Välja hingst till sto med meriter i fel gren

Jeps

Trådstartare
Jag har just köpt mig ett sto som vid första anblicken har dressyrstam. Men hon har meriter i hoppning. På mödernet har hon dock flera svårklasshästar i hoppning (och även i dressyr). En kompis har också hon ett sto med dressyrstam men som har gått 1.50 hoppning och nu ska gå in i aveln pga en skada.

Hur ska man tänka vid val av hingst till ston som enligt stammen borde vara dressyrhästar men som i sporten visat sig bäst i hoppning?
Självklart ska hingsten komplettera stoet, men de flesta vill nog att avkomman ska vara säljbar.

Jag ska inte betäcka mitt sto nu, men har funderat på hur man ska tänka och klurar på framtida hingstval.

Sv: Välja hingst till sto med meriter i fel gren

Jag hade valt en multitalang eller en ren hopp/dress hingst beroende på vad du vill med avkomman.
Briar är ju Sveriges dressyrkung men hoppar själv riktigt bra och lämnar minst lika många duktiga hopphästar som dressyrhästar!

Vad är det för stam på henne? :)

Min egen är e. Don Frederico - Pik Bube II. Kompisens är e. Edinburg

Åh Don Frederico :love:

På en sån häst hade jag nog satsat på dressyrblodet, eller en hopphäst med BRA gång! :laugh: På så sätt får du en riktigt allround avkomma som borde bli attraktiv på marknaden.

Det är det stoet jag kollade upp i höstas? Jag säger helt klart dressyrhingst som kan hoppa! Det finns ju även hopphingstar som rör sig bra men jag får lite krypningar i kroppen när man läser annonser med hästar e Irco Mena - Don Frederico. ;)

Ja det är det stoet. Jag håller med dig vad det gäller sådana stammar. Skulle aldrig ens fundera på att titta en häst med den stammen.

Denna tråd tycker jag var intressant. Har ju själv betäckt ett sto med Master som far och Stanford som morfar, i tredje led hittar man Chagall, så lite mixat redan innan, men kanske mer dressyr.
Till henne valde jag Last Liberty som är mer hopp men även lämnat lite gång, framförallt har den hingsten ett otroligt fin galopp :)
Många har ifrågasatt kombinationen, och det är ju lite tidigt att sia om hur det kommer bli. Calisse fick dock klass 1 med 8 på allt utom trav där hon fick 6. Detta hoppas jag dock hon förbättrar på 3 årstest då hennes mor rör sig bra. Framförallt ville jag lätta upp lite och Last Liberty har bra ridbarhet vilket jag tycker väger tungt.
Jag hoppas att kombinationen ger en trevlig allroundhäst som även kommer bli vacker att se på :)

Nu har jag ännu inte bestämt om jag ska låna detta stoet nästa år och vad för hingstval som skulle kunna vara aktuellt isåfall. Jag har ägt denna häst innan men hon är numera i min mosters ägo. I början när jag köpt henne var jag i kontakt med hennes uppfödare och tidigare ägare Sam Poarp som även fött upp den godkända hingsten Chirac. Han sa att alla kopplade ihop honom med dressyr, men att han även visst kunde hoppa...

Mycket tror jag på vilka egenskaper utbildaren och de ryttare som har hand om hästen väljer att utveckla. Därför är jag inte rädd för att lägga en hopphingst på detta sto bara den har de egenskaper jag behöver förbättra hos stoet. Ceylon som är pappa till Master hittar vi ju i tex Madick, och Briar har ju lämnat hopptalanger.

Visst kan en kombination "klinga dåligt" men i grund och botten är det ju hur individen ser ut och hur den presterar som är det viktigaste, eller hur :rofl:

Calisse HSS e Last Liberty ue Master.... min goding ;)

hosilleojohanna090892.jpg

Ceylon lanserades först som hoppförvärvare, det var när hans första årgångar började växa till sig som man insåg vilken glänsande gång de hade. I första årgången fanns internationelle storhopparen Tredje Mannen ue Unikum - Onkel.

Chagalls pappa Utrillo var också främst tänkt som hoppförvärvare.

Personligen gillar jag multitalanger och är inte förtjust i uppdelningen hopp- och gångartshästar. Gillar sånt som Artist och Strauss, son och far i svår internationell klass i varsin gren. Och förstås färskare exempel, Briar och Magini.

Så mitt svar till TS är som flera andras, leta efter en hingst som är dubbeltalang och som har båda delarna i stammen, t ex Briar.

Själv har jag ett Ceylonsto som älskar att hoppa och vars mamma var placrad 1.40. Hennes första avkomma e Feliciano fick gångartsdiplom på treårstestet i år. Mitt sto är spänstigt och har en mycket bra skritt medan traven och galoppen inte är lika bra ur dressyrsynpunkt. Nu har hon två avkommor och jag har insett att hon nedärver bättre gångarter än vad hon själv har.

Jag tror inte att man ska vara så rädd för att mixa hopp och dressyrlinjer. Om man tittar på världens topphästar har en del mixad stam. Totilas har exempelvis Glendale (Nimmerdor) på nära håll. Salinero har ett helsyskon som går WC-hoppning (har för mig att den heter Salieri, precis som fadern?). Briar är ett annat uppenbart exempel. Nu står hjärnan still och kan inte komma på fler...

Jag hade valt en dressyrstammad hingst som lämnar dubbeltalanger och som kanske även själv visat talang för hoppning också. :idea:

Håller med om att Briar, och Okeanos för den delen har multi-stam och är tillräckligt mycket dressyr för att ingen ska få hicka. Det finns ju fler exempel, men jag hade inte valt en hingst som kan förväntas sänka stoets dressyrkvaliteter, utan en som levererar båda.

Jag är ju också förtjust i multitalanger och anser att de flesta av oss bara har en häst som man gärna ska kunna göra allt möjligt med, med äran i behåll.
Jag har liknande "problem" med mitt nyaste sto, hennes stam är i mina ögon ren dressyrstam (så mycket det nu kan vara rent i den gamla svenska stammen ;)), men mor (lämnat bla. 9-10 i hoppning) och mormor (bla klass 1 hopp och 2 st dubbeldiplom) har lämnat hästar som hoppar mycket bra (förrutom att de kunnat röra sig). Tycker egentligen det är synd att välja en hingst som inte hoppar hyfsat. (Men detta visste jag inte när jag valde årets hingst och jag vet inte om årets hingst kan hoppa, men han borde kunna ;)).
/U

Hur är det med Channon 1082?
Dressyrstam på pappas sida men på mödernet finns ju Good Future, en gammal hingst som jag själv inte har nån koll på, men visst kunde väl han hoppa?

Enligt hingstkatalogen kom Good Future på plats 44 i hoppning vid sitt bruksprov. Blup 77 och 78 på hoppning. Så han kunde nog inte hoppa så bra.

KL
Åh Last liberty gillar jag!
Hade en avkomma efter honom, hoppstammad på mammans sida. Hon får lovord från tränare och de gissar att hon kommer kunna gå 140 hoppningar och just nu sopar hon banorna på dressyr tävlingarna! Helt underbart psyke, kanske ingen nybörjar häst direkt dock. Helt oberörd av allt runt omkring henne :laugh:

KL
Åh Last liberty gillar jag!
Hade en avkomma efter honom, hoppstammad på mammans sida. Hon får lovord från tränare och de gissar att hon kommer kunna gå 140 hoppningar och just nu sopar hon banorna på dressyr tävlingarna! Helt underbart psyke, kanske ingen nybörjar häst direkt dock. Helt oberörd av allt runt omkring henne :laugh:

Vad kul att höra :)

Just stabilt psyke verkar denna lilla dam också ha. Hon kan med lätthet ledas från flocken in i stallet i enbart ett grimskaft runt halsen, och då vi varit på småpromenader tar hon utan att blinka täten.
Visst hennes mamma är ledare för flocken och det hjälper väl till att hålla självförtroendet på topp, men från första stund har jag märkt att detta är en kavat liten tjej på ett positivt sätt..

Det kommer bli spännande att följa henne genom åren....

Spännade att få lite historik kring hingstarna bak i mitt stos stam :)

Jag har skrivit det innan men skriver det igen, Du är som en uppslagsbok Görel :)

Tack för detta!

*kl*

Vad tycker Ni om Ludwigs Champion?
(frågar en novis på avel...)

Jag har alla stamböcker och hingstkataloger:)

Vilken skatt ;)

Hade en granne vars morfar sysslat med halvblodsavel i många år och hade massa kataloger, fick nyligen reda på att när de flyttat så hade de KASTAT allihop :devil: :devil:

Hade jag gärna haft i min ägo.......

Liknande trådar

Avel Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
50 379
Senast: insearchof
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka