Välj kön på ditt föl

C

Casey

Läste i Hästmagazinet att det snart finns ny teknik som gör det möjligt att välja vilket kön man vill ha på sitt föl.

Gentekniken är ju väldigt långt kommen så det är väl ingen överraskning direkt, men man drar ju ändå öronen åt sig när man hör sånt här. Sannolikt kommer det bli ganska dyrt. Det öppnar ju möjligheter för uppfödare, men samtidigt finns det en etisk aspekt i det hela, precis som vid embryotransfer.

Vad tycker ni om det? Är det en möjlighet som ni skulle vilja utnyttja?

Sv: Välj kön på ditt föl

Läste i Hästmagazinet att det snart finns ny teknik som gör det möjligt att välja vilket kön man vill ha på sitt föl.

Gentekniken är ju väldigt långt kommen så det är väl ingen överraskning direkt, men man drar ju ändå öronen åt sig när man hör sånt här. Sannolikt kommer det bli ganska dyrt. Det öppnar ju möjligheter för uppfödare, men samtidigt finns det en etisk aspekt i det hela, precis som vid embryotransfer.

Vad tycker ni om det? Är det en möjlighet som ni skulle vilja utnyttja?

Sedan ett antal år tillbaka, så har man en sk sperma soteringsmaskin, så att man kan skilja sto och hingstföl spermie. Men det tar ett eller två dygn, så det är endast de hingstar som har spermie som lever länge man kan göra det med.
Men klart intressant för de stoägare som har äldre ston, och inte har några efterkommande som kan fortsätta i från den linjen.

Detta är väl egentligen inget jag kallar "genteknik", eftersom man bara sorterar upp sperman.

Har funnits rätt länge på ko-sidan.

Får jag ett tredje hingstföl nästa år, av tre försök, så skulle jag kunna tänka mig att prova.

Detta är väl egentligen inget jag kallar "genteknik", eftersom man bara sorterar upp sperman.

Har funnits rätt länge på ko-sidan.

Du har helt rätt, slarvigt ordval! Genteknik är fel ord, det handlar ju inte om att ändra i DNA:t. Kan ändå tänka mig att många tycker att det är etiskt fel att så aktivt påverka hur avkomman ska bli. Men det är klart, många väljer ju (eller snarare väljer bort) hingstar för att de bär ett viss färganlag så vi är kanske redan är där.

Visste inte att man redan använder tekniken på kor. Varför har det dröjt så länge innan det kommit till häst-sidan då?

Görel: Skulle nog också kunna tänka mig att använda det om jag haft ett äldre sto som endast gett hingstföl.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog kunna tänka mig att göra det!

Tex om det är en viktig stam som behöver bevaras och det är viktigt med ett visst kön på fortsatt avkomma.

Tjursperma är ju betydligt tåligare för såna påverkningar.
Har man en toppenkossa så väljer man könssorterad sperma för att se till att få kvigkalv istället för en värdelös tjurkalv.
För det är väl det enda man kan ta fram, sperma för en hög andel hondjur?

Vad ska man med hingstar till;)

Jag som kommer att bli lite gråtfärdig om det blir en tredje hingstunge från min gamla tant...

Nej, vad jag har förstått så går det precis lika bra att få fram sperma med Y-kromosom, det är ju det som blir kvar när man sorterat ut spermierna med X-kromosom. Däremot så är det ju inte intressant med tjurkalvar så den sperman slängs helt enkelt.

Kan vi göra ett byte kanske? ;) (Nu inbillar jag mig att hon väntar ett hingstföl, men om hon inte gör det.. ;))

I detta fallet vågar jag inte ens i hemlighet önska kön, jag blir själaglad om det bara kommer ett friskt föl, hon kastade ju förra 5 veckor innan fölning.. (ett vackert isabellsto enligt de som såg det).

Jag kan dock förstå att det är frustrerande om man önskar en ersättare till sitt fina sto och så kommer det bara välskapta hingstföl. Håller tummen att du får ditt stoföl denna gången.
/U

Jag skulle nog kunna tänka mig att utnyttja det. Har fått 3 hingstar efter mitt sto och jag förutsätter att den väntade också är det. Stoet har aldrig varit så extremt "hingstig" som hon är i år. Men jag hoppas på att hingstighet hos stona = hingstföl, bara är en myt, men tom min seminvet. tror att det blir hingst igen.

Stoet blir 20 i vår, fölar sent så jag antar att vi får hoppa över till 2011 om hon fortfarande är fräsch då. Jag vill så gärna ha ett sto efter henne.

Då kan jag förstå att du vill ha ett sto, vissa ston envisas ju med att alltid få hingstar:)

Ska bli intressant att se vad det kommer att kosta det här.

Jag är nyfiken på vad det skulle kosta... Mitt sto har fått 9 hingstar och 3 ston, och troligtvis kan hon betäckas till våren (har en senskada), men jag har nog tur om jag kan få ett föl till... Hade ju sååååå gärna velat få ett stoföl efter henne:cry: Men jag trodde inte det gick att "hjälpa på traven"...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 669
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 980
Senast: Karoliten
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka