Väldigt väldigt svullna Gallor "/

Sv: Väldigt väldigt svullna Gallor "/

En ökad produktion av ledvätska (= galla) är det första tecknet på att leden är irriterad/inflammerad. Det behöver inte betyda att hästen är halt, men om överbelastningen fortsätter lär den förmodligen bli det. Varför alls trava hästen "för länge" på grusväg? En galla är aldrig varm eller öm.

Många hästar med lite sämre cirkulation svullnar i extremiteterna svullnar i benen när de står still en längre period, t ex i boxxen över natten. Detta är inte gallor utan ödem.

Nä hon blir inte varm eller öm. Hon blev gallig efter en distanskurs och en gång i sommras när jag hade travat ett pass med henne på grusvägen, ca 5km i normaltrav. Jag har låtit henne vila tills svullnaden lagt sig, ngn dag typ. Jag ska träna henne till distanshäst så vi skrittar mycket långa sträckor och det funkar bra. men ibland vill hon springa av sig lite och det funkar i etapper inte för långa sträckor än.

Okej, ödem. De ser likadana ut som på 1a hästen och känns likadana...fast ibland är hon varm på hovarna när hon är svullen. Nu har hon fått skor runt om för hon ömmar en del utan skor oxå.
Vad gör man åt ödem?

Lösdrift eller mkt vistelse i hage.
Om det inte går att fixa tycker jag att Back on Track bandage fungerar bra.

Lösdrift eller mkt vistelse i hage.
Om det inte går att fixa tycker jag att Back on Track bandage fungerar bra.

ja då har jag inte missa ngt iaf, för hon gick på lösdrift ett tag och då var hon knappt svullen alls, nu har jag inte tillgång till lösdrift men hon går ute än, installning om 2v. Sen går hon ute mellan 09-19 varje dag. Tack för hjälpen:)

När hästarna har stått över natten och är mer "svullna" i benen, vad kallar du det då? Om det inte är gallor ?

oj kan bara tala för mig själv min väninna fick galla pa sin häst inget farligt enl vet hon fick andra skor annan verkning och nu verkar det bra och normalt igen kan det bero pa skoning /verkning kanske inte vet jag

Svullna ben brukar jag kalla det. Orsaken är oftast att cirkulationen är sämre då hästen står still; kompression av elastiska putan i hoven uteblir och därmed även den pumpmekanism som i rörelse bidrar till att föra det venösa blodet tillbaka till hjärtat. Det blir stas i benen och ödem. Även människor kan ha liknande problem, därav stödstrumpor.

Gallor är inget samlingsnamn för svullnader i benen. Gallor sitter i leder eller senskidor och utgörs av ledvätska. Ledvätskan rör sig inte från leden. Dålig blodcirklation leder snarare till minskad produktion av ledvätska än ökad.

Gallor är inget samlingsnamn för svullnader i benen. Gallor sitter i leder eller senskidor och utgörs av ledvätska. Ledvätskan rör sig inte från leden. Dålig blodcirklation leder snarare till minskad produktion av ledvätska än ökad.

Detta är ett litet mysterium för mig. Jag tror att jag förstår vad gallor är - i alla fall något så när. (Idag har jag hittat anatomiboken så jag ska kolla det du svarade tidigare). Men jag har nästan förstått det som att gallor kan försvinna eller minska om hästen rör sig. Stämmer det eller har jag fel? Hur kan de försvinna om inte ledvätskan rör sig därifrån? (Ursäkta knasig fråga)

Ledvätskan är förstås inte konstant; en viss permeabilitet mellan blodcirkulation och ledutrymme finns. Ledvätskan bildas av celler i ledkapseln (synovialmembranet) och kan liknas vid filtrerat blod (eg plasma) med "tillsatser" av stora molekyler ffa i form av hyaluronsyra. Andra celler i synovialmembranet förser ledvätskan med syre, glukos mm och synovian är det substrat som nutrierar och förser ledbrosket med syre. "Använd" ledvätska transporteras bort med lymfan - denna process är till viss del beronde av rörelse i leden.

Vid en inflammation i leden ökar synovialmembranets genomsläpplighet för bla serum. När detta diffunderar in ökar ledvätskans volym (=GALLA). Antalet vita blodkroppar ökar i ledvätskan medan de smörjande molekylerna minskar; viskociteten och den smörjande förmågan avtar. I samband med en inflammation blir även lymfdränaget sämre från leden. Detta bidrar också till den ökade mängden ledvätska (=GALLA) i leden.

En galla i en led påverkas inte positivt av stillastående - se ovan ang behovet av rörelse för diffusion till lymfan. Så visst kan man tänka sig att en befintlig galla ökar ngt i storlek vid stillastående. Dock är inte detta förhållande sådant att hästar per automatik får (nya) gallor av en natt på box.

Rörelse kan minska en befintlig galla, både en inflammatorisk och en idiopatisk, men jag är inte av den uppfattningen att en galla försvinner när hästen rör sig. Minskar - ja, men försvinner - nej.

Och svullnader som uppkommer varje natt och försvinner när hästen går ut i hagen brukar inte vara gallor. Jag är lite allergisk mot att folk använder "gallor" om i princip vadsomhelst utan att veta 1) vad det är eller 2) hur de uppkommer.

Ett litet tillägg; när inflammationen som gett upphov till gallan är borta kommer permeabiliteten i ledkapseln att vara normaliserad. Inget mer serumläckage ut i ledhålan. Med tiden kommer även den ökade mängden ledvätska att försvinna.

Tack så mycket för ditt svar.
Nu förstår jag lite bättre vad det handlar om. Nu blev det genast lite mindre mystiskt.

en av våra hästar fick gallor runt om när vi tog in han från betet & började ge hö. gick dock över på 10 dagar

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka