Väldigt väldigt svullna Gallor "/

A

always_TsT

Vårat sto ( arabiskt fullblod/ Trakener (stavning) ) har så otroligt svullna gallor "/ Vad kan detta bero på? Och Kan man göra något för att förhindra gallorna? Tacksam för svar! / Linda

Sv: Väldigt väldigt svullna Gallor "/

Var har h*n gallorna..??

BackOnTrack är bra, men det bättre att finna orsaken till uppkomsten av gallor. Exempelvis din ridning, underlag m.m.

Undrar också var gallorna sitter?

Är de otroligt stora tycker jag att du ska kontakta veterinär direkt! Det kan vara lymfangit (blodförgiftning) i värsta fall.

Var har h*n gallorna..??

BackOnTrack är bra, men det bättre att finna orsaken till uppkomsten av gallor. Exempelvis din ridning, underlag m.m.

Hon har gallorna på bakbenen, ena benet är jämntjockt längst ner det andra är inte lika tjockt. Hon har jämt haft gallor, sedan vi fick henne för många år sedan. Är backontrack en salva?

Hon har gallorna på bakbenen, ena benet är jämntjockt längst ner det andra är inte lika tjockt. Hon har jämt haft gallor, sedan vi fick henne för många år sedan. Är backontrack en salva?

BackOnTrack är paddar du hade under benlindor exempelvis, sök här på forumet:idea:

Kan du inte lägga in en bild?
Låter mer som en vrickning än en galla:crazy: Haltar hästen?

BackOnTrack är paddar du hade under benlindor exempelvis, sök här på forumet:idea:

Kan du inte lägga in en bild?
Låter mer som en vrickning än en galla:crazy: Haltar hästen?

Nae hon haltar inte och värkar inte ha ont. Jag lägger in en bild på söndag. Om du har tid efter det kan väll väll titta? tack för alla tips jag fått :)

Javisst, släng du in en bild då:laugh:

Kan hon ev vara överansträngd?

så länge gallor är mjuka, jämn varma och lika stora brukar det inte vara farligt, brukar bara bero på dålig blodcirkulation. men är de olika stora på benen skulle jag nog kolla efter sår, och låta vila, alternativt ringa vet... Förstod inte vart på benen din häst hade gallorna...

så länge gallor är mjuka, jämn varma och lika stora brukar det inte vara farligt, brukar bara bero på dålig blodcirkulation. men är de olika stora på benen skulle jag nog kolla efter sår, och låta vila, alternativt ringa vet... Förstod inte vart på benen din häst hade gallorna...

På höger bak ben, nedan för nkät. nästan över höven vid "hälen"

delvis kl

En galla är en ökad mängd ledvätska i en led eller t ex senskida. Som en vattenballong ungefär - ju mer fylld desto större.

En galla kan alltså inte vara svullen.

Ökad produktion av ledvätska beror i de allra flesta fall på att synovialmembranet i leden är irriterat/inflammerat. Orsaken kan vara överansträngning, anatomiska defekter i leden, felbelastningar (t ex felaktig skoning/verkning eller dålig benställning), trauma, infektion mm. En vrickning kan alltså orsaka en galla, men det är fortfarande gallan man ser - det är inte en vrickning istället för en galla. Det kan förstås vara en svullnad (t ex pga vrickning) och inte en galla. (Kanske så du menade?)

Vissa gallor uppstår utan inflammation. Det rör sig oftast om sk "fodergallor", dvs ökad fyllnad i ffa kotsenskidorna bak. Varför hästar får sådana av bete eller vissa foder vet jag inte. Även rena ledgallor kan vara helt ofarliga, men de bör kollas upp av veterinär innan man drar den slutsatsen.

Om ts häst inte är halt eller arbetsovillig och om den har haft gallorna en längre tid är det troligen inget att oroa sig för. Har de ökat på sistone så bör en veterinär kontrollera hästen för att utesluta inflammation. På beskrivningen låter det som om gallorna sitter i kotsenskidan bak. Här ser man sällan senskador så fodergallor är nog det troligaste. Om det nu verkligen är gallor, vill säga, ts verkar inte riktigt ha kläm på vad en galla är?

En galla sitter antingen i en led eller senskida. En anatomibok/bild är bra att ha! Gallan känns som en liten vattenballong och buktar ut ganska bestämt. Om de inte är alltför stora kan man trycka in dem - då buktar de ut i en annan ledficka. Detta är ganska lätt att känna på t ex kotleden. (Kotleden hittar man genom att sätta tummen och pekfingret (långfingret om man inte har pianofingrar...) på respektive griffelben och följa dem nedåt. Ungefär där griffelbenen slutar hamnar man med fingrarna i en lite grop som är kotleden. Om man trycker med tummen buktar det ut där man har pekfingret (även på en frisk häst, lite ledvätska ska det ju alltid finnas)). Kotsenskidan löper runt böjsenorna, alltså bak på benet, strax ovanför kotan. En kraftig galla i kotsenskidan kan sträcka sig i hela senskidans längd, nedanför kotan och upp mot karpus (framknäet).

En galla är inte varm eller öm.

En "vanlig" svullnad, t ex efter en spark, är mer diffus i sin lokalisation, ofta varm och öm. En lymfangit är lätt att känna igen då den är ett sk pittingödem - trycker man in fingret i svullnaden så blir det ett litet avtryck, precis som i modellera. Kanske inte kan ses, men känns tydligt om man stryker med fingarna där man tryckt.

Blev du nåe klokare..? :crazy:

Vilken bra förklaring, vad duktig du är. Gillade speciellt hur man skulle hitta kotleden med fingrarna! :bow:

Blev du nåe klokare..? :crazy:

Tack så mkt för ditt svar.
Jag måste nog hitta min anatomibok (den har tydligen försvunnit under sommarens renovering) innan jag är riktigt säker på att jag helt är med på hur du menar. Men jag förstår på ett ungefär och ska kolla det senare med boken i hand.

Är det bara "vanliga" ofarliga gallor, så kan liniment hjälpa lite. Se också till att hon får röra på sig ordentligt. Back on track som någon skrev, kan också vara bra.
Försök ta reda på vad det beror på; dålig hovvård, foderbyte, inälvsparasiter, överansträngning, ålder?

Min häst blir gallig om jag har ridit för hårt med henne på grusvägarna, och de är inte varma eller ömma, inte haltar hon heller. Jag brukar antingen linda benen efteråt eller smörja med liniment som har kylande effekt.

Den andra hästen däremot är gammal och hon blir gallig när hon får stå i box för mycket, lösdrift är bättre för henne. men där hon står nu finns det inte tillgång till lösdrift. Hon måste röra på sig varje dag för att inte bli svullen. Där hjälper inte liniment någe vidare, inte lindor heller, lite kanske...

En ökad produktion av ledvätska (= galla) är det första tecknet på att leden är irriterad/inflammerad. Det behöver inte betyda att hästen är halt, men om överbelastningen fortsätter lär den förmodligen bli det. Varför alls trava hästen "för länge" på grusväg? En galla är aldrig varm eller öm.

Många hästar med lite sämre cirkulation svullnar i extremiteterna svullnar i benen när de står still en längre period, t ex i boxxen över natten. Detta är inte gallor utan ödem.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka