Välja a-kassa

Andromedae

Trådstartare
Behöver input.

Jag har inget intresse av att vara med i facket, men behöver skaffa mig a-kassa. Men hur väljer man?

Jag har tittat dels på Alfakassan, dels på Akademikernas A-kassa (den senare kostar mindre). Vet dock inte om man måste vara med i Akademikernas fack för att få vara med i A-kassan? Är det bara Alfakassan man kan vara med i om man inte vill vara med i facket?

Dessutom, hur vet jag vilken bransch jag är i? :o Enligt kassornas uppdelning alltså. Jag är anställd som digital redaktör (typ webbredaktör) hos ett företag som förmedlar barn- och familjeaktiviteter via sajt. Jobbar med content manager och copy. Media? IT? Vad är jag? :angel:

Hjälp en novis!

Behöver input.

Jag har inget intresse av att vara med i facket, men behöver skaffa mig a-kassa. Men hur väljer man?

Jag har tittat dels på Alfakassan, dels på Akademikernas A-kassa (den senare kostar mindre). Vet dock inte om man måste vara med i Akademikernas fack för att få vara med i A-kassan? Är det bara Alfakassan man kan vara med i om man inte vill vara med i facket?

Dessutom, hur vet jag vilken bransch jag är i? :o Enligt kassornas uppdelning alltså. Jag är anställd som digital redaktör (typ webbredaktör) hos ett företag som förmedlar barn- och familjeaktiviteter via sajt. Jobbar med content manager och copy. Media? IT? Vad är jag? :angel:

Hjälp en novis!

Jag är med i akademikernas är dock även med i Jusek så är inte 100 på om du kan vara med i bara a-kassan. Jag tror det dock. Fördelen med akademikernas (och Jusek) är att det handlar om din utbildning, inte vad du jobbar med. Du behöver alltså aldrig byta bara för att du byter jobb. :up: Jag gillar dem i övrigt också jan sägas :D

Titta på DIK om det känns rätt för dig.
Diverse folk inom kommunikation, kultur, språk m.m. och många med blandade utbildningar och "luddiga" yrkestitlar (bl.a. informatörer)

Du kan välja att vara med i bara A-kassan, bara facket eller i båda två.

Titta på DIK om det känns rätt för dig.
Diverse folk inom kommunikation, kultur, språk m.m. och många med blandade utbildningar och "luddiga" yrkestitlar (bl.a. informatörer)

Du kan välja att vara med i bara A-kassan, bara facket eller i båda två.
Det verkar som att DIK har Akademikernas A-kassa. :)

Jag ska byta bransch så jag mailade till min nuvarande a-kassa (lärarnas) och personen i fråga svarade mig såhär:

Reglerna kring a-kassa är desamma oavsett vilken a-kassa du är med i eftersom a-kassan är reglerad i lag. Detta innebär att du inte behöver byta a-kassa när du byter yrkeskategori.
Vill du ändå gå ur Lärarnas a-kassa är du välkommen att höra av dig igen.

Tänker att det borde vara samma när du ska välja a-kassa då? Att det inte spelar så stor roll kanske?

Skillnaden på a-kassa och fack är väl dels en rad förmåner, försäkringar, lån osv. Och, vilket är viktigt att du får en inkomstförsäkring via JUSEK tex som gör att du får upp till 80% av din faktiska lön (maxtak 80,000) istället för max 910 kr om dagen via a-kassa. Du kan också mot en extra månadsavgift förlänga perioden du får 80% av din faktiska lön. Kravet är att du arbetat minst 80 timmar per månad under en sammanhängande period av ett år. Nu vet jag inte hur osäker din bransch och din månadslön men för mig är det ett ytterligare skydd vid arbetslöshet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 097
Gravid - 1år :confused:Någon som har bättre koll än vad jag har? I nuläget går jag som timvikarie och får ut ersättning från a-kassan de dagar jag...
Svar
17
· Visningar
4 705
Senast: jerseyko
·
Övr. Barn Jag skickade in en ansökan om inträde i a-kassan igen, men jag har inte rätt till medlemsskap i a-kassan för jag är föräldraledig...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31