"Våld" mot hästen.

Sv: "Våld" mot hästen.

rocki skrev:
En utav mina hästar är lite otålig på morgnarna, kanske inte sur,men slå och sparka.....Vet du vad???? i stället för att bråka och gapa och bli irriterad så får han faktiskt alltid maten först av alla, allt frid och fröjd och jätte enkelt,:) ,,,jag vet att en del tänker så här....:devil:
Han ska jäkla få vänta tills sist och kanske tillomed straffa han med att stå inne ett tag, vet nämligen att de finns människor som gör så :mad: Men det förstår ju inte hästen, han förstår ju inte vad han gjort för fel.....nej lite smartare får vi allt va....om vi ska vara en bra ledare....:cool:

Så behandlar jag inte en häst som är otålig på att få maten, tänk hur det skulle se ut på större stall. Snacka om tid det skulle ta å fodra :rofl: Själv följer jag alltid en ordning i stallet, det är bäst å lättast så. Dock hästar som sparkar i vägarna för att alla ska ägna just honom uppmärksamhet kastar jag en å annan sak rakt in i vägen där han stog, det funkade faktiskt, alla kan ju inte peta på honom jämt liksom. Har ju egen söttnos att ta han dom :D

moonlightgarden skrev:
Så behandlar jag inte en häst som är otålig på att få maten, tänk hur det skulle se ut på större stall. Snacka om tid det skulle ta å fodra :rofl: Själv följer jag alltid en ordning i stallet, det är bäst å lättast så. Dock hästar som sparkar i vägarna för att alla ska ägna just honom uppmärksamhet kastar jag en å annan sak rakt in i vägen där han stog, det funkade faktiskt, alla kan ju inte peta på honom jämt liksom. Har ju egen söttnos att ta han dom :D
KL*
Det kan även finnas hästar som tar det som en uppmuntran/beröm att få maten bara den bankar och slår lite.Min vallack var sådan i början.Han bankade och slog och härjade.Jag gav honom sist av alla istallet. (hade 3).Efter ca 1 månad så lugnade han sig, visste att han var sist och väntade lugnt vid krubban.Visst han små muttrade men inga spark eller slag i boxdörren längre.

Shettisar skrev:
KL*
Det kan även finnas hästar som tar det som en uppmuntran/beröm att få maten bara den bankar och slår lite.Min vallack var sådan i början.Han bankade och slog och härjade.Jag gav honom sist av alla istallet. (hade 3).Efter ca 1 månad så lugnade han sig, visste att han var sist och väntade lugnt vid krubban.Visst han små muttrade men inga spark eller slag i boxdörren längre.

Jag håller med dej. Vi har märkt att hästarna fort lär sig vem som fodrar och anpassar sig efter den ordningen som just den personen har. Vi är fyra personer och när en av oss fodrar tex så bankar den hon ger först. När jag fodrar så står den hästen still eftersom jag aldrig ger den först.
Hästar kan skilja på olika människor och kan då också lära sig att vänta, anser jag. Sen beror det förstås på hur kraftiga uttryckde ttar sig och vad boxväggarna tål:angel:

Gazzan skrev:
Sparkar en häst mig så sparkar jag tillbaks

Har du blivit sparkad någongång? alltså så hästen träffat?
Jag har blivit sparkad på låret och jag kan säja att jag Inte hadde kunnat sparka tillbaka.

*knapplån*
Nu har jag inte läst alla inlägg, så jag ger bara lite av vad jag tycker;
En häst väger typ en massa gånger mer än jag själv och därmed absolut starkare än jag. Skulle jag hamna i en ren styrketvist så förlorar jag. För att inte hamna där så måste jag sätta hästen i respekt.
Ok, nu var det länge sedan som jag handskades med unghästar och min gamle pålle var det 10 år sen han var en busig liten hingst, men några metoder kommer jag allt ihåg.
Dödstraffet är att hästen drar i mig eller möljer över mig, då känns det ont att vara Reeboks häst. Hästen skall ovillkorligen stanna när jag gör det, och inte gå framför mig.
När vi har kommit så långt så har det bara gått av farten de andra detaljerna. Att hästen sedan skall bibehålla förtoendet och respekten för mig, är min uppgift att se till! Därför håller jag stenhårt konsekvent på vad som är tillåtet och inte, och gör hästen något som den inte får så märks det fort. Men där emellanåt så är jag lika töntig och daltig som alla andra hästnördar:p
När vi sedan sitter i sadeln så vill jag verkligen inte använda spöet som straff, för det känns som om jag försöker med en kraftmätning då, och som redan konstaterat så har jag då förlorat.

Jag har heller inte stött på en häst som går bättre för att man har använt spöet som bestraffning. Det som jag använder som bestraffning är att om hästen inte vill gå i exempelvis sluta eller öppna utan bara försöker springa undan, så lägger jag en minimal volt så att det blir jobbigare än att utföra den egentliga övningen. Det känns alltså bättre att göra som hästen skall och inte försöka springa undan det jobbiga, för då blir det värre.

:cool: Helt rätt !! :bow:

Vi pjoskar allt för mycket med våra hästar!
Klart att dom ska ha en tillrätta visning oxå, det gör man ju även med barnen..
Ja har bitit o sparkat min häst,men bara för att markera att hon inte kan uppföra sig som hon vill.. tex hon bet mig, jag bet henne!
hon sparkade mig o ja spakade henne( inte hårt alltså bara för att markera).. Det hjälper inte att skrika o fäckta med armarna, man måste ta till hästspråket annars blir det ingen komunikation..
Ni får rätta mig om ja ´har fel, men enligt mig så är det rätt..
O ingen ska slå el sparka (misshandla sin häst) pga att den inte gör såm DU vill, det är oftast ägaren som är otydlig!! :cool:

jag tycker att man får tillrättavisa hästen genom att ge igen med samma "hårdhet" (eller hur man nu ska uttrycka det) som hästen gav en. om hästen till exempel skulle trampa på mina tår med mening så trampar jag självklart tillbaka och visar att så får du inte göra. jag tror många är för snälla med sina hästar, men man får inte hålla på att skrika eller hålla på med rösten för mycket heller. en individ som skriker och väsnas i olika situationer ses av hästen som en förvirrad och otrygg ledare.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama