Valack som skvätter kiss vid ihopsläpp

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Efter att ha släppt ihop ett antal hästar nu de senaste dagarna har jag uppmärksammat att några valacker skvätter kiss som luktar väldigt starkt, nästan som brunst. Någon som vet varför de gör så?

Ingen av de valacker som gjort detta har verkat rädda, en av dem var tydligt obekväm, men inte rädd.

Det handlar alltså inte om att de kissar mycket, utan de skvätter lite vid flera tillfällen, när de andra kommer nära.

//Julia

Sv: Valack som skvätter kiss vid ihopsläpp

Hmm, om jag skulle tro det var något skulle de kanske vara att dem vill sätta ut sitt revir har för mig att dem brukar göra sådär då.

Eller, står de ngt sto eller ngt i närheten? Menar, isf kan de ju vara ngt typ parningsbeteende? ;)

Det är bara valackar. Har också funderat på om det är ett revirhävdande beteende, men har för mig att de bajsar och inte kissar, för att markera...?

Visst kissar dom också för att markera.
Hingstarna här hemma kissar en skvätt här och en där när de kommer in i en hage.
De skiter också så klart.
Så det är säkert hingstbeteende som sitter kvar.

Sen får man hålla lite koll på det så det verkligen är det och inte en urinvägsinfektion, men det bör ju visa sig på beteendet tycker jag.

Okej.

Det verkar liksom inte som om de kissar revir i hagen, utan det är när någon av de andra hästarna "hotar" eller kommer nära för att hälsa som de börjar skvätta. En vallack skvätte så mycket att han var alldeles kladdig över hela bakbenen och luktade starkt av brunst.

Jag har aldrig sett detta beteende förrut även om jag har varit med vid många ihopsläpp tidigare.

//Julia

Okej.

Det verkar liksom inte som om de kissar revir i hagen, utan det är när någon av de andra hästarna "hotar" eller kommer nära för att hälsa som de börjar skvätta. En vallack skvätte så mycket att han var alldeles kladdig över hela bakbenen och luktade starkt av brunst.

Jag har aldrig sett detta beteende förrut även om jag har varit med vid många ihopsläpp tidigare.

//Julia

Som jag skrev tidigare i tråden tror jag att det kan vara ngt revirkisseri. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 022
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar