Valdo, Veronas Gerswin eller Coelenhages Prins Thatch?

ForeverYoung

Trådstartare
Någon som har eller har sett en avkomma efter någon av ovanstående hingstar? Berätta och lägg gärna in en bild! Jag väljer mellan dessa tre till mitt ponnysto; 148 cm (minst...), ädel, korsning halvblod/arab, gått MSV hopp. Vill främst avla för hoppning, och ett lugnt och stadigt temperament är av stor vikt.

Tacksam för svar =)

Sv: Valdo, Veronas Gerswin eller Coelenhages Prins Thatch?

Om du vill att den ska hålla sig under 148 cm hade jag valt Veronas Gerswin utav de tre.

Ja, jag har nog också kommit fram till det. Vill ju självklart ha en avkomma som håller ponnymåttet. Prins Thatch är ju själv bara 1,34, men har hästar bara två led bak som mäter 1,64 och 1,57, så honom är jag väldigt osäker på. Valdo är själv 1,45 och har mest D-ponnyer bak i stammen.

Valdos Farfar är hblhingsten Master o han är 163cm.

Den hingst som troligtvis ger ^minst^avkomma är Veronas Gerswin, det har ju kommit fram många bra avkommor efter honom dom senaste åren, och det verkar som om han ger bättre avkommor än sin halvbror Veronas Bo- gi.
som nån sa tidigare så har ju Coelehages Prince Thatch helbröder som är 155-160cm så även om han är liten själv så har han ju generna för stort, hans fölisar är ju för unga än för att man ska kunna säga säkert om han ger stort/smått. Valdo har ju halvblodsfarfar och halvblod(varmblod heter det visst nu :D) kan ge både stort och smått.

Jag har fått avkomma med både Gerswin och Bo-Gi Kan bara säga att båda är jättetrevliga att ha och göra med, lättlärda och arbetsvilliga men den efter Bo-Gi vill jag nog påstå att den har mer ridbarhet än den efter Gerswin. Båda har samma mamma. Den efter Gerswin är en c-ponny medans den efter Bo-Gi är en D. Så storleksmässigt skulle jag rösta för Gerswin i ditt fall. De andra är som redan skrivits lite "osäkra kort".

Lycka till och hoppas du får en fin fölunge.

Mia

Jag kommer att använda Gerswin till mitt sto nästa år, har sett många fina avkommor till honom både gångartsmässigt och hoppmässigt. Dessutom ska han vara mycket trevlig i hanteringen och det tycker jag är extra viktigt i ponnyaveln. Det är ju barn som ska rida och hantera den sedan.

Tack för era tips! Tyvärr har jag redan valt Prins Thatch, vilket jag i och för sig är väldigt nöjd med själv. Valdo valde jag bort eftersom han är så stor även fysiskt, och sen gick jag på känsla och då blev det Prins Thatch. Kommer antagligen att använda Gerswin nästa år istället om allting går som det ska! :)

Liknande trådar

Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Avel Är det någon som har en avkomma efter Veronas Gerswin? Hur är de, exteriört,temperament mm. Hur stora var de på hösten som föl? Jag...
Svar
13
· Visningar
5 244
Senast: tuttiboo
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka