Välja hingst till sto med meriter i fel gren

Sv: Välja hingst till sto med meriter i fel gren

Hur är det med Channon 1082?
Dressyrstam på pappas sida men på mödernet finns ju Good Future, en gammal hingst som jag själv inte har nån koll på, men visst kunde väl han hoppa?

Channon själv hoppade 7 7 på bruks och det är ju inte så pinkenödigt, men hans mamma har ett hoppblup på 84 och pappan har ett hoppblup på 88, så jag tror inte att Channon förstärker goda hoppegenskaper hos en avkomma.
/U

Väldigt mycket!:love:

Tycker att han är en komplett hingst av det slaget som tilltalar mig. Han har god exteriör, hoppförmåga och rörelsemekanik. Har inte sett några avkommor till honom men hört från de som gjort det att de är väldigt lyckade. Skulle dock inte våga använda honom på ett för grovt sto.

*kl*

Vad tycker Ni om Ludwigs Champion?
(frågar en novis på avel...)

Jag gillar verkligen det jag sett av Ludwigs Champion. Jag har dock för dålig koll på hans stam för att kunna gissa om avkommorna kan bli lika rörliga och lämpa sig för dressyr. Jag har inte sett avkommor röra sig, men sett några på bild och en live (som snällt stod still), ser kanontrevliga ut.
/U

Visst är det sorgligt när sånt händer!

Själv har jag letat och kompletterat under mång år, och ska jag vara riktigt ärlig saknar jag två hingstkataloger och några supplementband, men det jag har ger en väldigt bra översikt ändå:)

Tack för ditt svar! :)

Vi funderar på att använda honom till ett Bellini-sto nämligen. Stoet är mkt smäckert, har en stooor galopp och hoppar helt okej.
Meningen är att avkomman ska bli en sk multitalang, en bra hopphäst med bra gång!

Hur är det med Channon 1082?
Dressyrstam på pappas sida men på mödernet finns ju Good Future, en gammal hingst som jag själv inte har nån koll på, men visst kunde väl han hoppa?

Visst kan Channon hoppa, och bra dessutom, likaså hans avkommor.

Jag tror nog att alla hästar kan hoppa. Jag har aldrig träffat någon som inte kan vad jag vet iallafall. men vissa hoppar bättre än andra.
Intressant om hans avkommor kan hoppa, jag har dålig koll på dem, men de första ska väl ha hunnit gå 3-års, hur har det gått för dem?
/U

Channon tillhör en av de hingstar som jag sett flera gånger och jag tycker utvecklas åt rätt håll. Däremot skulle jag inte våga chansa innan han fått några vuxna årgångar om jag ville ha en hingst som ger dubbeltalanger.

Jag kommer nog få skäll nu, men jag är väldigt förtjust i Quite Easy. Hopphäst som lämnar mycket dressyrhästar. Kolla in startlistorna på en svensk elitdressyr och räkna avkommorna. Han har många representanter där. Då kan man ju få en avkomma som har talang för båda grenarna. Dessutom verkar avkommorna få bra psyke. De jag har träffat på iallafall.

QE har jag blivit tvungen att omvärdera efter att ha sett så många trevliga avkommor till. Men han blir kanske svårtillgängligare nu när han är såld till Frankrike?

QE ligger mig också varmt om hjärtat och i många hingsttrådar är det honom jag tänker först på. Har sett amssor av avkommor (och har en själv), tycker att de genomgående har bra typ, bra grundgångarter och en rätt skön inställning till arbete. De kan dock vara lite svåra att få en ärlig bjudning i och de kan vara lite bockiga och busiga. Men har aldrig träffat en QE-häst med dåligt temperament!

Dessvärre verkar han ha kass dräktighet på fryst. Men om Flyinge kanske tar in färskt på honom kan det säkert fungera bra eftersom han har en fantastisk spermakvalité!

Kom att tänka på Kennedy, med tanke på hans stam borde han nog vara ganska multi. Jag har inte granskat avkommornas visningsresultat.
/U

Tycker att många tyska hästar verkar ha lite blandade stammar...
Vad anser ni om denna stam: Ludwig von Bayern - Sandro Hit - Zeus ;) Hopp eller dressyr??? Härstammar dessutom ur samma stostam som bla Rohdiamant.

Eller den här: http://www.sporthorse-data.com/d?d=scarlatto

Tycker att många tyska hästar verkar ha lite blandade stammar...
Vad anser ni om denna stam: Ludwig von Bayern - Sandro Hit - Zeus ;) Hopp eller dressyr??? Härstammar dessutom ur samma stostam som bla Rohdiamant.

Eller den här: http://www.sporthorse-data.com/d?d=scarlatto

Tycker också jag har sett liknande kombinationer på diverse auktionslistor. Sandra Hit verkar dyka upp i andra led ganska ofta på hästar efter hopphingst.

Jag tror att vi kommer att få en mindre uppdelad avel trots att vi i Sverige verkar sträva mot strömmen i detta fallet. Tror att "lägsta nivån" på hästarna kommer att bli högre och att hästarna i allmänhet kommer att kunna båda röra sig och hoppa väl.

Intressant att du tycker det...
Den första hästen vet jag faktiskt inte vad den är avlad som. Mamman till den har dessutom bara betäckts med dressyrhingstar efter det.
Men hon däremot betäcktes med hopphingst i Tyskland. Hoppar dessutom hundra gånger bättre än hon rör sig. Rör sig bra men inte mer än så.

Den andra var jag helt säker på att han var avlad för dressyr, även fast jag använder honom till hoppning. Vad är det som gör att du tycker han är hoppstammad?? Nyfiken ;)

Tycker också jag har sett liknande kombinationer på diverse auktionslistor. Sandra Hit verkar dyka upp i andra led ganska ofta på hästar efter hopphingst.

Jag tror att vi kommer att få en mindre uppdelad avel trots att vi i Sverige verkar sträva mot strömmen i detta fallet. Tror att "lägsta nivån" på hästarna kommer att bli högre och att hästarna i allmänhet kommer att kunna båda röra sig och hoppa väl.

Jag håller absolut med dig om det. Där har ju absolut Tyskarna kommit bra mycket längre. Har hittills inte fått hem en enda hopphäst från Tyskland som inte rört sig riktigt bra.
Jag tror inte man ska vara så rädd för att blanda hopp och dressyrblod, om man gör det med eftertanke.

Intressant att du tycker det...
Den första hästen vet jag faktiskt inte vad den är avlad som. Mamman till den har dessutom bara betäckts med dressyrhingstar efter det.
Men hon däremot betäcktes med hopphingst i Tyskland. Hoppar dessutom hundra gånger bättre än hon rör sig. Rör sig bra men inte mer än så.

Den andra var jag helt säker på att han var avlad för dressyr, även fast jag använder honom till hoppning. Vad är det som gör att du tycker han är hoppstammad?? Nyfiken ;)
Tycker också att det är helt klart övervägande hoppstammar.
Ludwig von Bayern är linjeavlad på Landgraf och har Pilotblod, bara hoppblod enligt mig. Sandro Hit har hoppblod som man på senare tid marknadsfört som gångartsblod, tycker dock att de oftast inte lever upp till det, de flesta har för dålig gång även om de ofta har fina fronter.

Vad är det som gör att du tycker han är hoppstammad?? Nyfiken ;)

Hela stammen är ju hopp och någon är känd som multi.Sen är jag ett fan av silbersee med söner,så använd du din kille med kärlek och ömhet och bara flyg vidare ;)

Funderar vidare om Ludwigs Champion.. Att flera avkommor har fått fin typ har jag kunnat se på bild och den enda jag sett live. Fin resning etc.
Hur rör de avkommor ni sett sig?
Morfar Argentinus har ett dressyrblup på 137
Farfar Landor S har ett dressyrblup på 106
sedan tror jag inte att det finns flöer blup, någon som har koll på utrikiska siffror på förärvningenmiljemedlemmar av övriga fa?
/U

Liknande trådar

Avel Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
50 379
Senast: insearchof
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka