Val av sele, hjälp!

Sv: Val av sele, hjälp!

Okey, tror jag fatta lite bättre nu, men är draglinor och dragläder samma sak?

Kan vara, men oftast menar man den delen som går från lokan till bukgjorden på en loksele när man säger dragläder :)

Har man en bröstsele, så säger vissa dragläder om draglinor.

Ja vissa säger fel enl mig!
Dragläder sitter på lokselen.
Draglinor är linorna som går mellan selen o svängeln!

/L

Fortsätter på min gamla tråd.. Har nu bestämt mej för att köpa en riktig bröstsele, kan ni ge mej tips på några till rimliga priser? Vill ha en komplett.

Jag köpte en Ideal hearnes maratonsele som jag är väldigt nöjd med. Ett tips bara.

Jag har en ideal deluxe som jag är väldigt nöjd med :) maratonbröstan är för bred för ponny tycker jag.

Vad är fördelarna med en tömkörningssele jämfört med en bröstsele om man har tänkt att börja med tömkörning?

Den är ju gjord för ändamålet framförallt. Inspänningsmöjligheterna och att ringarna är stora på sidan så att tömmarna glider lätt vid olika inspänningsformer.

Men, har man en riktig sele med bra däckel så funkar det med, bara att använda svanskappa och däckel. Jag har både och, och jag föredrar helt klart min tömkörningsgjord om jag ska tömköra! Viktigt att man har långa tömmar, 16-18 meter i läder helst.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 014
Senast: ptr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka