Val av underlag

H

Helan

Vilket underlag föredrar ni vid körträning på bana? Behöver er hjälp för att kunna skriva en text om ridbaneunderlag.
Storlek på bana?
Sand, stenmjöl, paddex, annat?
Djupt eller tunt?
Svikt eller inte?

Tusen tack för era svar:bow:

Sv: Val av underlag

jag föredra en stor bana till körning, man behöver lite mer plats än till ridning då ekipaget tar up mer plats, speciellt om man kör par eller mer. Våran ridbana hemma är 24*40 och den är i absolut minsta lagret enligt mig.
När man kör så vill man ha ett så hårt underlag som möjligt då man inte vill att vagnen ska sjunka ner i underlaget, om den gör det så blir den väldigt tung att dra. Men samtidigt vill man ha det lite mjukt för hästens skull.

Är en stenmjölsförstärkt gräsvall praktiskt??

Det är en del som lägger markduk direkt på jorden och sen stenmjöl över för att det inte ska blandas. Det håller rätt bra.

håller det verkligen??
tycker det låter opraktiskt..måste bli en jäkla masssa ogräs?? eller??

Ogräset kommer ju inte igenom markduken heller så det dör ju rätt omgående. Sen ligger det en sarg runt alltihopa så det ogräset som kommer är sådant som kommer ovanifrån om man inte använder banan tillräckligt.

ok...
det låter ju riktigt bra!
bra med tips..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 138
Senast: Unafraid
·
Anläggning Har idag en ridbana med sang underlag , är egentligen jätte nöjd med den , men det måste fyllas på mer underlag . Men vad ska jag välja...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: ankic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka