Val av tredje häst?

T

_Tullamore_

Jag har i dagsläget två ston - Ett ranghögt yngre sto med mycket temperament och ett äldre "klokt" som funnit sin plats i livet och är lugn i alla situationer. Tidigare när jag stog uppstallad i större stall med det ranghöga stoet var det ofta problem - hon brunstade 24/7 året runt och var mycket orolig, hon hade aldrig "tid" att äta i hagen, hon var orolig när hon inte hade 100% koll på flocken och hamnade en gång i RIKTIGT slagsmål då hon släpptes ihop på sommarbete med ett liknande sto från annan flock.

Det sista året var okej då det kom nya lugnare hästar till stallet och hon började fungera hyffsat. När vi sedan flyttade hästarna till vårat nya ställe och köpte det äldre stoet var jag orolig för att det inte skulle fungera mellan dem - men det fungerar över all förväntan. De är jättemysiga tillsammans, står ofta och kliar varandra, ligger ner jämte varandra och är så lugna och trygga med varandra:) Till hösten är det planerat att jag ska skaffa en ny "påläggskalv" och funderar nu på vad som är klokast med tanke på detta stoet? Sto eller valack?

Själv går jag och funderar på valack efterssom jag vill ha en häst som är jämnare i temperamentet och inte så kinkig, men tänker att detta kanske kan skapa spänningar mellan mina kära ston beroende på vem valacken tyr sig till...

Och med ett sto vet man ju inte hur det funkar när båda brunstar och är tjuriga samtidigt?

Hur hade ni tänkt?
 
Sv: Val av tredje häst?

Om du vill ha en häst som är jämn i temperamentet så råder jag dig verkligen att köpa en vallack.
Ston brunstar ju även om det inte finns ngn vallack eller hingst i närheten. Så hur du än gör så kommer du få uppleva dem båda när de är brunstiga.
Hur stona kommer reagera när det kommer en ny häs till stallet märker du ju. Ston behöver inte alltid bli tjuriga. Ett sto som jag ahr hållt på med har alltid varit lugnare och mkt snällare när hon är brunstig.
Jag hoppas att du kan spåna lite i vad jag har skrivit och komma på ett lämpligt svar.;)
//Lycka till!
 
Sv: Val av tredje häst?

tror inte det har så stor betydelse. ett "nytt" sto kanske inte kommer överens med dom andra stona ? vi har ston och val. ihop utan problem. 2 av stona kan vara lite "griniga" på varandra men det har inte med val. att göra, det va så när dom gick ihop utan honom med.

du får väl ta "påläggskalven" på "prov" :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
988
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp