välja häst?

P

ponnylisen

Hejsan ,jag har ett problem eller jag ska välja häst helt enkelt:)jag har nu stallplats på ett ställe som är väldigt stoort och har minmala hagar,men ska nu flytta till ett litet stall på landet med enormt fina hagar och kommer dessutom bra ihop med stallägare !;)men nu är de så jag har ett varmblodsto på foder,hon är 15år och jättesnäll i all hantering verkligen !har henne lös igång hon kommer när jag ropar och gnäggar jämt när hon ser mig till med kollar när jag slänger ut hästskiten i gödsel stacken !!:laugh:men problemt är att hon är rätt så stressad av sig kan tycka en sten är hur läskig som helst ändå har hon gått förbi den hundra ggr :grin:får jag upp henne i väldigt snabb trav så får man inte alltid stopp på henne riktigt ,hon har ju varit monte häst innan så lite förståelse har jag ju ,nu är de så att på de nya stället kommer jag får rida på stora vägar väldigt ofta för kunna komma till ridvägar ,och tvekar då hon kan vara stressig och är inte alltid 100%pålitlig när de gäller trafiken tuvärr hon kan få för sig dumma ider som att försöka springa hem spelar ingen roll om de är en stortrafikerad väg ,hon är en väääldigt pigg häst dessutom hon har sina dagar då hon är superlugn men annars är hon lite för mkt för min smak ibland,så nu har ja blivit erbjuden en 17årig nordsvensk som är jättelugn och snäll går rida barbacka med hackamore han hur snäll som helst och är inte ett dugg stressad kan vara lite barnslig ibland de är de då men vem häst är inte de:)jag vill ju ha en lugn och trygg skogsmulle som ändå är pigg och har alla fyra på jorden lixsom :)han är verkligen underbar asså!så va tycker ni?

Sv: välja häst?

Du skriver ju själv att hästen är för mycket för din smak, vilket jag tycker tyder på att den hästen är helt enkelt för svår för dig.

Nordsvensken skriver du ju är så underbar osv så jag tar det som att du svarat på din egen fråga där, nordsvensken passar bättre. En lugn stabil nordis som kan vara lite barnslig tycker jag låter som en mycket säkrare och roligare häst.

Travarn där tycker jag låter som att den behöver en relativt rutinerad ryttare som kan hjälpa den med problemen. Såpass trafikosäkra hästar kan bli farliga.

Sv: välja häst?

Säger som ovanstående; du har själv svarat på frågan :laugh:. Jag misstänker att du som har skapat en relation till varmblodet känner dig som att du sviker henne om du väljer bort henne och kommer att sakna den biten.
Nu tror jag att du är en sådan person som kan skapa ett sådant band även till den lugna trygga nordsvensken och det kan bli farligt för både dig, din omgivning och varmblodet om hon inte klarar trafiken.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 485
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 953
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• degknådare till bakmaskin
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)

Hund, Katt, Andra Djur