Sv: Valackåring som klättrar
TA ISÄR DEM, BUMS! Han har inget där att göra...
För att citera en gammal stuteriveterinär: "valacker som betäcker borde skjutas". Frånsett skaderisken, för både valack och sto, leder valackbetäckningar ofta till livmoderinflammation som kan försvåra eller omöjliggöra dräktighet.
En ettåring har helt annat näringsbehov än ett (vuxet) sto. Leta upp jämnåriga beteskompisar åt nyförvärvet och låt honom leka med andra unghingstar/valacker på stora marker i sommar. Prova att släppa ihop honom med ditt sto när han kommer hem igen i höst, då har han varit valack längre tid och förhoppningsvis lagt av med betäckningsförsöken.
Nu betäcker han inte, han klättrar (klättrade, inte sett honom göra om det än), men ska han 'komma på' ska hon lägga sig. Och med tanke på att hon inte ens är brunstig lär den risken vara minimal just nu.
Jag har INTE betäckande valacker med ston, punkt. Så där är vi helt eniga. Men en åring som nyss flyttat hemifrån, som första dagen i ny flock klättrar en gång, det ser jag inte som 'nej nu jävlar åker han ut'. Däremot om han skulle fortsätta kravla, då jäklars. Men jag undrar som sagt hur vanligt/ovanligt det är de kravlar lite 'bara ändå'. Av de valacker jag haft genom åren så den enda som visat minsta hoppa uppintresse var han som kastrerades sent. Dock så vet jag inte hur de valackarna var som småttingar, dvs om klättringsbeteendet är 'normalt' och inget att bekymra sig för.
Vad gäller näringsbehovet så passar han alldeles utmärkt in med fullbloddstoet och svårfödda valacken, det är ju inte direkt ett omedvetet val att han kom hit. Han är btw den i flocken som kräver minst, och proteinkvotsmässigt så ligger redan hösilaget högre i kvot än han behöver. Så, behovsmässigt är det en perfect match flocken, vilket är ett fullt medvetet drag.
Men, fortsätter han klättra, dvs det här inte var ett utslag av ungdomligt oförstånd och tillfällig sinnesförvirring (jag har sett mitt förra ungsto få ett totalt hormonspel och vara påväg upp på ett annat sto vid första mötet en gång..harkel..) så kommer jag se till att one way or the other lösa situationen. Men det är inte frågan, utan hur vanligt/ovanligt det är att de klättrar utan att det eg betyder något?