Valack som beter sig hingstigt vid ridning med ston.

V

vojlock

Jag har en häst som blev kastrerad i somras, han är hur lugn och fin som helst överallt(både i skötsel och ridning), MEN så fort det är ett sto i närheten (gäller endast i paddocken och manegen) så blir han som förbytt, spänner sig, studsar omkring, gnäggar och har sig. Det går nästan inte att få någon kontakt med honom. Finns det någonting man kan göra för att träna bort det här beteendet? Har hästen på foder för ev senare köp och vill inte att en sådan här "liten" sak ska avgöra om det blir köp eller inte, trivs annars superbra tillsammans med honom.

Sv: Valack som beter sig hingstigt vid ridning med ston.

Jag hade en häst som var klapphingst. Jag såg till att rida med ston så ofta jag kunde, lugna ston. Tränade mycket ledarövningar, gärna med andra hästar i ridhuset gärna ston. Han blev bättre med tiden men det blev värre då det var brunst tider. Annars "växer" han väl från det. Det tar ju olika lång tid på olika hästar. Är de det en unghäst? Eller blev han kastrerad sent?

Han blev kastrerad sent. Jag hoppas verkligen att han blir "bättre", jag hade tänk tävla honom i lite lättare dressyr tävlingingar, och hade varit väldigt tråkigt om det inte går på grund av det här.

Ta ett blodprov på honom och se om han har högt testoseronvärde, är han kasterad i sverige är han nog inte klapphingst eftersom det finns regler på att man måste ta ut kulan i buken innan man tar ut den som är ute ur kroppen. Men det händer fortfarande att det kommer in klapphingsar utomlands. Förmodligen är det bara att han har ett hingstigt betende, detta går att få bort men det skadar inte att ta ett blodprov.

Jag tror inte det är något du behöver oroa dig för. De gå alltid att göra något åt.

Vad kan JAG göra åt det då? Marbys: han är född i Sverige :)

Då är det nog bara att träna. Få honom lugn i situationer med ston, behandla honom som om han fortfarande är hingst det vill säga mesa inte med honom. Det är inte okey att bete sig odrägligt.

hum, och hur rider man en hingst då? Kanske konstig fråga, men jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra när han blir sådär.

Ultrakonsekvent.

Fel = skarp tillrättavisning
Rätt = beröm

Var noga med att hålla efter både och! :)

Men det kommer att ge sig vartefter, det tar ca 6-12 månader beroende på individ.
Men han kommer säkert alltid att vara förtjust i ston. :)

Precis som Zephira skriver, säger man till när man märker att han börjar hingsta sig så blir det oftast inge mer men väntar man en stund så blir det värre och värre. Min förra medryttarehäst va hingst, kommer ihåg första gången jag red ut på honom, ägaren hade sagt att de är bara att vifta med spöt när han börjar hålla på så slutar han. Jag satt och skittade på halvlånga tyglar när vi skulle gå längst några hagar på andra sidan vägen. Han började brumma ganska på en gång men det tyckte jag inte va så farligt så jag lät honom vara. Helt plötsligt exploderar han och slänger sig i en rodeosnurr medans han skriker på hästarna. Efterdet så blev jag mycket snabbare i att visa vad som vad rätt och fel... Ger man dom lillfingret tar dom hela handen.

jo, det är typ rodeosnurrar han gör :/ jag försöker att rida akademisk dressyr, vilket bl.a innebär lite längre tygel, men det funkar ju inte när ston är i närheten, känns tråkigt :(

jo, det är typ rodeosnurrar han gör :/ jag försöker att rida akademisk dressyr, vilket bl.a innebär lite längre tygel, men det funkar ju inte när ston är i närheten, känns tråkigt :(

Ja det kan jag förstå känns lite tråkigt, men när han börjar sköta och lugna sig får du börja rida mer akademiskt. Det som händer är att när man inte har någon kontakt i munnen är det svårt att hänga med när han dummar sig, då kan han slänga sig åt vilket håll som helst. Sen måste jag ju säga att jag inte kan så mycket om akademisk ridkonst så rätta mig om jag har fel men vistt är det samling på längre tyglar.?

Om han blev kastrerad i sommras så var det ju inte så länge sen .. hur gammal var han när han kastrerades? bäst är att kastrera när dem är c:a 2-3 år.. Min häst var också hingstig när jag köpte honom. När jag köpte honom hade det gått c:a 5-6 månader sen kastreringen, och han var hingstig ganska länge... nu har jag ägt honom ett år och han kan fortfarande vara lite små hingstig när man ex. leder honom, men det försvinner mer och mer (:
Det brukar ju ta ett tag innan hästen "fattar" att den inte är hingst längre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama