Val av hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wanja
  • Startdatum Startdatum
W

wanja

Hur skulle ni tänkt?
Har ett sto 50%hbl 25%arab och 25%welsh 155 cm och western och dressyrinriktad lite cob i modellen.
Mina tankar betäcka med hbl för att hålla så rent som möjligt
eller typ quarter för att få mer westernstuk
eller älskar pre för utstrålningen.
Vill att mkh ska bli minst 155 men helst inte mer än 160.
Skulle vara optimalt att hitta en isabellhingst finns det någon sådan godkänd?

Sv: Val av hingst?

jag skulle nog prova betäcka med ett fullblod för att lätta upp modellen lite om du vill ha en westernhäst. Quarter funkar ju oxå men jag skulle nog som sagt valt fbl :) och det finns ganska många fbl som inte heller är så stora

Fler tips..
Kan dock ej tänka mig fullblod,
vill ha kvar massan, skulle kännas för litet med fbl inslag tror jag.

Den finns idag en levande godkänd halvblodshingst med gulanlag, Ravell e Bernstein u Dancing Lady xx (med tanke på att du inte ville ha xx) och han är så mörkt gulbrun att det gula knappt märks.

Han far Bernstein lämnade avkommor i alla gula nyanser och finns tillgänglig via fryssperma.

Har noll koll på halvblodshingstarna numer men om det är en westernhäst du vill ha vore väl inte quarter helt fel att satsa på? Arab och welsh påminner en smula om varann och korsar sig ofta bra. Och det finns rätt många fina arab-/quarterkorsningar - så det borde kunna bli en fin avkomma ihop med rätt hingst. Jag hade nog prioriterat exteriör och temperament framför färg men det finns ju några fina ljusa quarters - tex Jacs Deduction eller Hollywood Borrego för att nämna några.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 786
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka