra!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka