Javisst är det ett förslag som skulle fungera, men inte utan att EU som organisation får en mer federal inriktning. Därför kan jag inte förstå hur någon säger sig stöda ett förslag som så diametralt motsäger sitt partis inställning gällande en fedaralisering av EU@landsbygdsbo Jag förstår din tolkning av skatteförslaget, och håller med dig men jag ser kanske lite annorlunda på det. Jag tror, i min egen uppfattning av Soraya, att dessa områden handlar mycket om människolivs rättigheter och sociala rättvisor. Att det genom en eu-skatt skulle kunna göras åtgärder för de mest utsatta inom EU. Så tolkar jag det, och där instämmer jag med förslaget.
Jag tror också att FI inte riktigt "tänkt klart" (på fler punkter än denna). De har bl.a. inte tagit ställning till ett ev utträde ur EU, iaf inte sist jag checkade. Just nu använder de EU som en plattform för att förändra och förbättra, enligt dem.
Att FI inte riktigt tänkt klar är anledningen till att jag väljer MP framför dem, då MP för en politik som jag instämmer mest i. FI och MP är ju snarlika, men MP har mer kött på benen. Och för mig, som blivande lärare, är skolan min viktigaste fråga i valet i höst. Och kommer därför personrösta på en vit man, som jag har stort förtroende för. (För att anknyta till trådens ursprung)
jag talar inte om ett utträde ur EU, men hennes förslag innebär ju på sikt en federal stat istället för en union av stater. Beskattningsrätten är ju en så essentiell del av en suverän stats maktsfär, att överföra den till Bryssel är ett jättekliv mot ett federalt EU!