"Våld" mot hästen.

L

**Lina**

Efter att ha läst ganska mycket här på Bukefalos så har jag börjat fundera över vad vi håller på att göra våra hästar till? Små ulliga hundar?

Jag tänker på det här med "våld" mot hästen som många är väldigt emot. Och det är väl bäst att jag förtydligar här på en gång för att slippa offentlig avrättning JAG TYCKER INTE ATT MAN HAR RÄTT ATT MISSHANDLA SIN HÄST SÅ FORT DEN INTE GÖR SOM MÄNNISKAN VILL. Oftast beror hästens fel på att människan är otydlig.

MEN: hur kommer det sig att så fort man skriver här inne att hästen får sig en känga om den prejjar en, biter eller gör ngt annat "uppkäftigt beteende", så blir man uthängd som djurplågare?
Folk skriver att de minsann är kompisar med sin häst och att de använder rösten. Men borde inte det absolut bästa för hästen själv vara att behandla den som en HÄST. Jag har ett vänskapligt samspel mellan mig och min häst men hon ska ALDRIG ens tveka på att det är jag som är ledaren. Alla lägen. Om hon inkräktar på mitt område i t ex form av prejning så varnar jag henne först, går hon då inte undan så är det pang! Och smällen kan vara ganska hård, det blir ändå mildare än om en ledarhäst hade gjort tillrättavisningen.

Jag behöver i stort sett aldrig tillrättavisa hästen eftersom direkt när jag fick henne visade tydligt att det var jag som var ledaren när hon testade och nu ifrågasätter hon det inte.

Det jag vill komma till är att jag tycker inte att det ska vara tabu att behandla hästen som en häst. Däremot borde det vara förbjudet att behandla dom som små teddybjörnar. En ouppfostrad häst blir lätt en fara för andra!

Hoppas nu att jag inte blir allt för missförstådd men jag förbereder mig ändå... ;)

Sv: "Våld" mot hästen.

:bow::bow:
jag förstår precis vad du menar.
jag vet själv en person som tog hand om sitt fullblod (vilka kan vara svåra i "vanlig" hästhantering med.) som en liten pudel, sa aldrig till den vad som var fel, inte vad som var rätt heller för den delen.
när ägaren blev sjuk så fick hästen avlivas, ingen kunnde ta hand om den.
man kan inte 'småfjösa' med hästar! man kan ta väl hand om dom, vara bestämd och en bra hästägare utan att misshandla den.

tänk bara vad det smäller i hagarna om en ranglåg kommer förnära ledarens mathög :crazy:

Senast ändrad:

håller helt med dig. :bow: :bow: :bow:

jag har lärt mig mycket om hästar genom att titta på samspelet i hagen.

mitt gammelsto (nio föl) är väldigt pedagogisk när hon lär fölen var skåpet ska stå. :devil:

först bryr hon sig inte om de småbråkar (eller vad de nu gör). hon flyttar sig demonstrativt undan. :angel:

förstår de inte vinken så vinklar hon upp ena bakhoven. fattar de ändå inte ... :mad:

ja, då sparkar hon lite lätt i luften för att förtydliga vad hon menar.

de dumma asen som ändå tjafsar får sig en rejäl tjotablängare.

PANG! :devil:

mina föl brukar lära sig ganska snabbt ... :love:

och det underlättar när jag ska förtydliga vem det är som är ledaren.

för det mesta räcker det med att hötta med fingret o harkla sig.

tack rila för att du uppfostrat mina föl! :bow: :bow: :bow:

Håller med er till punkt och pricka. Har ett antal hästar i vårt stall som det gosas och pluttinuttas med och när den gör fel så säger man inte till den på riktigt utan låter det vara nästan. Detta resulterar i hästar som springer ut i boxen när man står i vägen, hästar som tränger in en i grindar i hagen, sparkar i boxväggen tills den nästan trillar ihop, biter en när går förbi i gången. Man skall alltid vara konsikvent i sitt ledarskap mot hästen och visa att man är ledaren och hästen skall lyda. Självklart på ett vettigt sätt, men hästen måste respektera sin ledare i alla lägen och våga lita på sin ledare. Annars kommer man få en osäker häst som kanske gör saker den egentligen inte menar, och till slut blir detta bara en ond cirkel som är mycket svår att stoppa.

Jag är dötuff mot mina hästar, annars hade de varit monster... Saker som jag däremot reagerar på är "han sparkade henne så då gick hon och hämtade pisken och prylade upp honom". Det måste komma DIREKT...

Jag brukar säga att mina hästar kan man slå ihjäl utan några större bekymmer, iaf den ena är väldigt bra på att skaka av sig korrigeringar så där måste man tänka ett steg längre. Hon fattar att hon gjort fel, men nästa dag gör hon samma sak igen helt enkelt.

Hade en tjej ute häromdagen som ska bli lite medryttare. Hon var vädigt förvånad över att mina hästar stod stilla i stallet när man grejade med dem... Sen blev hon mycket förundrad över att de inte stack eller började härja när vi skrittade över en stubb, för så gjorde i stort sett alla hästar hon visste. Så då började jag tänka i samma bana, vem låter ett djur på 500 kg bestämma...??

Visst att man ska kommunicera och lära sig att läsa hästen, men om jag tittar på mina hästar i hagen så är de väldigt fysiska, så varför ska vi skämmas om vi är det. Dock kan vi aldrig komma över deras kroppsliga styrka, men det är en annan sak.

//E

Jag är tvärtemot det ni beskriver, jag har aldrig rört en häst för att bevisa för den att det är jag som är ledaren, det har jag aldrig behövt. Den "nallebjörn" :love: jag har nu är mycket, mycket högre i rang än mig men när det verkligen gäller så lyssnar hon på mig, eller snarare, frågar hon mig hur vi ska göra. Att hon är ranghög och ledare har aldrig varit nåt problem för det är bara att säga "nej, sluta med det där" i vanlig samtalston så lägger hon av. Hon har aldrig försökt kliva över mig eller tränga mig, annat än när det ska kvällsmockas för då ska jag ha spö bara för att jag är för sölig med mockningen.:D Hon vill ju bara ha sina morötter.:d

Ingen häst jag hanterat har försökt jävlas med mig på allvar, dom brukar hitta på bus istället till ägarnas stora förtret, men bara när jag är med. Varför det är på detta sättet har jag ingen förklaring till.

Håller med trådskaparen till punkt och pricka. Tror även det är viktigt att man inte bara slår utan även kan komunicera utan att behöva orsaka fysisik smärta. Skötte om ett sto (dog för tre år sedan...) som skärpte sig direkt bara jag såg henne i ögonen eller gjorde en hastig rörelse med handen. Gigant (nuvarande sköthäst) går väldigt på min röst, mycket beroende på att jag ständigt pratar med honom.

Tror det är viktigt att man utvecklar ett komunikationssystem som man håller benhårt på. Tror det hör väldigt mycket ihop med det att sätta gränser. Ett Nej är ett Nej och ska inte behöva förtydligas mer. Skulle det behövas så får man inte tveka att göra det men jag tror man ska sträva efter att hittta ett jämnvikts läge där du bestämmer lika mycket som hästen lyder men där det även finns plats för komunikation och förståelse (kompromiss är fel ord).
Om du bestämmer mer än vad hästen lyder så uppstår en konflikt, om du bestämmer mindre än vad hästen lyder kommer hästen så småningom ta mer och mer plats tills det att hästen bestämmer över dig.

Det är dock endast min teori, för mig funkar den bra, men alla är ju olika. Hästar som människor.

God Jul!
/Ida

Trådskaparen: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag hade en sköthäst som var helt odräglig (är nu igen). Ägaren var tvungen att leda henne i kedja och binda upp henne i boxen. men jag gillade hennes personlighet så jag började löslongera henne i början gick det ju så där. Men när hon stack iväg från mig så skärmade jag av ridhuset till 1/3 å då kunde hon inte springa iväg. Efter ca 3 veckor kunde jag leda ut henne i hagen(ca 500 m) utan grimma! Men nu är det ca ½ år sen jag slutade på henne och nu är hon likadan som innan igen :cry: :cry:

Jamen, du är ju undantaget som bekräftar regeln. :idea:

Bra inlägg! Vi tar emot ganska många ouppfostrade hästar om året för korrigering, historierna är oändliga om vad en ouppfostrad häst kan åstadkomma, det kan vara ledning, hovlyft eller t.ex. lastning. Vi sysslar med fjordhästar som tyvärr ofta köps av okunniga eller till barn eftersom de anses vara så snälla, jo pyttsan...
Ofta fixar en del av de nya stallkompisarna (hos oss) en hel del av denna uppfostran genom att berätta var i rangen nykomlingen ska placeras, och sedan får man själv se till att befästa SITT ledarskap. Då kan det tyvärr ibland vara så att man får ta till knep, hjälpmedel eller bestraffning. Dock skall man vara lika snabb att komma med moroten, berömmet.
Hästen förstår ju inte att den är elak och farlig när den tränger i boxdörren eller kastar sig i grimskaftet, den har ju bara testat, sett att det fungerat och sedan satt beteendet i system.
Fyrkantighet och rutiner i hästhanteringen är nånting som jag tycker fungerar mycket bra.
Jag tror personligen att en hel del av det naturliga horsemanshipet försvann med ardennergubbarna, nutidens hästhanterare är ofta väldigt unga flickor som ser hästens som ett enormt gosedjur.
I vårt grannskap finns många sk. hästmänniskor (bor nära Flyinge) som jag personligen aldrig skulle vilja ha hjälp av vid inkörning eller inridning, då är gubben betydligt bättre som är bondson och kogubbe ut i fingerspetsarna, och därmed har en medfödd djurkänsla.
Ser också en hel del tokiga exempel när jag kuskar runt med dottern på ponnytävlingar.

