Val av sadel

A

alicia89

Hej allihopa!
Idag kommer äntligen min första egna häst hem till stallbacken efter en lång och seg väntan. Som tur är ska jag få låna en sael första veckan men har även insett att behovet av en egen nu inte kan skjutas upp längre, därav några frågor:
Vad ska man vara beredd för att få en bättre begagnad westernsadel?
Var ska man leta?
Jag har bara varit med och passat ut engelska sadlar innan, vad ska man se efter när man väljer westernsadel?
Hur ligger den perfekt? (Har hjälp i stallet med av en annan mer erfaren person så sätt inte morgonkaffet i halsen nu ;))
Vad ska man ta hänsyn till när man väljer?

Jag letar efter en bekväm sadel som ligger bra på ett litet varmblodssto med kraftigt sadelläge för skogsridning främst.
Några tips?

Tack på förhand för svar

Sv: Val av sadel

jag kl din trådf lite har samma fråga nämligen en mkt långbent men runt vbl val och har en billig sadel till honom nu men den känns jäklar inte hundra så de får bli barbacka tills vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 861
Senast: BobberiBoo
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 719
Senast: Aureola
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka