Val av sele, hjälp!

L

linabergmer

Jag vet att det redan finns många trådar om detta men hittar ändå inte det jag söker exakt och vill veta vad ni tycker i just mitt fall!

Jag har en nordsvensk brukshäst, ganska grov i modellen, snart 4 år och 150 cm hög.

Jag har tänkt att börja köra in han senare i vår, och då behöver jag en sele som passar.

Har väl tänkt att vi ska ut och köra vagn på vanliga grusvägar, kanske lite släde på vintern och hjälpa till med skogsbruket.

Vilket sele tror ni är bäst för dessa ända mål och vilken strl behöver man ha?

Kan lägga in bild senare idag!

Tacksam för svar!

Sv: Val av sele, hjälp!

Jag tycker absolut du ska ha en loksele då. Slädar och skogsbruk kräver loksele.

Kontakta nån bruksförening om tips på både selar, vagnar, och inkörning kanske?

Begs hästklubb tror jag finns i närheten av dig, de sysslar en del med körning tror jag mig minnas. Kolla med dom.

Om, vi glömmer skogsbruket nu och bara inriktar oss på körning med vagn,tycker ni man ska ha en loksele då med?

Har läst lite om selar här på forumet.. Det verkar som om lokselar är väldigt tunga?
Börjes har ju någon sele som heter " Sele Maraton" , vad används den till och hur är den i kvalite?

Börjes säljer ideal harness från Holland, en bra sele. Den är främst tänkt till dem som tävlar i körning och använder giggar, maratonvagnar eller andra elegantare ekipage. En sådan sele kräver att du har svängel på det fordon du ska dra. Det behövs visserligen till en loksele med enligt mig, men många kör istället med rekade (rörliga) skaklar på skogsvagnar och dylikt.

Kolla upp brukskörning, ex sök på google.

Vill du ha en bröstsele så satsa på den om din häst kan ha en bröstsele, men då får du nog köpa en loksele den dagen du vill lära han jobba "på riktigt" i skogen. Det är en lite annan teknik där då det är tyngre, samt att redskapen passar mycket bättre ihop med en loksele.

/jenny

Vad kostar en bra loksele och har ni några tips på olika?

Bild på min häst!!

DSC00016.jpg

Snygg!!

Det finns plats till bröstsele iallafall, så det är bara att välja.

Ännu en gång, ska du dra mycket släde och köra mycket i skogen med tunga lass osv, då är det bättre att satsa på en bra och inställbar loksele. Den kan du ha till alla fordon.

Med bröstselen blir du lite låst till vanlig körning, ex dressyr, dra vagn o rockard. Inget skogsarbete.

Söt Nordis:love: Fint stall verkar du oxå ha!:)
Har väl inget att tillföra direkt men Jag och en kompis Tar hand om/har ansvaret för ett femårigt Nordissto som oxå är rätt grov som vår granne köpte i höstas. Så just nu är jag väldigt inne på körning och "kunskapstörstig" Hon är inkörd och klar...så hon är "proffset" och vi är noviserna... Vi använder en loksele än så länge...och det vi har gjort så här långt är att köra i skog och mark. Vi har en sele från just Holland...tror det är en sån som snigelfarmor pratar om... Men den behöver anpassas till vagnen ochs en hade vi tänkt att börja använda den istället...tills vi som sagt tar ute henne i skogen och drar stock... Just nu tar vi det lite lugnt dock för förhoppningsvis kommer det en fölis i början på juni!:D

snigelfarmor skrev:
... En sådan sele kräver att du har svängel på det fordon du ska dra. Det behövs visserligen till en loksele med enligt mig, men många kör istället med rekade (rörliga) skaklar på skogsvagnar och dylikt.

...

Ren nyfikenhet.. Varför tycker du itne att det räcker med rörliga skaklar?

Upplys mig! :)

linabergmer:

:love: snygg häst! en sån där kompakt liten sak som jag ska ha en dag :d
samma modell som han jag förälskat mig i...

Tackar för dom fina kommentarerna! Om jag börjar med en bröstsele nu, när jag ska tömköra och så kan jag spara pengar pengar till en riktig loksele längre fram i tiden när vi har kommit så långt! Men hur vet man vilken strl man ska ha??

Ideal harness selarna har en måttabell här: http://www.mamut.com/norpol/subdet23.htm

willab har 125 i bröstamått på sin finsele
Equilex.se tror jag har alla mått på sina selar på hemsidan.

Du ska antagligen ha en full, eller hur stor är han? Full är från 150 (kallblod) upp till 180 varmblodiga hästar ungefär. har man en shire eller ardenner måste man ha kallblodsmodell. Men det har du ju inte.

Hm, läste nu att du menade antagligen en skitsele att ha att köra in i. Funkar bra ända tills du ska fästa skaklarna, då hoppas jag du köpt en lok eller bröstsele.

/jenny

Han är 150 cm hög ungefär kanske något mindre.. så full är att föredra tror ni? Behöver man ha baksele när man ska tömköra?

Vilka delar ska ingå till en komplett loksele sen?

Hej.

Om du bara ska tömköra så köp en tömkörningsgjord istället för en dyr sele. Billigast är hööks neoprengjord för 400:- Anars har chetak och Globus en bra för 1000:- i läder. Och om du köper en bröstse (riktig) så gissar jag på cob strl. Men mät bröstan innan köp.

Loksele mått får du kolla på loksele trådar, det finns jättemycket lokseletrådar just nu!

Vad behöver man mer än selen med lokor, svansrem, degel, dragläder och gjordar?

Baksele? dragliner/Läder? Är det samma sak?

Snälla svara någon på min sista fråga!

baksele måste du ha, och gärna draglinor om du inte har rekade skaklar.

Svängel på rockarden/vagnen.

Baksele finns att beställa på granngården till det bästa priset i sverige, om den inte medföljer ditt köp.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 014
Senast: ptr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka