"Våld" mot hästen.

Sv: "Våld" mot hästen.

Har läst tråden med visst intresse, och det här är nog bland det mest insiktsfulla som skrivits här:
Vad ville du säga? Jag fattar ingenting av ditt inlägg, faktiskt.
:bow:

LIA

Tackar!
Vill bara förtydliga: nu handlade inte det inlägget om TS utan om tintilars här ovanför, (så att det inte uppstår några missförstånd.):smirk:

Mycket bra inlägg! :bow:

Jag har umgåtts/haft häst i nästan hela mitt liv. Jag har träffat på många individer och alla har de varit olika.
Min gamla valack kunde jag göra vad jag ville med. Han följde mig i ur och skur. För honom var jag ledaren och det var han SÅ trygg med. Han gjorde allt för mig.
Gammelmärren däremot... *haha* Hon är en riktig matrona så henne får man vara sjujäkla smart med. Henne har jag dock även "pucklat på" ordentligt. Konsekvent och bestämt (aldrig med spö). Sen behövs det inget mer... Hon är smart och vet så väl vad som gäller. Tänjer hon på den gränsen så måste jag ju visa att det inte accepteras.

Sen har vi unghästen... På sistonde har jag haft lite problem med henne och min hästkänsla har satts på prov. Hon började trilskas och skulle INTE gå dit jag ville. Jag daltade och duttade tills jag en dag inte fick fram henne alls. Då började jag undra vad fan jag höll på med och undrade om jag hade tappat stinget.
Så när vi stod där... hästen och jag... så tog jag beslutet att det faktiskt ÄR jag som bestämmer. I alla väder. Så jag läxade upp henne... Rejält. MEN konsekvent och med eftergift.
Dagarna efter var hästen som förbytt. Hon har inte stannat och vägrat gå en enda gång och igår stod hon lös på gången med alla hovar stilla hela tiden. Hon är 2 år!
Då fick jag cred för att det jag gjorde var rätt... Men det var även sista utvägen.
Skulle jag inte gjort detta så skulle jag inom kort ha en häst som jag inte klarade av. Hon skulle ta över och ignorera mig totalt. Det hade slutat i att jag förmodligen hade sålt henne.

Nu slipper jag det.

**Lina** skrev:
Efter att ha läst ganska mycket här på Bukefalos så har jag börjat fundera över vad vi håller på att göra våra hästar till? Små ulliga hundar?

Jag tänker på det här med "våld" mot hästen som många är väldigt emot. Och det är väl bäst att jag förtydligar här på en gång för att slippa offentlig avrättning JAG TYCKER INTE ATT MAN HAR RÄTT ATT MISSHANDLA SIN HÄST SÅ FORT DEN INTE GÖR SOM MÄNNISKAN VILL. Oftast beror hästens fel på att människan är otydlig.

MEN: hur kommer det sig att så fort man skriver här inne att hästen får sig en känga om den prejjar en, biter eller gör ngt annat "uppkäftigt beteende", så blir man uthängd som djurplågare?
Folk skriver att de minsann är kompisar med sin häst och att de använder rösten. Men borde inte det absolut bästa för hästen själv vara att behandla den som en HÄST. Jag har ett vänskapligt samspel mellan mig och min häst men hon ska ALDRIG ens tveka på att det är jag som är ledaren. Alla lägen. Om hon inkräktar på mitt område i t ex form av prejning så varnar jag henne först, går hon då inte undan så är det pang! Och smällen kan vara ganska hård, det blir ändå mildare än om en ledarhäst hade gjort tillrättavisningen.

Jag behöver i stort sett aldrig tillrättavisa hästen eftersom direkt när jag fick henne visade tydligt att det var jag som var ledaren när hon testade och nu ifrågasätter hon det inte.

Det jag vill komma till är att jag tycker inte att det ska vara tabu att behandla hästen som en häst. Däremot borde det vara förbjudet att behandla dom som små teddybjörnar. En ouppfostrad häst blir lätt en fara för andra!

Hoppas nu att jag inte blir allt för missförstådd men jag förbereder mig ändå... ;)

Håller helt med, man ska behandla hästen vänligt men bestämt.

Jag tycker man ska visa hästen vem som bestämmer genom våld om den inte gör som man vill eller jävlas med en.Inte så att man står å piskar å piskar å så utan man kan smälla till den om den hugger eller ge ett par rapp med ridspöet om den djävlas när man rider.

Att andvända denna "våld" mot hästen och visa vem som bestämmer är dessamma som när hästar gör upp om rangordningen i hagen.

inga påhopp tack:smirk:

Marri skrev:
Jag tycker man ska visa hästen vem som bestämmer genom våld om den inte gör som man vill eller jävlas med en.Inte så att man står å piskar å piskar å så utan man kan smälla till den om den hugger eller ge ett par rapp med ridspöet om den djävlas när man rider.

Frågan är då bara vad som menas med att hästen "djävlas" när man rider.

Jag är av den åsikten att hästar inte kan "djävlas". De kan inte inför ett ridpass tänka ut att "idag ska jag vara extra djävlig, framför allt i hö varv".

En häst kan vara tjurig, istadig, på dåligt humör, kanske inte förstår vad ryttaren begär. Men den kan inte tänka ut i förväg att den ska vara extra djävlig för tillfället, utan det är bara symtom på att nåt inte stämmer.

Frågan är då om det är OK att ge hästen ett par rapp med spöet bara för att man som ryttare TYCKER att hästen djävlas istället för att ta reda på vad det är för fel.

Jag menar inte att hästen ska få som den vill, men man kanske behöver använda annan list än spöet. Ett spö ska ju föreställa en hjälp, förstärkning av skänkeln. Så visst kan det finnas lägen när man känner att hästen typ tvekar inför ett hinder och man behöver ge extra förstärkning genom spöet.

Nu har jag själv ett halvblodssto som kan bli förbannat istadigt :angel: men att gå på med spöt på henne, fungerar absolut inte - då hamnar vi i en enorm konflikt där jag får strida länge innan hon ger sig och där vi båda mår dåligt. Fungerar mycket bättre att lura damen och få henne att göra som jag vill UTAN konflikten och hon får TÄNKA. Men visst, initialt tar det ju lite längre tid än att ge ett par rapp med spöt och det kräver kreativitet och fantasi från min sida, men jag tror man vinner på det i längden.

Värst är ju om nu hästen "djävlas" för att den helt enkelt inte förstår vad ryttaren vill. Är det då verkligen RÄTT att ge hästen ett par rapp med spöt. Borde inte ryttaren ta sig en funderare över varför saker och ting inte fungerar?

Jag har varit med om träningstillfällen när det är uppenbart att min häst är på vråldåligt humör. Istället för att då köra den tänkta planen med t ex dressyrarbete, vilket i dylika fall inte fungerar något bra (när det gäller MIN häst). Då får man kanske revidera sin plan och göra något annat, typ galoppträning, löshoppning eller ut och skritta i skogen. Något som passar sin pålles humör för tillfället.

Nu har ju jag som sagt ett sto :angel: man kan behöva vara lite finurligare i sitt träningsupplägg med ston än med valackar och hingstar :D

Vid ett tillfälle har jag behövt använda spöt för att slå en häst och det var en gång när jag skulle hjälpa en kompis att longera en gammal valack som h*n hade på foder. Denna gamla herre var van att bestämma själv och han gick regelrätt till anfall mot mig när han inte gillade att jag bestämde. Då fick jag använda longerpisken för slå honom ifrån mig och själv slippa bli översprungen och nertrampad. Var riktigt otäckt och inget jag vill behöva vara med om en gång till.

Hoppas du inte känner dig påhoppad av mitt inlägg. Det är inte alls min mening med detta inlägg.

/Lizzie

Marri skrev:

Att andvända denna "våld" mot hästen och visa vem som bestämmer är dessamma som när hästar gör upp om rangordningen i hagen.

inga påhopp tack:smirk:

Först vill jag säga att våld låter hårt. För mig är våld att vara elak och inte uppfostrande. Hästar jävlas inte med vilje. Förmodligen fattar de inte vad vi menar.

Hade jag tillrättavisat min häst med spöet när jag rider så hade jag lika gärna kunnat kliva av sedan innan han kasta av mig. Tillrättavisning med spö gör honom bara rädd och stirrig. Ger alltså inte den effekt jag skulle vilja ha. Dessutom tror jag inte att han jävlas med mig när jag rider utan antingen är han rädd eller så fattar han inte och i det två lägena så är inte tillrättavisning något alternativ i alla fall. :)

Detta är inget påhopp men en tankeväckare att spö och slag kanske inte är rätta vägen alla gånger.

Mysaan skrev:
Detta är inget påhopp men en tankeväckare att spö och slag kanske inte är rätta vägen alla gånger.

Men det har väl ingen påstått heller? Det är såna där antingen-eller svar som gör att debatterna här blir på så låg nivå ibland. Har någon här påstått att spö och slag är rätta vägen alla gånger? :confused:

Jag tycker lika illa om "hästen ska fan lära sig veta hut" och pisk så fort det inte blir som ryttaren tänkt, som om överdrivet tjafs om klaustrofobiska hästar i boxarna, som ska övertygas om att vi inte är rovdjur::devil:
Ja, nu överdrev jag själv, jag vet, men jag kunde inte låta bli. Det är
klok hästhantering grundad på kunskap och känsla för varje enskild häst som jag förespråkar!

Jag hade det problemet ibörjan att jag var alldeles för vek mot min häst. Han är ett varmblod, mycket humörshäst..gillar att få bestämma. Han har totalt makten över den andra hästen i hagen. Försöker med jämna mellanrum även med mej.. Sur är han på mornarna, senast idag försökte han skrämmas lite, men då fick han smaka på sin egen medicin! jag är snabb med att tillrättavisa, men VÄLDIGT noga med att berömma och bli kompisar igen efteråt.

oopsie skrev:
Men det har väl ingen påstått heller? Det är såna där antingen-eller svar som gör att debatterna här blir på så låg nivå ibland. Har någon här påstått att spö och slag är rätta vägen alla gånger? :confused:

Jag tycker lika illa om "hästen ska fan lära sig veta hut" och pisk så fort det inte blir som ryttaren tänkt, som om överdrivet tjafs om klaustrofobiska hästar i boxarna, som ska övertygas om att vi inte är rovdjur::devil:
Ja, nu överdrev jag själv, jag vet, men jag kunde inte låta bli. Det är
klok hästhantering grundad på kunskap och känsla för varje enskild häst som jag förespråkar!

Nej! Ingen har påstått det men när jag läste inlägget som jag svarade på så kändes det som att hon tyckte att hästarna jävlas vid ridningen och därför ska de ha spö. När det förmodligen är så att hästen inte förstått vad som har begärts eller är rädd för något.

Anledningen till att jag skrev inlägget var för att många här på Buke anser att man ska spöa fram hästen om den tex blir rädd när man är ute och rider.

Oj då...råkade skriva 2 ggr å va tvungen att ändra:P

hej
Hästar är stora och kan bli väldigt farliga om de inte vet vad som är rätt eller fel.
man måste som ledare vara tydlig och tala om för hästen när den gör "farliga" saker.Ett sto talar om för fölet när den är på fel spår, och lyssnar det inte så gör det ont!
Vad vi måste lära oss är att en tillrättavisning måste ske direkt inte ett par minuter senare, eller ännu längre. Hästen har ingen plan att "sätta åt oss" den reagerar på stimuli, och vill gärna klättra i rangen. Om du inte tar i då så kan det gå väldigt illa.
Jag vill inte se att folk slår sina hästar, men jag ser så ofta att det rycks, små puttas, konstant skällande osv.
bättre att vara konsekvent och ta i när det behövs för att sen slippa bråk.
du får en häst som vet vad som gäller och blir trygg med dig:bump:

Ride on skrev:
Konstigt, är det inte så här en häst ska bete sig när man kört ledarskapsövningar? Eller "hussehantering" kanske är ett bättre ord,,,,,,,,,,,:angel:

Okej, ni som inte sett filmen har chansen här och det här är en helt vanlig kväll i stallet. Som ni ser är det bara att pussa lite på henne så går det över. Hon är världens goaste:love: och jag skulle inte vilja byta henne mot nån annan häst.:)

http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv

ujuj vilken söt liten häst. såg så glad o harmonisk ut:love:

Har tittat på din film,,,,det finns en anledning till att hästen beter sig på det sättet, detta var ett varmblod......Många av dessa, lever ien väldigt stressad miljö, förlite utevisstelse osv....pga att vi människor är rädda för att de skada sig....handla bara om pengar.....Köpte en travare för 7 år sedan.... han högg efter mig ett par gånger när jag var där och skulle provrida honom. Jag lyfte endast fingret och sa nej med en väldigt bestämd röst, han gjorde aldrig mer om detta.Bra mat mycket utevistelse och en lugn och trygg miljö för hästen där den vet.....De sa att hästen var elak och opålitlig,,,,men detta är nog den snällaste häst jag har ägt. Bra med mat mycket utevistelse, en harmonisk och trygg miljö och att vi förstå att de är hästar och inga människor......Sett många som slå sina hästar som ej stå still tex när de ska upp på hästen, eller när de sko den bara för att den måste sätta ner benet en extra gång....Eller för att hästen inte gå i den dära vattenpölen eller inte gå över bron..:cry: Tänk om någon slog mig bara för att jag är rädd för tandläkaren....:confused:

Min häst, som du såg på filmen är ett riktigt busfrö numera, men hon har inte alltid varit sån. När hon kom till mig var det en ganska skygg varelse som var väldigt rädd om huvudet, och hade kunnat bli en otäck individ. Hon fick "lösa tyglar" från början och hon växte både själsligt och i rang och numera är hon fullständigt pålitlig och asbusig så det du såg på filmen var när hon backat på mig och sen gett mig skulden för att jag kom för nära henne.:rofl:

Hon har aldrig gett mig ett blåmärke ens fast vår "hästjazz" i hagen kan gå ganska vilt till.:banana:

Har vi inte busat på kvällen med div. "skenanfall" och "olaga hot" så tror hon jag är förbannad och då blir hon ledsen. Denna märr, som för övrigt är 21 år, har jag aldrig höjt vare sig fingret eller rösten åt, det behövs inte för hon vet att jag är ofarlig och hon är ledaren, eller hur det nu var,,,,,,,,,:angel: Jag har aldrig ägt ett spö i hela mitt liv och tänker aldrig skaffa mig något heller för kan man inte samarbeta med sina djur så ska man inga ha.

Håller med dig:smirk: Kan man inte samarbeta med djuren utan att slå på dem, ska man inga ha.....Min travare var oxå väldigt rädd om sitt huvud när jag köpte honom......blev en duktig dressyrhäst, men finns nu hos min kompis i Borås, går som turridningshäst på halvpension.....Kram:)

En utav mina hästar är lite otålig på morgnarna, kanske inte sur,men slå och sparka.....Vet du vad???? i stället för att bråka och gapa och bli irriterad så får han faktiskt alltid maten först av alla, allt frid och fröjd och jätte enkelt,:) ,,,jag vet att en del tänker så här....:devil:
Han ska jäkla få vänta tills sist och kanske tillomed straffa han med att stå inne ett tag, vet nämligen att de finns människor som gör så :mad: Men det förstår ju inte hästen, han förstår ju inte vad han gjort för fel.....nej lite smartare får vi allt va....om vi ska vara en bra ledare....:cool:

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama