Val av ras?

Rose

Trådstartare
Då det diskuterats en del om vem som ska äga en viss ras föddes tanken om hur övriga på forumet valt ras.

De som valt Bruks-, jakt, vallhund mm, är ni aktiva innom just den speciella grenen?

Vad aktiverar ni annars hundarna med?

Tror faktiskt att en hund kan må riktigt bra bara den får en arbetsuppgift.
Hur många ex låter sina vinthundar jaga hare eller terrier & tax vara grythundar (och jaga räv & grävling)?

Kan man erbjuda sina hundar en annan typ av värdefull sysselsättning?

Berätta!

Sv: Val av ras?

Mina två första hundar var av helt fel ras.
Vallare.
Jag skaffade hund på fel sätt, med hjärtat istället för hjärnan.
Jag har inte intresse av det dom är ämnade för och har ett himla jobb med två (numera en) krävande hund. Vilket jag inte räknade med.
Jag sysselsätter henne med spår och lydnad. Skall ev. prova på sök och agility.

Så nästa hund blev av rätt ras, GD vilken inte har samma krav.
Där kan jag hålla på för att det är roligt och i den utsträckningen jag vill.
Jag sysselsätter henne med spår, lydnad och nu även sök.

Skillanden för mig är att nr 1 kräver av mig och nr 2 gärna följer med på det jag föreslår.

Jag kanske är onormal där, men när saker och ting är kravfyllda så känns det gärna som en börda för mig.

Missförstå mig inte, jag älskar att träna med mina hundar och jag gör det mycket.
Men jag mår också väldigt dåligt när jag inte kan tillfredställa dem. Och det är mycket lättare att missbehaga en hund som har ett högt krav jämfört med en som hade nöjt sig med att vara gårdshund.

Jag har helt enkelt inte tillräckligt höga ambitioner för att ha en vallare eller brukshund. Skulle gissa på att även de flesta jakthundarna faller bort.

Tack!
Vi har en GD kompis som är viltspårschampion, tränar lydnadsklass 3, högre klass spår och lägre klass sök.
Han är dessutom utställnings champion.
Så det är därifrån jag har fått intresset, nu skall vi ut och jaga dem på tävlingsbanorna!

tjadu två sällskapshundar och ja dom får hålla på med det ;)
har även en retriever på snart 4 mån som jag har förhoppningar ska gilla allt från jakt, bruks till långa promenader osv. Planerar gå massa kurser och testa på för att hitta det min valp gillar :)

Trots att jag kör det mesta med mina Labradorer så ser jag ändå till att de ska få utlopp för sin apporteringlust. Det är inte bara uppletande, utan det ska vara dummies med vingar och då och då fågel. De ska få känna sig så duktiga och stolta som de bara gör när de apporterar fågel! Jag tror att det är mycket viktigt för de att få söka och få utlopp för det också.

Jag lägger också ned mycket tid på att motionera de (de blir väldigt lätt tjocka)

Visst kan det gå ett par dagar utan att vi gör något. Men då får jag betala det också med hundar som gärna drar i kopplet och ska kasta sig på alla hundar och människor :) Det är stoooor skillnad mot hur de är när de är välaktiverade!

Du slipper mig inte ;)

Jag har absolut valt en ras där jag vet att jag kan uppfylla aktiveringsbehovet.

Gammel vovven är en Schnauzer, han går nu mer under sällskapshund men med honom har jag tränat & tävlat lydnad/agility och provat på en massa annat för att finna någor som intresserar honom mer en soffan ;)

Dessutom har han fått gjort de hans ras från början avlades fram för, att jaga råttor ( han är riktigt duktig ) Detta var ett beteende som fanns där ( trots alla år med annan intriktad avel ) så
då kanske man kan förstå att vissa jakthundar trots dålig avel fortfarande har kvar spåren.

Nu sitter jag och övrigt väntar på att hämta hem min lille valp.

Denna gång har jag valt rasen GD ( grand danois )
Vi höll på länge jag och sambon med att hitta vår ras, och vi bestämde oss ganska snabbt att vi inte kunde uppfylla en ren brukshunds ( alá rottis, schäfer m.f ) aktiveringsbehov.

Vi ville ha en familje/sällskaps hund för promenader ( långa ) i skogen och träning av alla de möjliga slag, men på lägre nivå och där hunden inte mår dåligt av att enbart få sina promenader under en kortare tid ( säg tenta veckor för ex )

Så väljer jag ras, jag inser mina begränsningar.

( Att GD sedan är en mycket vacker ras är ju bara stort plus :bow: )

jag har labbe och schäfer. båda aktiveras med lydnad 3-5 ggr i veckan och många långa promenader. för schäfern är det fullt tillräckligt med lite halsvseriös träning någon gång i veckan och mest långsamma promenader men så är hon också väldigt lat. labben kräver sin aktivering, annars blir han odräglig. har beställt blod som kommer snart hoppas jag och då ska jag börja spåra med labben. vad jag ska göra med schäfern har jag inte bestämt mig för, men det blir nog lite spår för henne med, det brukar hon gilla.

labben får väl egentligen inte riktigt utlopp för sin apporteringslust annat än att han som belöning i lydnadsträningen får springa och hämta en boll eller en pipis.

nästa hund blir en labbe. jag har fått smak för det här med att träna. men det blir en hund med alla papper (mina nuvarande är oreggade vilket stänger många dörrar). planen är att det ska bli en räddningshund av den, men jag tänkte prova på lite jaktträning med den de första åren (hoppas det går att kombinera!). jag gillar tanken på att ha två hundar av olika typ, så kanske blir det även en bruksras i framtiden. men eftersom mina hundar ska bli en sisådär 15 år så dröjer det länge ännu.

Vi har en eng springer spaniel, vi köpte honom som stöttande/kortdrivande rådjurs hund, vilket han oxå gör under hela vintern. Egentligen är de apporterande och stöttande fågelhundar, och viss appotering har vi hållt på med men inte på seriös basis, men han söker upp fågeln, sen gillar han inte att ha den i munnen, han är lite fin i kanten... ;) Sen håller vi även på med viltspår eftersom det är ganska så nödvändigt när man jagar, i och med att vi bor ut efter en riksväg med mycket vilt olyckor så blir det "skarpa" eftersök relativt ofta.
För att vi även ska ha lite roligt så tränar vi agility, men jag är inte särskilt tävlings intresserad men däremot min mans syster döttrar som för tillfället enbart har en hund att dela på, så de ska ta över och tävla med våran oxå.
Utöver det här så är det vanliga promenader, vardagslydnadsträning, simmning under sommaren, cykelturer och lek med andra hundar.

Om man kan aktivera en springer förutom med jakt, jodå det går bra men det krävs en hel del. Men springern finns inom många "grenar" lydnad, spår, sök appotering, agility, räddingshundar osv Så det är en allsidig hund som vill mycket. Det är få som trivs med att enbart ligga hemma och gosa även om det älskar att göra det med.

Fast våran nästa hund lutar åt att bli en drever och det är inte jag så himla sugen på men det kan säkert bli bra det med! ;)

jo, men där säger min sambo och min familj stopp... ska avslöja en liten hemlis... när vovvarna blir för gamla att träna aktivt med ska jag passa på och gå en instruktörsutbildning! har verkligen blivit "biten" vet du.

Jag har också funderat på att gå ett steg längre med intruktörsutbildning, men jag tänker inte vänta tills vovvarna blir äldre.

Den ena då i såntfall ( han fyller 8 år ) ;)

jag har då inte tid nu, med skolan och allt vad det innebär. eller är instruktörsutbildningen inte så krävande egentligen?

Jag har två labradorer. En 2,5 åring och en 3 månaders. Bägge är tikar. Den äldre har tränats/tränas i eftersök. Den yngre håller på att lära sig hyfs :D .

Bägge ska tränas i eftersök så småningom. Dessutom SKA de bli apportörer. Dessa kunskaper har vi praktiskt nytta av då sambon är jägare och behöver tillgång till både eftersökshund och apportör.
(Även jag "ska" ta jägarexamen, men det går trögt pga tidsbrist)

Den äldre hunden skulle faktiskt vara med på älgjakten nu för att om det blev ett uppenbart lätt spår få testa sina kunskaper "IRL", men då gubbtjuvarna i jaktlaget endast ansåg att jämthund kan vara eftersökshund :crazy: så blev vi aldrig inkallade :crazy:
(inget ont sakt om jämten dock, de är så vackra och imponerande :love: )

Vill tillägga att båda mina labbar är ej av sk jaktlabbe. Den äldres far är dessutom superduperutställningschampion (kung) Jag är allergisk mot fenomenet att dela upp rasen i två grenar. En riktig uppfödere avlar naturligtvis på kompetens såväl som utseende.

En liten grabb på typ tio år kom fram till mig och frågade om min hund var en labrador ELLER en retrviver... :crazy: Då har det gått för långt.. :eek:

Senast ändrad:

Nej den är väl inte jätte krävande, men man bör inte kombinera den med svåra kurser på universitet och högskola kanske ;)

Jag hoppades på att kunna gå den närmare sommaren ( våren 2005 )

Jag har jämte, petit basset griffon vendéen och tax och alla är jakthundar och används till jakt. Petitens jaktlust är det väl lite si och så med, men hon är bara året, så det kommer väl förhoppningsvis. Hon är mycket sen i sin utveckling i både kropp och huvud. Jämten har det också tränats en del lydnad med, men både jakt och lydnad ligger nere nu då han har fått en infektion i en lymfkörtel och som veterinären uttryckte sig " är det bara sidenkudde och praliner som gäller".

Har brukshundar och använder dem till lydnad, spår, rapport och ska börja för skoj med viltspår. Agility sysslar vi med på ren amatörnivå för att det är skoj. Jag tränar även väldigt mkt motion och uppbyggande så som simning, cykling, klättring, långa promenader och drag.

Har väldigt mkt tid för mina hundar.

Är färdig instruktör och är mkt nöjd med utbildningen. Den var hyggligt krävande.

Har retriever och bullterrier. Kör lydnad och spår med retrievern, tänker försöka oss på en agilitykurs i vår! Viltspår med bullen, där har jag redan provat agility, och hon var inte imponerad... :crazy: Många långa skogspromenader för båda!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 518
Senast: Lona
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 912
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar