Våldtaget sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snabeldraken1
  • Startdatum Startdatum
Sv: Våldtaget sto??

olgaklara skrev:
Men det är ju lite annorlunda att jämföra en hingst i en bestående "flock" med en hingst som inte går i flock och som betäcker ordentligt
Vår lillhingst gick i hingstflock tills han kom till oss, 7 år gammal. Inga problem att släppa ihop honom första gången med ston.Innan vi gjorde det så stod han i hagen mellan hagar med brusntiga ston. Stod även brevid stona i stallet. Först på hösten när alla var dräktiga (inte med honom) så fick han gå ut i stohagen. I år går han på fribet för första året och han är så ödmjuk mot de icke brunstiga stona (passar sig väldigt noga). Hingstar är inga odjur de blir vad man gör dem till även om de är stökigare under våren och sommaren.

Jag har hakan nere i golv nivå!!!!!
Hur 17 kan nu så erfarna sk hästmänniskor ställa en hingst brevid ett sto i boxar utan rejäla mellanväggar ???????? Ibland kan jag önska sådana typer får smaka på sin egen medicin..... Hoppas att stoet repar sig o att ägarna bygger ett ordentligt stall för uppstallning utav hingstar.

Nu är det ju så att en erfaren och klok hingst skulle nog inte hoppa över boxväggen.

Welsh har, vad jag förstått fribetäckning, och en sådan hingst vet ju att akta sig för icke brunstmärrar..
En sådan vet på trettio meters håll att stoet för tillfället är en spark och bit-fia. :D

Att isolera hingstar är väl kanske lite taskigt men man bör nog tänka sig för innan man ställer sto och hingst brevid varann utan skyddsgaller..
Fast oftast är det just hingsten som får dra det kortaste strået.

I detta specifika fall kan man ju gott säga att det är en osedvanligt korkad hingst som hoppar in till en icke brunstmärr..
Inte mycket rätt ställt där.
Men jag vet att det finns hingstar som betäckt både Volvo 245 och hösilagebalar..men dom har ju inga skruvar lösa..för dom är befriade från skruvar helt och hållet. :crazy: :crazy:

Ser här att många förfasar över just hingstar.
Glöm inte att även dom är bara hästar.
Fast lite känsligare..

En rätt hanterad hingst lär sig att ha ston i närheten utan att flippra ur.
Visst..dom kan skria och tjoa, men det hör till.
Dom måste ju få tala om att dom finns och att dom absolut är både bäst och vackrast..( enligt dom själva i alla fall) :D

Så glöm inte, att den hingsten det skrivs om i trådinlägget, definitivt INTE representerar hela hingstsläktet..för det gör den inte.

AM

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sund hingst !:love: :angel:
b9cdeb01.jpg

BL.jpg

Tesora

Det kan jag bara instämma i!
Ett cobstuteri jag känner har inga galler mellan sina hingstar/ston. Inga problem, eller som Nafa skrev, kloka hingstar:idea:

Fast om man inte hade haft de där höga väggarna mellan dem vad hade hänt då??

Öppen boxdörr skall alla kunna stå med det är ju bara att åka ut på tävlingar med uppstallning där de flesta stall inte har galler för dörrarna och där står det tävlande hingstar i full kondition

Nafayette skrev:
Men jag vet att det finns hingstar som betäckt både Volvo 245 och hösilagebalar..

Det låter det, men är den korsningarna okej, eller är det att räknas som buskavel?

:D

Nafayette skrev:
Men jag vet att det finns hingstar som betäckt både Volvo 245 och hösilagebalar..

Ett av stona vi har är nu både dräktig och fet av betet så jag undrar om inte hon kan vara just undan den där ensilagebalen!! Ser i a f ut så ;)

Åja det finns ston som tänker annorlunda också typ " ställer sig för " små bruna toypudelhannar :angel:

Helen

Jag hade heller inga problem med min hingst när jag stod i det förra stallet, då han stod bredvid ett sto, utan några galler eller extra höga dörrar.
Nu i det stall jag står finns bara valacker, och det är skönt tycker jag, för att slippa bekymra sig om sånt.

kan säga att det hade inte hänt så mycket mer en vad det gör nu !
Alltså ingenting !
Höga mellanväggar har vi satt dit för att alla ska kunna välja om dom vill umgås eller inte med varandra ! Både hingstar och ston.
Vill dom umgås sticker dom ut huvudet ,annars så har dom sin box i fred!

Min hingst passar sig väldigt noga för stona .
Det är oftast stona som söker kontakt och inte han . Vill han så skulle han kunna hoppa över dörren ,men varför?
Han vet att det är hans ston och att man betäcker när jag (mamma) är med inte annars.
Som sagt en sund hjärna i en sund kropp :love: :angel:

Tesora

Kan det inte bero på hur hingsten vuxit upp? Har man sina hingstar och ston tillsammans i samma stall, hagar bredvid varandra, hingsten fribetäcker osv blir de vana vid varandra. Jag kan tänka mig att om en hingst aldrig kommer i kontakt med ston under sin uppväxt och inte heller träffar ston annat än i samband med betäckning, kan uppträda stökig. Att genarelaisera och säga att en lugn hingst är klok, blir inte JAG klok på.
Känner till en ponnyhongst som inte säger varken bu eller bä när han är ute och tävlar, men när det är brudar, då visar han med all önskvärd tydlighet att han är HINGST!

Nafayette skrev:
Men jag vet att det finns hingstar som betäckt både Volvo 245 och hösilagebalar..men dom har ju inga skruvar lösa..för dom är befriade från skruvar helt och hållet. :crazy: :crazy:

Ser här att många förfasar över just hingstar.
Glöm inte att även dom är bara hästar.
Fast lite känsligare..

En rätt hanterad hingst lär sig att ha ston i närheten utan att flippra ur.
Visst..dom kan skria och tjoa, men det hör till.
Dom måste ju få tala om att dom finns och att dom absolut är både bäst och vackrast..( enligt dom själva i alla fall) :D

AM

Det ÄR hingstar du pratar om ??? eller??? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

/Tanten i Skåneland som bara inte kunde låta bli

Om stoet inte hade vart brunstigt tror jag du hade sett en halvdöd hingst i boxen, hon hade förmodligen hunnit göra mkt skada på´n innan hon blev utmattad! Så ägaren kan nog vara glad att det blev en billig läxa!

Ägaren skall kanske välja en lugnare (erfaren) hingst nästa gång för att kolla att stoet inte blivit "hingst rädd"

Tur att man har en smart hingst;) som inte bryr sig om ovilliga fruntimmer!

Känner till en ponnyhongst som inte säger varken bu eller bä när han är ute och tävlar, men när det är brudar, då visar han med all önskvärd tydlighet att han är HINGST!
Känner många hingstar som aldrig har fribetäckt men ändå vet när stona brunstar och inte brunstar. Visst kan de mullra lite och försöka flörta men sen att ta steget till att hoppa in i en box med icke brunstigt sto, det skulle de inte ta sig till att göra. Om stoet bara vispar på svansen och drar öronen bakåt så brukar hingstar fatta piken. Sen finns det hingstar precis som det finns mänskliga testosteron idioter som inte tar ett nej för ett nej, sånna kallas våldtäcktsmän och allmänheten brukar vilja se dem kastrerade:devil:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 998
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter