Valeriana vid transport

Eleonora

Trådstartare
Hej!
Jag ska transportera min extremt nervösa häst en bra bit i samband med att hon ska byta stall. Hon är också svårlastad (kommer ju med nervositeten). Innan har jag använt Vetranquil Granulat, som har fungerat ganska bra. Men nu funderar jag på att prova att bara ge Valeriana inför transporten, eftersom jag har ganska mycket av det hemma... Är det någon som har erfarenhet av detta? Om det fungerar, och i så fall hur mycket man ska ge och hur lång tid det tar innan det verkar?

Sv: Valeriana vid transport

Vad jag vet så har man uteslutit valeriana i örtblandningar, dels därför att den påverkade hästen negativt samt sen pga dopingregler.
Så om det skule funka enbart, och hur lång tid det tar innan verkan uppstår kan jag inte svara på. Jag tror kanske att den uteblivna önskade effekten inte kommer, pga man måste ge hästen detta under en längre tid.

Okej, så man måste alltså ge det regelbundet under en längre tid för att få någon effekt?

Valeriana är snarare bättre på att ta bort "eggen" ur den dagliga nervositeten, och det går inte riktigt att "plegga" en häst så pass mycket som du vill, inför transport och stallbyte.

Man bör ge det kontinuerligt för att få effekt.

Är hästen så pass besvärlig att hantera vid transport/miljöombyten så bör man satsa på starkare preparat.

Tack så mycket för tipset!
Ger man det intravenöst eller vanligt?

Det är en gele, 2 gr direkt i munnen dämpar de värsta ångestattacker. Enkel att ge, som avmaskning ungefär fast bra mycket mindre.;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka