Sv: Val av ras?
Rose skrev:
Då det diskuterats en del om vem som ska äga en viss ras föddes tanken om hur övriga på forumet valt ras.
De som valt Bruks-, jakt, vallhund mm, är ni aktiva innom just den speciella grenen?
Vad aktiverar ni annars hundarna med?
Tror faktiskt att en hund kan må riktigt bra bara den får en arbetsuppgift.
Hur många ex låter sina vinthundar jaga hare eller terrier & tax vara grythundar (och jaga räv & grävling)?
Kan man erbjuda sina hundar en annan typ av värdefull sysselsättning?
Berätta!
Jag hade en omplaceringshund på foder och ja, jag ägnade all ledig tid till hunden. Jag visste innan att jag ville träna bruks, så det var spår för hela slanten i några år. Tyvärr hade hunden en ofantlig jaktlust och hittade andra mycket bättre spår än spårläggarens, så efter ett antal brutna tävlingar då vi tappat bort oss - så började vi med sök.
I övrigt lärde jag henne allt möjlig onödigt. Hon städade undan sina leksaker och lade i en back, hon rullade bollar, hoppade upp på trädstammar, lyfte höger och vänster tass hämtade nycklarna (fast det tyckte hon var lite äckligt) osv.
Lydnad höll vi också på med. Tyvärr ville sig inte tävlandet då hon inte låg på platsen när matte skulle gömma sig. Jag fick aldrig bukt med det, men jag tror (när jag rannsakar mig själv) att jag var alltför hyperaktiv själv för att kunna erbjuda hunden den trygghet hon behövde.
Nästa hund var en annan brukshund som trots höga ambitioner blev en familjehund som fick går spår ibland. Det fungerade bra, men jag skall erkänna att jag haft dåligt samvete för att hon inte tränats som hon borde. Skälen till varför jag valde henne var inte riktigt genomtänkta, skall erkännas.
Nu skall jag skaffa en hund som jag tror kommer att passa mig perfekt. Rasen är dvärgschnauzer och jag har för avsikt att träna lydnad och eventuellt agility. Jag har insett att jag inte skall ha en stor krävande hund, för precis som ChrisinA skrev, så blir det lätt en börda och ett ständigt dåligt samvete.
Jag har också insett att små hundar både är bra sällskap och ofta mycket intelligenta! Dessutom tar de inte så stor plats i sängen!