Välja häst

W

Wildthing

Hej

Jag har nu ett varnmblod som gått på trav som jag ev måste göra mej av med. Jag vill då skaffa en ny häst och vet inte riktigt vad jag vill ha.

Detta är vad jag söker;
En lugn stabil häst. Orädd och pålitlig.
Gärna westernskolad eller har fallenhet för westernridning/ lämpar sej för westernridning.

Jag;
Har hållt på med hästar sen jag var 6, med vissa uppehåll, är 25 nu.
Är efter en ridolycka lite rädd, därav behöver jag en lugn häst.
Älskar att hålla på med NH och mycket markarbete.
Har en förkärlek för ponnyn/ponnyliknande hästar.

Önskemål;
En häst jag kan träna western med, luffsa i skogen och ev köra.

Jag har tidigare varit inne på islänning eftersom jag har ridit mycket islänning och tycker att dom har ett lugnt härligt temperament.
Är även inne på Tinker, trots att jag aldrig ridit en eller ens sett en förutom på bild. Tycker dom verkar stabila och desutom i mina ögon väldigt vackra.

Någon som har något tips om vad jag bör ha eller vilka raser som lämpar sej efter mej?
Tacksam för svar då min egen häst antagligen måste avlivas inom 2 månader och jag kommer behöva en annan häst för att inte gå under av sorg.

Sv: Välja häst

Vad tråkigt att du måste ta bort din häst.

Men nu när du letar ny häst så skulle jag inte titta så mycket på rasen om jag var du. Försök att hitta en häst som är ordentligt riden. Om det är western eller dressyr eller liknande spelar ju mindre roll. Huvudsaken är ju att du hittar en lugn häst som du känner att du kan lita på. Sedan kan du ju skola om den till western.
Det beror ju även på hur mycket du tänkt dig att betala.
Du kan ju få en kanon westernhäst som förmodligen bär dig vart du vill utan att blinka men då får du kanske betala lite mer.

Mitt tips är att titta på de egenskaper du vill ha o ta rasen därefter. (om du nu inte har en förkärlek för en viss ras tex)

Lycka till!
/Sandra

__sandra__ skrev:
Vad tråkigt att du måste ta bort din häst.

Men nu när du letar ny häst så skulle jag inte titta så mycket på rasen om jag var du.

Försök att hitta en häst som är ordentligt riden. Om det är western eller dressyr eller liknande spelar ju mindre roll. Huvudsaken är ju att du hittar en lugn häst som du känner att du kan lita på. Sedan kan du ju skola om den till western.
Det beror ju även på hur mycket du tänkt dig att betala.
Du kan ju få en kanon westernhäst som förmodligen bär dig vart du vill utan att blinka men då får du kanske betala lite mer.

Mitt tips är att titta på de egenskaper du vill ha o ta rasen därefter. (om du nu inte har en förkärlek för en viss ras tex)

Lycka till!
/Sandra

Jag är inte rasfixerad, men dom två raserna har egenskaper jag tycker om. I slutändan är det hjärtat som talar och då är ras inte relevat. Hade aldrig tänkt att skaffa mej en travare, men så blev det iallafall.

Wildthing skrev:
Jag;

Önskemål;

Fjordingen skulle jag vilja pusha för. En perfekt allroundhäst med lagom höjd. Fjordingar är ofta smarta vilket gör att dom kan te sig ruskigt envisa men lär du dig att "överlista" den (det går inte att tvinga en fjording med framgång) så har du en häst som går genom eld o vatten för dig. :love:

Glöm bara inte:
En fjording känner direkt om du gillar den eller inte. Gillar du den inte så är det lika bra att strunta i den, för den kommer ändå aldrig att göra som du vill.

Tyvärr gillar jag inte riktigt fjordingar, har träffat några elaka när jag var liten.
Dom var säkert bara missnöjda , men jag tycker inte om dom sen dess. Andra får gärnas ha dom , men jag vill helst ha nåt annat.

connemara kanske?

"Den lilla hästen med det stora hjärtat".
Jag har en övervuxen connemara, lite ponnyaktig i sitt tjurskalliga huvud ibland men kan skärpa till sig och bli en riktig gentleman ibland. Att gå långa turer i skogen är en stor favorit hos honom!

Dom går att köra! ;) (har en som kör fyrspann med connemaror här i närheten, tävlar i sverige och andra länder med när det är stora mästerskap)

Jag har ridit mååånga connemaror i mitt liv och jobbat på connemarastuteri. Alla var olika. Från barnhäst, handikapp och ridskola - till tävling alla dicipliner - med rätt ryttare!

Dom finns ju i olika storlekar också. vanligt mellan 135 - 155! Har lite mer fördelar för sig om man jämför med tinker som är lite tyngre (men beror ju på hur man rider som ryttare också, såklart du kan rida en tinker snyggt om man jobbar lite på det!).

Själv är jag ingen islands-diggare men smaken är som baken! :D

Bild på mig och min connesatmara:
zo16.JPG

Hej! tycker inte heller du ska fundera på ras i 1:a hand, vi har en Arab-hingst här som är 14 år, utb. Western, han bjuder på men är mkt.... snäll att rida och hantera.
Vi har litr blandat med hästraser och Araben är de som är lugnast.
När det rids bryr han sig väldigt lite om stona, och han är en riktig nybörjarhäst om man vill...Ang. att ha hingst kanske inte passar överallt, men har man eget stall kan man ju ta beslutet själv.
Han finns................... :banana:

Seabaz: Har varit inne lite på connemara, och även Welsh, eftersom dom finns i flera storlekar. Har ingen erfarenhet av någon av dom, men intresset finns.

Ladymiranda: Har ridit araber tidigare, har blandade erfarenheter och känslor för dom. En ung arabhingst förstörde ryggen på mej i en ridolycka. Den hästen var inte klok, han var verkligen illvillig. Ägaren vågade själv inte rida honom för att han var så dum och jag hade honom på tillridning. Slutade inte så bra eftersom jag nu har en kronisk ryggskada som kommer och går.
En annan arab som jag ridit mycket var världens latmask! Hade inte alls det heta temperament som dom oftast är kända för. Så visst är dom olika. Latmasken är poslk och hignsten vet jag inte, tror han var egyptisk.

Det finns bra individer av alla raser och även dåliga. Därför är det ju svårt att ge en ras som exempel. Skall jag ge ett exempel på ras så är det Quarter (jag e nämligen fixerad vid den rasen ;) ). Därmed inte sagt att jag inte tycker om andra hästar, men jag föredrar Quartern just för att den ger så mycket om man hanterar den rätt. Tyvärr blir ju priserna lite högre då, men i slutändan kan det vara värt det.

Lycka till iallafall oavsett vilken ras det blir!

Den typen av häst du söker finns inom alla raser. Så häng inte upp dig på någon särskild ras, utan sök efter en häst med de egeskaper som du uppskattar istället.

tjoffsan skrev:
Den typen av häst du söker finns inom alla raser. Så häng inte upp dig på någon särskild ras, utan sök efter en häst med de egeskaper som du uppskattar istället.

Det där var ett riktigt bra inlägg!!

Amen och punkt!

Wildthing skrev:
Hej

Jag har nu ett varnmblod som gått på trav som jag ev måste göra mej av med. Jag vill då skaffa en ny häst och vet inte riktigt vad jag vill ha.

Detta är vad jag söker;
En lugn stabil häst. Orädd och pålitlig.
Gärna westernskolad eller har fallenhet för westernridning/ lämpar sej för westernridning.

Jag;

Önskemål;

Jag har tidigare varit inne på islänning eftersom jag har ridit mycket islänning och tycker att dom har ett lugnt härligt temperament.
Är även inne på Tinker, trots att jag aldrig ridit en eller ens sett en förutom på bild. Tycker dom verkar stabila och desutom i mina ögon väldigt vackra.

Någon som har något tips om vad jag bör ha eller vilka raser som lämpar sej efter mej?
Tacksam för svar då min egen häst antagligen måste avlivas inom 2 månader och jag kommer behöva en annan häst för att inte gå under av sorg.

Jag älskar islänninagr.. så mycket kraft.. men ändå så lunga och snälla :love: men som dom flesta säger så hittar du "din" häst i dom flesta raserna..

hej , ja tycker att min tennesee walking horse är en skapligt bra westernhäst, men som sagt ja tror att det finns en western häst i alla hästar =)

Jag har själv fallit för Morganhästen. :bow: Den har de kvaliteter du önskar.
Den är väldigt allround, passar för ridning av alla slag och körning.
Ta och kolla in den lite närmare.
Själv har jag ett 3-årigt varmblod som jag tänker använda till western. Men den rasen har du ju erfarenhet av. Jag håller på att rida in henne och hon är inkörd men har aldrig gått på bana. Jag tycker att rasen är otroligt lättlärd och smart. Hon är mycket känslig och jag imponeras ideligen av hur snabbt hon fattar. Varmbloden används mycket till turridning, kolla in www.uddaaventyr.com. De använder sig av varmblod som ej gått på bana.
Men som stabil och trygg så är nog morgan ett eller ett par strån vassare. Passar utmärkt till westernridning.

Senast ändrad av en moderator:

Du beskrev just min mammas häst (min förra). En underbar newforest valack!!! Dock den enda newforest jag haft, men han är en riktig pärla! :love:

Om du vill ha en bra och allsidig häst för pengarna så ska du definitivt satsa på en kallblodstravare av lätt typ, vallack,. Du kan hitta kanonbra hästar i fyraårsåldern som är " skrotade" eftersom de ej travar nog fort, och för en ringa summa pengar, ibland gratis. Du får slantar över att köpa en sadel av bra kvalitet . Skaffa för allt i världen ingen Tinker eller islandshäst, då du kommer att få betala en massa pengar för egentligen ingenting! dessutom har de oftast en exteriör som gör det svårt, ibland omöjligt , att hitta en passande westernsadel, och man kan ju ha roligare???? Ett kallblod är en trevlig, tålig ras, mycket häst för slantarna!!!!!!!! till skillnad från de " uddaraser" jag nämnt!

Wildthing:
Tråkigt att höra om din rygg, jag har varit med om liknande.
Red till ett travar sto åt en tjej för ca: 9 år sedan, hon fick fnatt och fullständigt kastade av mig.
Har nu skador från nacke till höft som jag aldrig blir av med, är sjukpensionär efter det fallet.
Tyvärr kan det ju hända vilken typ av häst man än rider... :devil:
Men det är ju underbara djur och det är svårt att lägga ner det,
Jag har min glädje i djuren och de tillfredsställer mina behov på dagarna...
Nog om det.....................
Hoppas du hittar en bra häst oavsett ras. :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit hästtjej i alla år. Det har varit grannhästar, medryttarhästar och foderhästar, ridgymnasium, westernridskola och...
Svar
13
· Visningar
2 088
Senast: hier
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Har hamnat i en jobbig sits. Jag började rida igen i vuxen ålder efter 22 års uppehåll. Är lite feg och tycker bäst om att bara...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 707
Senast: lobell
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 046
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar