Välbeprövad hopphingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hingstval
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 934
H

Hingstval

Jag söker en hingst till mitt sto i år.
Hingsten ska vara välbeprövad och ha gett mycket goda avkommor inom hoppning. Även ett elastiskt och trevligt steg är varmt välkommet.
Hingsten ska ha en mycket bra stamtavla och får inte ha lång rygg (eller nedärva detta).
På det ska hingsten även inte ge allt för stora avkommor. Som t.ex. Briar.

Stoet är under 160cm och avkomman får gärna ha hennes storlek upp till strax över 160cm. Därav kommentaren om hingstens nedärvning i fråga om storlek.
Hon är tävlad i hoppning till och med 125cm med goda resultat men slutades hoppas efter en skada.
Har en mycket god hoppteknik, bra hopphuvud, men svårt för avståndsbedömning.
Inte kapacitet för svår klass, men väl medelsvår.
Har en medioker skritt, bra trav och medioker till bra galopp.
Är något lång i ryggen och lågställd.
Har mycket Utrillo i sig.

Jag har sneglat på ett antal hingstar, men tycker att det är svårt då informationen om de beprövade hingstarna sällan nämner sådant som hur de nedärver (generellt) rygglängd, mankhöjd, gångarter e.t.c.

Jag är mycket för Capitol blodet, men vet inte om det passar henne.

Tillägg: Det är givetvis ett godkänt halvblodssto.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välbeprövad hopphingst?

Prova A-dur 1000 (e. Argentinus)
Vet iof inte om han nedärver lite längre rygg men det är en toppentrevlig hingst på alla sätt. Elitpremierad i danmark och danskarna gråter blod för att han nu finns i sverige.
Pappa till bla. Tina lunds Andante.

Kan ju vara kul att kolla upp om du inte gjort det :)

Hade ju underlättat väldigt om man visste stammen på henne. Ännu mer med en bild. Nu kan vi komma att förslå helt fel hingstar kanske de hon redan är släkt med.

Om du går in på blup.se så kan du söka på hingstar och då se hur de nedärver sig i blupen.

100 är medeltal, så allt över är bra och allt under mindre bra.
Där finns allt "specat" tex gångarter, hoppteknik och mankhöjd.
Det är ju förstås ingen garanti men det visar ändå ett snitt av hingstens övriga avkommor visade på 3års test och 4 års kvalité.
Så man får ett litet "hum" om vad man kan vänta sig med just den hingsten.

Är det ett maiden sto? Är alla betäcknings sätt intressanta?
Stam?

Svarar alla samtidigt.

Argentinus var en favorit när han var i livet så A-dur ska jag absolut kolla på!
Jag hann titta lite på honom redan nu. Absolut en tänkbar kandidat! Har allt jag vill ha hos en hingst till detta stoet.

Hon har ingen vettig hoppstam själv eftersom hon är efter Amiral. Men stoet verkar själv ha förträngt detta då hon föredrar hoppningen och har visat en trevlig talang för det. Hon är 18år och har haft ett föl innan. Tyvärr innan jag fick henne och en tjuvbetäckning efter en ponny.

Några bilder har jag tyvärr inte på henne som visar mer än delar av henne. Har varit alldeles för dålig med att fota.

Avkomman är till mig själv därav att jag vill ha en liten avkomma. Skulle jag inte trivas med avkomman letar jag hellre länge och säljer billigt (och går minus) efter rätt köpare än att betäcka med för att sälja dyrt.

Ska kolla blup.se. Tack för tipset!

Följande finnas att läsa på ASVH hemsida om;

ACACIO 948 (Acagion): Född 1994, 163 cm.
En för hoppsporten mycket välstammad holsteinerhingst, som själv tävlat upp till 1.50 hoppning. Hans avelsindex visar att avkommorna är något under medelstorlek, välbenade med
goda resultat i årgångstävlingarna i hoppning. Han förärver jämna medelgoda gångarter och ger avkommor av ganska ädel modell.
Acacio 948 kan rekommenderas till de flesta typer av inte för små ston, för hopphästavel.

Han lämnar alltså relativt smått, lite bättre gångarter än genomsnittet och samtidigt bra hoppförmåga.
Han finns på ASKÖ. Kompisen har ett sto e: Acacio som är mycket trevlig, rör sig bra och är fantastisk i hoppningen.

Har kollat på A-dur, Acacio och Iowa.
Det känns som att en stor del av deras beskrivning visar mer hur deras fäder har stått sig än de själva.
Fast det är kanske bara jag som läser det på det sättet?

Har även tittat på Corland och Indoctro efter att ha sett namnen på dom i en annan tråd.
Någon som vet hur de matchar mina krav?

Jag är ju väldigt förtjust i Corland eftersom jag har en Corlandavkomma.

Hon är av det minre slaget mätt till 159, som fyraåring, men ändå en 8-a på typ. Hon har normala gångarter, bedömda med 6-or och 7-or. Galoppen är en bästa gångarten. Traven är oerhört lätt, hon tassar nästan fram och skritten är helt okej.

Hon hoppar som en katt, en riktigt liten gummiboll. Dock är hon inte hoppad/riden på länge eftersom hon betäcktes som 4-åring och fölet är just avvant.

Den andra Colandavkomman jag känner är minst lika bra som min märr - han har bättre poäng på gångarterna (7-7-8)och hoppade 8-9 på löshoppning som treåring (kom till final på Flyinge i höstas).

Jag kan självklart varmt rekommendar Corland - fast jag är partisk.

välbeprövad
mycket goda avkommor inom hoppning.
elastiskt och trevligt steg
mycket bra stamtavla
inte ha lång rygg (eller nedärva detta).
inte ge allt för stora avkommor
Har ej Utrillo i sig.

Hingsten du söker finns i svensk avel och heter Quite Easy

Passar på pricken in på alla dina önskemål. Känd för att ge korta ryggar. Bra hopp och gångarter. Finfin stam helt utan Utrillo och förmodligen den (en av)aktiva hingst idag med flest avkommor efter sig.

Har QE så pass dålig sperma kvalitet?
Då går han tyvärr bort utan att jag ens tittat på honom.
Eftersom stoet är "gammalt" och bara haft föl som ung så vet jag inte hur fertil hon är själv och vågar inte riskera det med en hingst som har dålig fertilitet själv.

A - dur hade 90% dräktighet förra säsongen om jag inte minns helt galet...

Enligt Flyinges hemsida står det 29% ja. Men som sagt, det är fryst och hänger också mycket på den som seminerar.

Jag skulle i ditt fall med ett så gammalt sto satsa på färsk sperma eller en hingst med bra transport sperma.

Betäcker man stoet nere på Flyinge så behöver man inte betala frysavgift, kostar alltså samma som om hingsten stått där och man seminerat på färsk, Står på deras hemsida.

Vet inte varför du skrev det till mig?!

Fortfarande så är 29% redit ur-usla siffror. MEN det kan ju bero lika mkt på den som seminerar som på sperma. Det är svårt att veta :smirk:
Dessutom så rekommenderas väl inte fryst till så gamla ston som inte fått föl på "länge" om inte jag minns fel.

Har en 3 åring efter Acacio - Rocky 770, liten men naggande god, skulle jag vilja säga! Tuff, orädd, kan iofs säg "spana in" saker som hon inte sett förut, men är absolut inte svårövetalad på något vis. Hon är nu nästan inkörd, inkörningen har gått väldigt bra, likaså inridningen som vi har börjat med nyligen, hon är med på allt!
Högrest, kort i ryggen, raka ben, möjligen blir hon något grov, men det kommer från mamma. Det enda jag kan "klaga" på är storleken, nu 155 cm i manken, dock överbyggd. Hennes mamma är 162 cm, mormor 158 cm.
Jag ångrar inte mitt hingstval!

Senast ändrad:

Sorry, skrev inte direkt till dig utan riktade informationen allmänt.Tycker det är lite märkligt den låga dr % med tanke på hans goda sperma kvalite...?

Har en 3 åring efter Acacio - Rocky 770, liten men naggande god, skulle jag vilja säga! Tuff, orädd, kan iofs säg "spana in" saker som hon inte sett förut, men är absolut inte svårövetalad på något vis. Hon är nu nästan inkörd, inkörningen har gått väldigt bra, likaså inridningen som vi har börjat med nyligen, hon är med på allt!
Högrest, kort i ryggen, raka ben, möjligen blir hon något grov, men det kommer från mamma. Det enda jag kan "klaga" på är storleken, nu 155 cm i manken, dock överbyggd. Hennes mamma är 162 cm, mormor 158 cm.
Jag ångrar inte mitt hingstval!

Och jag har en fyraåring e. Acacio som är 173 cm och är ganska långlinjerad (vilket jag tycker är bra) trots att hennes mamma är jättekort i ryggen och 170 cm. Har sett flera Acacioavkommor som är modell lite längre, framförallt med lång och lite rak hals. Men storleken kommer helt klart från mamman sida, Acacio ger -2 cm enligt BLUP-statistiken.
Min häst rör sig toppen och hoppar lika bra så jag gillar Acacio, men jag är inte säker på att han stämmer på dina önskemål.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 701
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka