Valackåring som klättrar

Alexandra_W

Trådstartare
Nytillskottet här fann sig väldigt snabbt tillrätta. Så snabbt att han efter 5 h låg och snarkade obekymrat i höet, och därinnan hade hunnit med att med full fjong och stor envishet klättra på stoet :crazy:

Är det bara att inse att han troligen är en betäckande valack, eller kan det vara mest 'ungdomligt oförstånd' (han är ganska nykastrerad) och så att säga 'gå bort'? Stoet såg inte direkt brunstigt ut, och ställde inte upp sig eller liknande, så kan ju vara bara att det blev lite överhettat i lilla hjärnkontoret med ny flock?

Sv: Valackåring som klättrar

Hur nykastrerad då? Läste här på Buke för inte så länge sen att dom kan få dräktigt upp till sex-åtta veckor efter kastrering!

Han kanske skulle behöva bli satt på plats av ett riktigt dominant sto som inte låter honom klättra?

Nytillskottet här fann sig väldigt snabbt tillrätta. Så snabbt att han efter 5 h låg och snarkade obekymrat i höet, och därinnan hade hunnit med att med full fjong och stor envishet klättra på stoet :crazy:

TA ISÄR DEM, BUMS! Han har inget där att göra...

För att citera en gammal stuteriveterinär: "valacker som betäcker borde skjutas". Frånsett skaderisken, för både valack och sto, leder valackbetäckningar ofta till livmoderinflammation som kan försvåra eller omöjliggöra dräktighet.

En ettåring har helt annat näringsbehov än ett (vuxet) sto. Leta upp jämnåriga beteskompisar åt nyförvärvet och låt honom leka med andra unghingstar/valacker på stora marker i sommar. Prova att släppa ihop honom med ditt sto när han kommer hem igen i höst, då har han varit valack längre tid och förhoppningsvis lagt av med betäckningsförsöken.

En månad sen, och hon ska lägga sig ner om han ska nå upp. Stoet är inte i brunst, och går hon i brunst i det närmaste och han visar intresse får jag sära dem då, det oroar mig inte speciellt.

Utan det som är funderingen är hur vanligt det är att de klättrar i den åldern 'bara för att' utan att det egentligen betyder något? (Som sagt var ju stoet inte ens brunstigt, så han hade ju eg ingen anledning att kravla upp). Han är ganska precist ett år btw, så tidigt kastrerad (vilket ju borde minska risken för att han blir betäckande valack)

TA ISÄR DEM, BUMS! Han har inget där att göra...

För att citera en gammal stuteriveterinär: "valacker som betäcker borde skjutas". Frånsett skaderisken, för både valack och sto, leder valackbetäckningar ofta till livmoderinflammation som kan försvåra eller omöjliggöra dräktighet.

En ettåring har helt annat näringsbehov än ett (vuxet) sto. Leta upp jämnåriga beteskompisar åt nyförvärvet och låt honom leka med andra unghingstar/valacker på stora marker i sommar. Prova att släppa ihop honom med ditt sto när han kommer hem igen i höst, då har han varit valack längre tid och förhoppningsvis lagt av med betäckningsförsöken.

Nu betäcker han inte, han klättrar (klättrade, inte sett honom göra om det än), men ska han 'komma på' ska hon lägga sig. Och med tanke på att hon inte ens är brunstig lär den risken vara minimal just nu.

Jag har INTE betäckande valacker med ston, punkt. Så där är vi helt eniga. Men en åring som nyss flyttat hemifrån, som första dagen i ny flock klättrar en gång, det ser jag inte som 'nej nu jävlar åker han ut'. Däremot om han skulle fortsätta kravla, då jäklars. Men jag undrar som sagt hur vanligt/ovanligt det är de kravlar lite 'bara ändå'. Av de valacker jag haft genom åren så den enda som visat minsta hoppa uppintresse var han som kastrerades sent. Dock så vet jag inte hur de valackarna var som småttingar, dvs om klättringsbeteendet är 'normalt' och inget att bekymra sig för.

Vad gäller näringsbehovet så passar han alldeles utmärkt in med fullbloddstoet och svårfödda valacken, det är ju inte direkt ett omedvetet val att han kom hit. Han är btw den i flocken som kräver minst, och proteinkvotsmässigt så ligger redan hösilaget högre i kvot än han behöver. Så, behovsmässigt är det en perfect match flocken, vilket är ett fullt medvetet drag.

Men, fortsätter han klättra, dvs det här inte var ett utslag av ungdomligt oförstånd och tillfällig sinnesförvirring (jag har sett mitt förra ungsto få ett totalt hormonspel och vara påväg upp på ett annat sto vid första mötet en gång..harkel..) så kommer jag se till att one way or the other lösa situationen. Men det är inte frågan, utan hur vanligt/ovanligt det är att de klättrar utan att det eg betyder något?

Grattis till nyförvärvet!

Tror mycket väl att det du ser kan vara "nyhetens behag" och mer lek än av sexuell natur. Jag har sett båda mina ettåriga ston klättra på varandra och på ponnyn , och då är det ren lek, dvs en stegring som landar på den andra:smirk: Även valackarna leker på detta sätt!
Lilla 2 månaders hingstfölet klättrade också på de andra hästarna i ren lekiver, på ena ettårstoet hängde han med frambenen på hennes rygg medan hon gick och betade!

Man måste hålla isär klättrande vad gäller betäckande och klättrande vad gäller lek.
Jag skulle ha lite extra koll och ha lite is i magen, som det låter nu verkar det rätt harmlöst!

Håller med föregående, sära dom tills han är garanterat steril. Ang höjdskillnaden, konstigare saker har hänt:crazy:

Utan det som är funderingen är hur vanligt det är att de klättrar i den åldern 'bara för att' utan att det egentligen betyder något?

Jag har en åring hemma, iofs en hingst, men han klättrat jättemycket på sin jämnåriga kamrat. Men jag tror att han börjar bli könsmogen. Vet dock inte om det är normalt :angel:

Jag tror att det mest handlar om ungdomligt oförstånd.

Härom veckan stod han med avelshingsten och jämnårig hingst i hagen bredvid ett brunstande sto. Hingstarna var vansinnigt intresserade medan den lille nyblivne valacken inte riktigt förstod varför hans hagkompisar var så uppspelta;)

Håller med föregående, sära dom tills han är garanterat steril. Ang höjdskillnaden, konstigare saker har hänt:crazy:

Jo, stona kan.. Båda lägga sig, ställa sig i diken osv. Sålänge hon inte är i brunst är jag inte bekymrad att hon ska 'hjälpa honom på traven' dock, och börjar hon brunsta och han är intresserad kommer jag att sära dem tills hon går ur brunst. Vill inte ha någon welsh/xx-bebis inte..

Görel skrev:
Jag tror att det mest handlar om ungdomligt oförstånd.

Härom veckan stod han med avelshingsten och jämnårig hingst i hagen bredvid ett brunstande sto. Hingstarna var vansinnigt intresserade medan den lille nyblivne valacken inte riktigt förstod varför hans hagkompisar var så uppspelta

Låter bra. M svarade på mail att hon också trodde det var av övergående natur och att han snart skulle lägg ner. Får hoppas på det, och just eftersom stoet inte ens är brunstigt (alls), så kändes det ju inte så himla sexuellt, samtidigts kaftade han ju ut så kände att jag har ett litet 'svart hål' kunskapsmässigt just vad sådana där i den åldern brukar eller inte brukar pyssla med. Jag har hållit mig till ston jag liksom, alla valacker har varit äldre när de kommit (från två år, den kom som hingst iofs).

Inte sett honom göra något mer försök, såg ut som han var påväg en gång men han 'kom av sig' och ställde sig och åt istället. Mest har han tufflat som en liten vante efter valacken, hans nya stora idol ;)

Om du PM:ar kan du få bilder btw (inte på klättrandet, men hopsläpp och så)

Skulle jag också gjort. Min förra hästs mamma blev betäckt som ettåring av en ettårig(!) hingst och fölade som tvååring.

Sedan särade dom alltid på sto och hingstfölen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill bara berätta om gårdagens äventyr, om hur det faktiskt fungerar smidigt. På morgonen/förmiddagen kom en granne gående. Han ville...
Svar
1
· Visningar
1 193
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V