Hoppas det!Kollade precis opinionsundersökningen. V måste väl sitta säkert i alla fall?
Det ser ju mörkt ut med Fi, Kd och Sd dock.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas det!Kollade precis opinionsundersökningen. V måste väl sitta säkert i alla fall?
Hoppas det!
Det ser ju mörkt ut med Fi, Kd och Sd dock.
Och jag velar på samma sätt mellan V och Fi. Som det ser ut nu, att V sitter säkert, så lutar det åt Fi.Jag velar så i riksdagsvalet. Vill ju helst rösta på MP som alltid men är lite orolig för V, särskilt som en del V-väljare kanske går över till Fi?
Och jag velar på samma sätt mellan V och Fi. Som det ser ut nu, att V sitter säkert, så lutar det åt Fi.
Eller så röstar folk på V för att rädda dem och missar på så sätt att få in Fi...Haha, det är precis så jag är rädd att för många kommer resonera
Eller så röstar folk på V för att rädda dem och missar på så sätt att få in Fi...
Jag tror att om Fi kommer in så kommer det påverka det feministiskpolitiska läget i landet till det bättre. En närvarande radikal röst som prioriterar feminism, och en känsla av att vi är många i landet som vill ha en radikal samhällsförändring. Jag tror att de (deras närvaro) kan lyfta den större feministiska debatten ovanför den där förljugna ytan att vi är så jävla jämställda här.Det gör inte mig så mycket eftersom jag tycker Fi är otydliga/slappa i en del frågor som är viktiga för mig (djurskydd t.ex. som vi skrev om i en annan tråd). Jag ser inte vad som är bättre med Fi än V eller MP. Sen gillar jag inte Schyman heller.
Kollade precis opinionsundersökningen. V måste väl sitta säkert i alla fall?
Precis så har jag förstått det.Kl
@niphredil mfl.
Idag tänker jag annorlunda, men är inte helt säker än på grund av att jag tycker att man ska rösta på det parti som är ligger närmast sina egna värderingar.
Det finns två positiva effekter av att F! skulle komma in i riksdagen; Schyman ger sitt stöd åt Löfven (eller hur han stavas) och ökar chansen för en majoritetsregering, och framförallt kan de förhindra att SD blir vågmästare.
Visst är det så?
Så man ska välja en kvinna, endast för att denna individen är en kvinna?
Varför väljer man inte istället personen man anser vara lämpligast, oavsett kön?
Jag tror du missuppfattat något. Förslaget var att om man inte har en specifik kandidat man vill kryssa kan man använda sitt kryss för att dra sitt lilla strå till omfördela makt-stacken. Det handlar inte om att välja bort någon man anser bättre lämpad och kryssa tex en kvinna istället, utan om man inte har någon man vill kryssa kan man använda sitt kryss ändå.
Jag har förresten för mig att någon här har beskrivit Schweiz som att det finns mycket aggressiv politisk (rasistisk i det fallet) propaganda. Var det du @Sassy?
Kl
@niphredil mfl.
Idag tänker jag annorlunda, men är inte helt säker än på grund av att jag tycker att man ska rösta på det parti som är ligger närmast sina egna värderingar.
Det finns två positiva effekter av att F! skulle komma in i riksdagen; Schyman ger sitt stöd åt Löfven (eller hur han stavas) och ökar chansen för en majoritetsregering, och framförallt kan de förhindra att SD blir vågmästare.
Visst är det så?
@Strindlund "niphredil mfl"
Jag gillar både Mp och F!, står dock Mp närmast, och kan säga hur jag resonerat: För mig har det det här valet varit viktigt att få in ett feministiskt parti i riksdagen, ett parti som kan sätta press på de andra partierna och verkligen lyfta jämställdhetsfrågorna. Ett parti som inte kompromissar med sin feminism. Mp kände jag bär sig själva, eller får satsa mer på feminismen för att inte tappa väljare till F!.
Rösta på det som känns bäst för dig, är det Mp ska du inte ha dåligt samvete för att du röstar på dem. Kom dock ihåg att man inte kan lita på att andra ska rösta in F! om man nu vill ha dem i riksdagen.
Jo, men jag märker ju att du har värderingar likt mina egna . Samt när jag följt SD-tråden med småglinen och gillat var och vartannat inlägg från dig!
Låter bra! Kör på det som känns bäst imorgon helt enkelt, Mp är ju super så du väljer ju inget dåligt parti även om du inte väljer F!.Jag har tittat på valduellen mellan Reinfeldt och Löfven och känner lite nu att det kvittar egentligen vilken som får regera, jag vill bara stoppa SD och få in mer jämställdhetsfrågor! Lutar mer åt F! i detta nu...