Valack men står som hingst (Ardenner)

sarapara

Trådstartare
Hej. Jag har köpt en Ardenner av polisen för några månader sedan. Han är en valack men i passet står det att han är hingst. Och det står inte någonstans i passet att han blivit kastrerad (har hört att i vissa pass finns det en sida för det) Är hans pass inte giltigt nu eller hur fungerar det? Någon som vet?

Ps, jag är ny här så har inte riktigt koll på hur det funkar här på buke :)

Sv: Valack men står som hingst (Ardenner)

Är ingen expert på detta. Pass ser ju olika ut men när jag kastrerade min så skickade jag in den delen som man gör ägarbyte på och då ändrade dom till vallack. Kan inte tänka mig att man måste skaffa ett helt nytt pass. Har du gjort ägarbyte? Kolla där om man kan fylla i även ändring hingst/vallack där. Annars ring till den förening som har hand om hästens pass.

Inget att bry sig om, det är först på senare tid det kommit sidor för detta (och inte i alla pass jag sett).

Så länge det inte är fel kön (sto står som hingst) går det att dra slutsatsen att hästen kastrerats efter handlingens utfärdande.

Det står likadant i vår nordsvensks pass. Har aldrig reflekterat över det, han var ju hingst från början och sedan har han kastrerats efter att passet utfärdats.

Min häst står som hingst i passet även om han varit valack sen 1 års ålder, och det är giltigt, inga problem.

Min vallack står också fortfarande som hingst i passet, och det är inga problem!

Veterinären brukar göra en anteckning o signatur i passen när hästen kastreras =) I mitt pass finns det iaf en sån ruta som vet kan fylla i med datum etc

Du kan säkert bara ringa rasföreningen och ändra om du vill det. Men det är giltigt oavsett. Min gamla travare stod som hingst i passet, men han var valack. Blev kastrerad vid 8 års ålder.

När jag kastrerade min unghäst i våras så meddelade jag SIF samma dag. Samma dag lade de in honom som valack på WorldFengur (där islandshästar står registrerade sas).

Fanns dock inget i passet att fylla i så där står han som hingst fortfarande. Men det syns ju om man tittar noga på honom. ;)

Min dotters valack står oxå som hingst. Men när jag fick mitt nya pass till min förra valack stod han som sto! Men det ändrade dom! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 906
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka