"Våld" mot hästen.

Sv: "Våld" mot hästen.

Jo känga i huvudet är ju helt fel att göra.

Ha fatt i en höpåse. hm har ju inte det problemet med min så det vet jag ingenting om. Hon låter bli höpåsarna för att hon har så att säga respekt för höpåsarna. När vi fodrar i hagen å hästarna kommer fram dänger jag till dom med höpåsen (fast det blir ju ingen hård smäll, ganska mjuk) men dom upffatar det som att dom ska hålla sig borta från höpåsarna (för min säkerhets skull, inte så kull att ha 4 hästar klampandes på sig). seddan har hon följt den regeln överalt annars. Fast jag har juförsig en häst som aldrig någonsin slängt sig över sin mat heller, så där ligger väll en del positivt till min fördel med att slippa sådana problem.

bonneville skrev:
jättebra inlägg, håller helt med trådskaparen!

men hur ska man egentligen göra med föl? det händer ju att de kan vara rätt jävliga ibland.. man kan ju inte begära så mycket av dem eftersom de inte vet vad det är frågan om alla gånger, och de förstår ju ofta inte vad de gör för fel.

Jag personligen anser att man ska tillrättavisa ett föl där du skulle tillrättavisa en vuxen häst. Vill du inte att hästen ska nafsa som vuxen så får den inte göra det som föl heller!

Tigertofflan skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men det du skriver håller väl alla med om?

Men att behandla hästen som dess flockmedlemmar skulle ha gjort är väl alla överens om, även om synen skiljer sig där också..

Nej jag tycker inte som att det verkar som att alla på Buke håller med om detta. De som anser att man aldrig ska tillrättavisa hästen fysiskt behandlar ju uppenbarligen inte hästarna som deras flockledare hade gjort.

Tror inte du sett Ride On och hanses underbara sto tillsammans. Det jag har sett gör att jag hade nog sprungit det fortaste åt andra hållet om jag mött henne i en mörk gränd ngn kväll..............:D

Konstigt, är det inte så här en häst ska bete sig när man kört ledarskapsövningar? Eller "hussehantering" kanske är ett bättre ord,,,,,,,,,,,:angel:

Okej, ni som inte sett filmen har chansen här och det här är en helt vanlig kväll i stallet. Som ni ser är det bara att pussa lite på henne så går det över. Hon är världens goaste:love: och jag skulle inte vilja byta henne mot nån annan häst.:)

http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv

Ride on skrev:
Jag är tvärtemot det ni beskriver, jag har aldrig rört en häst för att bevisa för den att det är jag som är ledaren, det har jag aldrig behövt. Den "nallebjörn" :love: jag har nu är mycket, mycket högre i rang än mig men när det verkligen gäller så lyssnar hon på mig, eller snarare, frågar hon mig hur vi ska göra. Att hon är ranghög och ledare har aldrig varit nåt problem för det är bara att säga "nej, sluta med det där" i vanlig samtalston så lägger hon av..
Men nu förstod jag inte dig:confused: Du har aldrig behövt bevisa att du är ledaren skriver du för att i nästa meningar skriva att det är hästen som är ledare och mycket högre i rang än du??? Då är du ju alltså inte ledaren heller så varför skulle du då bevisa nåt du inte är???

Ride on skrev:
Hon har aldrig försökt kliva över mig eller tränga mig, annat än när det ska kvällsmockas för då ska jag ha spö bara för att jag är för sölig med mockningen.:D Hon vill ju bara ha sina morötter.:d
.
Hon har väl ingen anledning mer än då hon vill ha sina morötter men vad gör då spöet för skillnad????

:D Hon såg så charmig ut att henne kommer du nog aldrig att byta bort som sagt......:angel:

Ride on skrev:
Konstigt, är det inte så här en häst ska bete sig när man kört ledarskapsövningar? Eller "hussehantering" kanske är ett bättre ord,,,,,,,,,,,:angel:

Okej, ni som inte sett filmen har chansen här och det här är en helt vanlig kväll i stallet. Som ni ser är det bara att pussa lite på henne så går det över. Hon är världens goaste:love: och jag skulle inte vilja byta henne mot nån annan häst.:)

http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv

Hm alltså hon är lite lik en annan häst jag känner. Hon beter sig oxå så där, dock vet jag inte vart hon tog vägen nu när dom sålde henne.

Håller med du! Man kan inte mjäka med dem för mkt, de är faktiskt stora nog att bli farliga om det går fel...

Jag tror nog att de bortskämda hästarna både behöver och får fler kängor än de som har lite mera vett och etikett på hur man uppför sig bland människor.

Sedan finns det ju vettiga och mindre vettiga hästar också. Den flocken vi har i stallet nu (hela stallet utom en som är elak och går i ensamhage) är suverän, vi kan fodra kraftfoder i hagen i hink om vi vill, inget tjafs och inget bråk!

Hästen som går i ensamhage har för vana att jaga de andra hästarna när han har tråkigt och han nöjer sig inte med att springa efter dem, han jagar ifatt och drar omkull dem i grimma, man, täcke el liknande. Så fort de är på benen igen börjar jakten igen.
Vi andra har tröttnat på att stå med skadade hästar med skeva bäcken hela tiden så han fick inte vara kvar i hagen. Ingen vill heller ha sin häst som sällskap till den hästen, med andra ord är han ensam. Dock inte i ngn sjukhage utan i en trevlig skogshage. Han har gått ensam i stort sett hela sitt liv hos förra ägaren.

Vissa är bara för fjantiga mot sina hästar. Gör min häst ngt så får hon en tjänga, men jag slår aldrig mot huvudet. Men hon får sig ett nyp på bringan/bogen/baken elr va det nu är. Och missar jag, synd :P. Slår aldrig om och om igen. Lixom hästar väger ju från 450 och uppåt, man kan inte mesa, då kommer man ingenstans. Hästen jag har är ett stenhårt fullblod.

Jag håller med!
Det svåra är att det handlar om kunskap och erfarenhet och folk utan detta kan ta till sig än det ena än det andra, utan att fatta om det är rätt elelr inte. Om "trenden" (som här på buke) är att nu är det NH vilket många tolkar som att man ska vara kompis och inte slå osv, "prata hästen tillrätta" och jag vet inte allt, så tar folk till sig det och gör så. Oavsett vad det gäller. Om trenden ändras och det blir "hårda tag" så flyger okunniga människor på hästen för minsta "fel", och skriker och flaxar och klipper till. Den trenden har jag också sett i stall. Fast felet många gånger ligger hos människan som är för okunnnig för att fatta vad hon gjorde för fel. :angel:
Ibpand kan jag bli så ledsen över at hästar hamnar hos människor som har råd (i bästa fall) att ha dem men inte kunskap och erfarenhet nog för att behanlda dem rätt.
Ja, jag har också varit nybörjare som hästägare även om det är länge sen och jag har gjort många, många misstag även när jag haft erfarenhet.

Men min grundinställning är som din att jag alltid när jag möter en ny häst gör klart att jag är högre i rang. Ofta behöver man inte alls markera hårt, det handlar om signaler och att när hästen inte accepterar dem, då markerar man hårdare.
Vissa hästar är ranghöga och intelligenta, då får man behandla dem med de vapen en människa har, dvs hjärnan i första hand.
Som till och med min dotter sa när hon var 12 år ungefär ( och ibland red min häst, ranghög och smart), "man måste lura honom att jag bestämmer, jag kan inte flytta 500 kilo, så han måste tro att jag kan det om jag vill"

Nej hästar är inte knähundar, och det värsta är att de kan bli farliga även för andra om de inte lär sig att respektera människor.
Ja, jag slår ibland, sällan, men när det är nödvändigt, och hellre en gång hårt som känns än småduttande. Om man markerar en gång när det verkligen behövs så behöver man sällan slå mer. Först vanlig tillsägelse sen markeringen snabbt om det inte hjälper.

Hästen behöver precis som en hund veta vem som står över vem, i alla relationer. De är flockdjur och de går alltid in för att ta reda på det. Även om vi tror att det bara vill "vara kompisar".:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: :bow:

Du är mycket bättre på att formulera dig än vad jag är ;)
Det var precis det där jag ville få fram. Tack!

Jag håller med till fullo. Bra skrivet. :bow:

Där jag jobbar ft står över 25 ridhästar. Somliga väldigt fina att hantera, andra mindre. Den allmäna regeln är att man inte får tillrättavisa hästarna genom att "ta tag" i grimskaftet, höja rösten, eller på något annat sätt vara "elak" mot hästarna. Vilket då resulterar i att av 10 hästar man leder in på eftermiddagen, försöker tre av dem köra över dig helt, tre går på bakbenen in och vevar med hovarna över ditt huvud, tre stycken hoppar, studsar och springer in med dig hängandes efter i grimskaftet, och den tionde går snällt in.
Jättehärlig arbetssituation, man håller bara på att slå ihjäl sig 5 ggr om dagen.
Då är det väldigt, väldigt skönt att komma hem till sina egna, varav den ena går att hantera utan grimma och grimskaft...

**Lina** skrev:
:bow: :bow: :bow:

Du är mycket bättre på att formulera dig än vad jag är ;)
Det var precis det där jag ville få fram. Tack!

Du fick fram det jättebra, tycker jag. Bra att du startade diskussionen::bow: :bow: :bow: Tack! Det behövs!

AnnaKarinA skrev:
Jag håller med till fullo. Bra skrivet. :bow:

Där jag jobbar ft står över 25 ridhästar. Somliga väldigt fina att hantera, andra mindre. Den allmäna regeln är att man inte får tillrättavisa hästarna genom att "ta tag" i grimskaftet, höja rösten, eller på något annat sätt vara "elak" mot hästarna. Vilket då resulterar i att av 10 hästar man leder in på eftermiddagen, försöker tre av dem köra över dig helt, tre går på bakbenen in och vevar med hovarna över ditt huvud, tre stycken hoppar, studsar och springer in med dig hängandes efter i grimskaftet, och den tionde går snällt in.
Jättehärlig arbetssituation, man håller bara på att slå ihjäl sig 5 ggr om dagen.
Då är det väldigt, väldigt skönt att komma hem till sina egna, varav den ena går att hantera utan grimma och grimskaft...

Vadå inte höja rösten! Anses det elakt mot hästen??? Om min häst testar och försöker kliva över mig, så nog sjutton tar jag tag i grimskaftet, morrar till och så backar jag hästen. Sedan är det slut på testandet och damen fattar att det fortfarande är matte som bestämmer (händer inte så ofta att hon testar, men det händer ändock någon gång ibland).

Man ska inte vara elak mot hästar eller härja med dem i onödan, men man ska inte heller behöva riskera livet!

/Lizzie

Jag kängar aldrig till en häst om den sparkar mig eller biter mig..
Biter en häst mig tar jag och biter tillbaka.
Sparkar en häst mig så sparkar jag tillbaks precis som en ledarhäst hade gjort om någon hade sparkat den.,Sedan skulel jag jaga iväg hästen den.
De är ett straff nog och väldigt hårt straff för hästen.Att bli utstött är de värsta som finns för hästen utan somn flock är en häst död i stort sett i de vilda

Jag vet inte det jag. Gäller väl att läsa hästen såpass bra att man förhindrar hästen att sparkar. När den väl sparkat gäller det ju för bövelen att den är dålig på att träffa, annars har jag ingen chans i världen att sparka tillbaka.

Att tro att hästar (ffa. en ledarindivid) använder våld så som vi(många) gör när vi ger dem en smäll vid "olydnad" tyder på att personen har dålig kunskap om hur hästar fungerar. :smirk: Det är min åsikt.

Om en häst aldrig ifrågasätter ditt ledarskap så har du inget ledarskap. Få människor kan ha så korrekt inflytande på en häst, få hästar också. Dessutom är det ju meningen att man ska stärka hästens självkänsla. Och hur ska man kunna lära sig om inte hästen tar kommandot någonsin? :confused: Däremot är hästar vänliga och anpassningsbara djur som låter sig kuvas (starkt ord men kan användas i mild bemärkelse också) sålänge situationen är som den ska.

Det beror på vad man söker för relation till sin häst. Jag gör på mitt sätt men det viktigaste är inte hur man gör utan att också hästen anser att den blir behandlad på rätt sätt.

:confused: :confused: :confused:
Vad ville du säga? Jag fattar ingenting av ditt inlägg, faktiskt. KAn du förklara vad du menar?

rocki skrev:
Jag håller väl med dig, jag har väldigt sällan behövt ta till våld, dem som tA TILL PISKOR ELLER ANNAT TILLHYGGE SKULLE HA TILLBAKA MED SAMMA MYNT.Skulle aldrig tolerera att någon behandlade mina hästar på det viset. har haft häst sen jag var 5 år, är 40 idag och har alltid haft väldigt trevliga hästar, som både är snälla mot andra hästar och människor. Hästar som slåss om sin mat får aldrig tillräckligt med mat tro jag. Mina hästar kan äta både hö och kraftfoder tillsammans......haft många hästar och ha även köpt så kallade hästar som har problem med människor, som vi kallar dem "problemhästar" som har blivit helt gudomliga bara efter några dagar.......djurens vän

Jag lovar dej att även dina "rara" hästar har en ordning sinsemellan som talar om vem som äter först ur vilken hög, vem som får gå förbi vem på väg in i stallet, vem som kliar vem osv osv. OM du inte ser det efter alla år med hästar så kan jag inte hjälpa dej. :smirk:
Har man en relativt stabil flock så uppstår sällan gräl mellan dem, det är sant men det beror på att alla vet vem som står över vem i rang Dina hästar är inte undantag. Och de räknar även in dej, jag lovar att de har alla klart för sig var du befinner dig i rang. Vet du det själv?:smirk:
Sen ska man självklart inte piska eller plåga hästar, det är ju en helt annan sak.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama