Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

Roucle

Trådstartare
Har sådant otroligt dåligt samvete som jag ständigt går o bär på. Vill bara dela det , men någon som kanske förstår hur det känns, och även kunna få lite hjälp om hur jag ska gå tillväga.

Jag är medryttare till två hästar, som båda två är helt underbara. Visst visar de sina dåliga sidor ibland, men som med oss människor tror jag snarare att de har dåliga dagar. Saken är den att ägaren är så himla våldsam!

Hon tolererar inget fel från hästarna och har inga problem med att kasta en borste i huvudet på ena hästen när han vill kila sig mot boxväggen. Hon rider hästarna med endast spöt som drivande hjälp, har heller inga problem med att ”spöa upp” hästarna med slag i ansitket, sparkar i huvudet/magen, 10-20 slag med pisken på rumpan mm. Det är riktigt brutalt det hon håller på med, och jag mår psykiskt dåligt av att se det. Men det värsta är att jag står där, ser det hända men inte vågar göra något. Vad ska jag göra , när hjärtat säger en sak, men huvudet en annan?

När någon av hästarna krånglar med mig vill hon att jag ska använda spöt lika brutalt som hon gör, men jag väljer att istället klara mig ur situationen med prat och lugna, mjuka hjälper. Det funkar, så varför kan inte människan förstå att hennes våld inte gör någon nytta? Kanske hon har aggrisioner inom sig , och hästarna blir syndabockar? Men ändå, någon stans inom oss måste det ta stopp, när något säger ifån att det är fel. Eller saknar människan känslor överhuvudtaget?

Visst har jag full förståelse för att man måste säga ifån ibland till våra fyrbenta vänner, men det här är extremt.

Personen i fråga älskar sina hästar och är snäll med dem också, men så fort något är fel tar hon till dessa åtgärder.

Så vad ska jag göra? Jag vill inte göra mig osams med henne, utan i själva verket är det ganska synd om personen i fråga, men jag mår dåligt av detta och vet inte om jag klarar av att "läxa upp" henne. snälla, hjälp mig!

Sv: Våldet tar över , hur ska jag gå tillväga? *långt*

Vilken människa :eek::cry:

Jag har tyvärr inget tips, men jag ska följa tråden med spänning. Om man vill hitta positiva saker så har ju hästarna stor tur att dom har dig, som inte går med på hennes idiotiska idéer, och ger dom lugn och ro ibland åtminstone.

Kan man inte anmäla?

Jo helst skulle jag vilja anmäla henne, men känns svårt med tanke på hur snäll hon har varit mot mig. Jag rider gratis hos henne, hon ger med gratis lektioner och lär mig jättemycket hela tiden.

På ett sätt vill jag anmäla henne, men på ett annat känns det som att jag "förråder" henne.

Jag skulle sluta som medryttare och ange dom skäl du har skrivit här. Rakt upp o ner bara. Jag skulle inte kunna för min sinnesfrids skull kunna vara kvar.

Jag letar efter en ny medryttarhäst för tillfället, så förhoppningsvis kommer jag därifrån snart. Men oroar mig för hur hästarna kommer få det. Vad händer om jag anmäler henne?

förstår att du mår dåligt av att behöva se det, stackars hästar. Antagligen har hon väldigt kort stubin och kan inte behärska sig?Fast då bör hon inte hålla på med djur, för då krävs det tålamod. Tyvärr vet jag inget bra sätt hur du ska få henne att förstå detta, hon kommer förmodligen att bli arg på dig hur du än försöker nå fram med budskapet. Kanske fattar hon inte hur illa det faktiskt ser ut?Kan du inte filma henne när hon rider eller något, alltså såklart med hennes vetskap, om hon då "läxar" upp hästen och sedan ser det på film kanske det går upp ett ljus för henne. Men troligtvis inte eftersom hon till och med vill att du ska slå hästarna:crazy:

Vilken hemsk situation hästarna och du är i.

Jag hade förklarat att man ALDRIG har rätt att slå en annan individ mer än när det är rent självförsvar. Med självförsvar menar jag när man är hotad till livet av en annan männsika eller ett djur.

Det känns som att tjejen slår sina hästar för att hon själv inte mår bra.. Sparkar och slag är ren misshandel.

Jag vet att det är svårt att säga ifrån men här måste du försöka stå upp för dig och hästarna.

Det är fruktansvärt att läsa om våldet du får se och hästarna får känna på.
Kan du inte säga ifrån måste du ta hjälp av någon.

Att hon är snäll mot dig har inte med situationen att göra.. Hon behöver en rejäl tankeställare!
Tänk på hästarna och ta mod till dig.

Jag har haft svårt att säga ifrån hela livet men när vi var på en tävling en gång. Så var det en kille som vägrade ut sig på en hopptävling och hästen blev spöad utanför banan. Jag gick rättfram och sa att - Hur f.n bär du dig åt människa, om du inte slutar skall jag anmäla dig! Du borde skämmas som behandlar ett djur på det viset.
han tittade surt på mig och slutade och det var flera som ställde sig och tittade surt på killen.

Jag hade också slutat som medryttare och sagt att jag orkar inte se misshandeln áv de stackars hästarna.. Styrkekramar till dig:)

Senast ändrad:

Jag fick ett bryt en gång (på en agility för hundar) på en ung tjej som var så elak på sin lilla hund. Jag sa verkligen till på skarpen för jag var så förba**ad. Ingen i publiken sa nåt, dom såg alla ut som fiollådor.:eek:

Ja det är konstigt med vissa människor att de nästan anser att det är det ända rätta att "dänga" till djur som inte "lyder"..
Bra att du sa ifrån iallafall:)

Ja det är konstigt med vissa människor att de nästan anser att det är det ända rätta att "dänga" till djur som inte "lyder"..
Bra att du sa ifrån iallafall:)

fast jag hade ju hjärtklappning som faan av ilskan:D

Anmäl henne. Jag kan inte tro att du lär dig något av en sådan människa. Vad har hon att lära ut??? Uppenbarligen så kan hon inget om hästar, det har hon redan bevisat av din berättelse. Jag vet inte hur gammal du är, men om det behövs ta hjälp av någon och försök att prata med henne, om inte det går så gör en anmälan! Finns det inga andra människor runt henne som har reagerat?

Min spontana tanke, hon måste ha riktigt avtrubbade hästar! Min skulle ha dött av den behandlingen.

Antingen så får du prata med henne, eller säga upp dig som medryttare.
Vet inte vad det är för ålder på er, men är ni båda vuxna så är det väl bara o ta upp det med henne. Är någon av er minderårig så är det dax att blanda in föräldrar eller annan vuxen. Tycker inte du ska tiga o blunda, om inte annat så kommer inte du må så bra då. Att du o hon blir osams får du nog tyvärr räkna med.

Har ingen lösning att komma med, men hadde jag varit i din sits hadde jag talat om för personen i fråga att om hon inte slutar misshandla sina hästar, slutar jag som medryttare här och nu och en anmälan kommar att göras!!!

kl:

Ang våra åldrar. Jag är 15 år, och hon är 19. Så hoppas ni har förståelse om att jag har svårt att samla mod för att läxa upp en vuxen människa. Jag har innan sagt till att jag inte vill använda våld för att jag inte tycker det tjänar till, men tyvär lyssnar hon inte på det örat och tar mig inte på allvar.

JAg ska sluta där för jag orkar inte med henne längre, men jag oroar mig så himla mycket för hästarna. Någon som kan förklara vad som händer om jag anmäler henne?

Finns det inga andra människor runt henne som har reagerat?
Hon har ett eget stall hemma där bara hon har sina två hästar, och det är jag och hon som är där. Tyvär har hon inte visat sina sidor när vi varit på tävling eller träning, det vågar hon inte.

Jag kan inte tro att du lär dig något av en sådan människa. Vad har hon att lära ut???
Jag lär mig väl inte av henne egentligen, utan av hästarna. Den ena är ganska svår från marken, en hingst, och den andra ganska svår i ridningen, en valack.

Ska dit på lördag, och behandlra hon hästarna illa igen ska jag försöka säga ifrån. Känner mig så otroligt feg och dum! Jag är nästan lika hemsk som henne som står där och ser det hända, men inte göra något annat än att vända mig bort med tårar brännande i ögonen.

Senast ändrad:

grejjen är den att du kan nog anmäla bäst du vill, får hästarna mat varje dag o.s.v. o.s.v. skiter dom fullständigt i hur folk behandlar hästar. tyvärr! fick en chock när jag fick lära mig det.
tycker jävligt mycket mer ska spela in än att de har det hyffsat rent och får mat/vatten.
den krassa verkligheten.

Gör det inte så drastiskt för dig själv, då blir det bara ännu värre. Ta upp problemet med henne efteråt istället om hon har betett sig illa.
Jag tror som många andra att hon blir arg lätt och har svårt att kontrollera sig i det läget. Efteråt kanske hon rent av har dåligt samvete och ev. kritik kanske tas emot bättre än om du kritiserar henne i stundens hetta.

Ser du att hon går över gränsen, vänta då tills efter träningspasset när hon har lugnat ned sig och förklara för henne, lugnt och sakligt, hur du känner. Fråga henne varför hon är/blir så arg, hur hon tror att våldet ska lösa några problem och tala om att du mår dåligt av att se på när hon blir så förbannad.

Med en saklig diskussion utan personliga påhopp samt där du visar att du bryr dig om både henne och hästarna är risken mindre att det spårar ur.
Blir responsen ändå att hon blir arg på dig så är min rekommendation att sluta som medryttare. Kan hon inte ta diskussionen trots att du är saklig och lägger fram det på ett bra sätt så kommer hon nog inte kunna ta den senare heller.

Jag lider med dig och hennes hästar!
Lycka till!

Tillägger att du kanske snarare ska betona att du mår dåligt av att se det, att du blir ledsen, än att vara arg på henne. Då kommer du bara vända henne emot dig.
Blir situationen sedan sådan att du säger upp ditt medryttarskap så kan du faktiskt göra det på ett snyggt sätt. Du kan ändå tacka för det som faktiskt har varit BRA men att du p.g.a. våldet väljer att rida någon annanstans då du inte klarar av att se det. Men kan ta upp jobbiga problem utan att vara varken arg, otrevlig eller bli ovänner.

Mvh JV

Jo helst skulle jag vilja anmäla henne, men känns svårt med tanke på hur snäll hon har varit mot mig. Jag rider gratis hos henne, hon ger med gratis lektioner och lär mig jättemycket hela tiden.

På ett sätt vill jag anmäla henne, men på ett annat känns det som att jag "förråder" henne.

Om du kan ordna bildbevis på något vis, sen anmäl.. Stackars hästar..
Du kan rida gratis hos många andra, men hästarna är fast i ett fruktansvärt liv..

Utifrån din ålder så förstår jag att du inte vill ta det "face to face" med hon som äger hästarna, men vad om du skriver ner dina tankar och meningar, evnt får tagit en liten filmsnutt på mobilen och skickar det til henne på mail,eller ger hon det som ett brev efter treningspasset, när hon har roat ner sig..
skriv att du inte har något imot henne som person och att det inte är ett personligt anngrep, men at du bara vill hätsarnas bästa.

Eftersom hästarna kan vara lite svåra, får jag en känsla av att hon blir rädd när hästarna krånglar med henne..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring