Sv: "Våld" mot hästen.
Marri skrev:
Jag tycker man ska visa hästen vem som bestämmer genom våld om den inte gör som man vill eller jävlas med en.Inte så att man står å piskar å piskar å så utan man kan smälla till den om den hugger eller ge ett par rapp med ridspöet om den djävlas när man rider.
Frågan är då bara vad som menas med att hästen "djävlas" när man rider.
Jag är av den åsikten att hästar inte kan "djävlas". De kan inte inför ett ridpass tänka ut att "idag ska jag vara extra djävlig, framför allt i hö varv".
En häst kan vara tjurig, istadig, på dåligt humör, kanske inte förstår vad ryttaren begär. Men den kan inte tänka ut i förväg att den ska vara extra djävlig för tillfället, utan det är bara symtom på att nåt inte stämmer.
Frågan är då om det är OK att ge hästen ett par rapp med spöet bara för att man som ryttare TYCKER att hästen djävlas istället för att ta reda på vad det är för fel.
Jag menar inte att hästen ska få som den vill, men man kanske behöver använda annan list än spöet. Ett spö ska ju föreställa en hjälp, förstärkning av skänkeln. Så visst kan det finnas lägen när man känner att hästen typ tvekar inför ett hinder och man behöver ge extra förstärkning genom spöet.
Nu har jag själv ett halvblodssto som kan bli förbannat istadigt
men att gå på med spöt på henne, fungerar absolut inte - då hamnar vi i en enorm konflikt där jag får strida länge innan hon ger sig och där vi båda mår dåligt. Fungerar mycket bättre att lura damen och få henne att göra som jag vill UTAN konflikten och hon får TÄNKA. Men visst, initialt tar det ju lite längre tid än att ge ett par rapp med spöt och det kräver kreativitet och fantasi från min sida, men jag tror man vinner på det i längden.
Värst är ju om nu hästen "djävlas" för att den helt enkelt inte förstår vad ryttaren vill. Är det då verkligen RÄTT att ge hästen ett par rapp med spöt. Borde inte ryttaren ta sig en funderare över varför saker och ting inte fungerar?
Jag har varit med om träningstillfällen när det är uppenbart att min häst är på vråldåligt humör. Istället för att då köra den tänkta planen med t ex dressyrarbete, vilket i dylika fall inte fungerar något bra (när det gäller MIN häst). Då får man kanske revidera sin plan och göra något annat, typ galoppträning, löshoppning eller ut och skritta i skogen. Något som passar sin pålles humör för tillfället.
Nu har ju jag som sagt ett sto
man kan behöva vara lite finurligare i sitt träningsupplägg med ston än med valackar och hingstar
Vid ett tillfälle har jag behövt använda spöt för att slå en häst och det var en gång när jag skulle hjälpa en kompis att longera en gammal valack som h*n hade på foder. Denna gamla herre var van att bestämma själv och han gick regelrätt till anfall mot mig när han inte gillade att jag bestämde. Då fick jag använda longerpisken för slå honom ifrån mig och själv slippa bli översprungen och nertrampad. Var riktigt otäckt och inget jag vill behöva vara med om en gång till.
Hoppas du inte känner dig påhoppad av mitt inlägg. Det är inte alls min mening med detta inlägg.
/Lizzie