Jag tycker att du har rätt i det du säger. Hästar ska inte behandlas som små hamstrar. De är stora och starka djur och de blir farliga
om de inte får veta vart gränsen går. Det är bra att det finns folk
som har förstått hur hästarna ska hanteras, lugnt men bestämt och
KONSEKVENT.

Däremot, kan jag tycka att folk är väldigt hårda ibland. Vet en tjej
vars häst har varit med om en transportolycka, den tycker att det
är läskigt med lastning/transport. Men den går in, vilket är väldigt
beundransvärt. Däremot stannar den alltid, går omkring lite, går
på rampen, trampar lite, backar av, går på, osv i kanske fem min.
Och hon blir galen. HELT GALEN. Hon ryter, smäller med sitt
grimskaft och rycker i hästen. Varför kan inte denna osäkra häst få
ta sina fem minuter och sen gå in i transporten lugnt och stilla?

jättebra inlägg, håller helt med trådskaparen!

men hur ska man egentligen göra med föl? det händer ju att de kan vara rätt jävliga ibland.. man kan ju inte begära så mycket av dem eftersom de inte vet vad det är frågan om alla gånger, och de förstår ju ofta inte vad de gör för fel.
själv tycker jag att man ska få tillrättavisa dem också, annars lär de ju aldrig förstå hur de ska bete sig. däremot måste man ju vara extra försiktig. mamma tycker däremot att fölen ska behandlas som små kattungar... :crazy:
vad tycker ni?

Håller med trådskaparen jag med ! :banana:
Jättebra om din häst lyssnar på bara din röst jämt & ständigt..
Men ibland gör den ju inte det :smirk: :angel:
Då måste man ju som sagt vara lite tydligare (innebär ju inte att banka skiten ur hästkraken)
Men de flesta här vet ju vad som menas med "tydligare" !

CITAT:
aldrig förstå hur de ska bete sig. däremot måste man ju vara extra försiktig. mamma tycker däremot att fölen ska behandlas som små kattungar... :crazy:
vad tycker ni?[/QUOTE]

Även kattungar har tänder & klor !
& vet hur man använder dem!:eek:

Jag håller väl med dig, jag har väldigt sällan behövt ta till våld, dem som tA TILL PISKOR ELLER ANNAT TILLHYGGE SKULLE HA TILLBAKA MED SAMMA MYNT.Skulle aldrig tolerera att någon behandlade mina hästar på det viset. har haft häst sen jag var 5 år, är 40 idag och har alltid haft väldigt trevliga hästar, som både är snälla mot andra hästar och människor. Hästar som slåss om sin mat får aldrig tillräckligt med mat tro jag. Mina hästar kan äta både hö och kraftfoder tillsammans......haft många hästar och ha även köpt så kallade hästar som har problem med människor, som vi kallar dem "problemhästar" som har blivit helt gudomliga bara efter några dagar.......djurens vän

Nä tycker det låter bra.

Biter min häst mig åker hon på en smäll, det är förbjudet att bita ledaren. Dock har min i princip inte bitit mig, halvt en gång när jag kratschade hovarna å då åkte hon sig på en tillrätavisning och seddan en gång när jag red på sommaren å då var hon ju faktiskt ute efter en broms eller liknande så då var det inte menat enligt mig.

Dock smälde jag inte till min när hon så att säga prejade mig på stallgången när jag stog på vänster. Jag knuffade tillbaka henne då, men jag visste ju även varför hon flyttade runt å det var ju inga direkta elakheter utan en mycket inpräntad sak i hennes hjärna seddan hon stog i boxen hos gamla ägaren uppknytten kan jag tilläga å då stog hon alltid mot vänster.

Seddan hade hon ju andra ovanor å halvt om halvt elakheter som jag tränat bort, dock går inte allting bort, vilket kan vara fördelar vid elaka pojkar tillfällen :devil:

Nu har jag inte läst hela tråden, men det du skriver håller väl alla med om?
Saken är den att många människor ger hästarna en känga i huvudet UTAN att varna först, UTAN att ha bett hästen göra något som den inte gör. Det kan vara något så litet som att hästen försöker ha fatt i en höpåse medans den står i gången. Det är sånt folk reaggerar på.

Men att behandla hästen som dess flockmedlemmar skulle ha gjort är väl alla överens om, även om synen skiljer sig där också..

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama