Val av hingst..

Dilli_Blue

Trådstartare
Jag ska ev köpa ett sto (om hon gå igenom besiktningen). Tanken är att KANSKE betäcka henne till våren, men bara kanske... :smirk:

Hon är född -98 är e.Maistic-Falleur. Min svärmor hade pratat med nån hästkarl o han tyckte man skulle betäcka med Quite Easy 958. Anledningen till varför han tyckte de vet jag ej eller jo han hade sagt att de blev bra föl. :d

Och om jag nu betäcker henne är tanken att INTE ha kvar detta föl utan sälja avkomman.. :confused: Fast det kan ju ändras... :rofl:

Hm, jag vet ju inte riktigt om hon ha hopp- eller dressyr stam. Jag tycker hon har förutsättningar för både och. Men i grund o botten är jag ju hoppryttare, så man kankse endå ska betäcka med någon hingst med hopp i sig...

Uscha svårt jobbigt det här.. Vad skulle ni gjort o hur tänker ni? Tacksam för alla svar.

Sv: Val av hingst..

Både Maistic och Falleur tävlades i dressyr, så det ser ju ut på pappret som om stoet skulle ha mera fallenhet för dressyr.

Om du själv är intresserad av hoppning och vill ha en hopphäst, välj en hingst som har OK gångarter också.

Vad gäller Quite Easy så är han ju en populär hingst, så risken är kanske att marknaden svämmar över av avkommor till honom. Har sett honom och hans son Qalle, men har annars ingen erfarenhet av avkommor till honom.

Okey, jo, Maistic vet jag att han tävlades i dressyr.. Har du nån koll på nån bra hopphäst med OK gångarter..??

Min svärmor är ju insatt, men mest i drssyrhingstarna...

Jag kommer att använda Feliciano nästa år. Nostradamus är en annan hingst som tävlas i svår hoppning, men som har en dressyrhingst till pappa och själv köptes in för att bli dressyrhäst. Briar är ytterligare en.

Alla dessa hingstar har Utrillo i sig, farfar till Feliciano, farfarsfarfar till Nostradamus och farfarsfar respektive morfarsfarfar till Briar. Utrillo är också farfarsfarfar till Maistic, och Briars pappa är Maistics farfar.

Corrado WL är en hingst utan Utrillo-blod. Han går själv svår internationell dressyr och har låga bruksprovssiffror på hoppningen, men han kommer ur en mycket hoppsäker familj och är son till den store hoppförvärvaren Cortez. Dessutom har hans avkommor visat hoppförmåga på unghästtester.

Okey.. Nu fick jag en hel del att fundera över. Ska gå över till min svärmor nu o höra lite vad hon säger. Tack för svaren.

Fader - Alpen Furst 517
e. Utrillo 432
e. Ernö3959

u. Anisett, han. 60267

u. Alprosen 6928
e. Jovial 369

u. Alpen klee 5896

Moder - Carola 10638
e. Orkan 444
e. Hurrican xx

u. Diana 5795

u. La sombra 5746
e. Drabant 315

u. Nola 4645

Detta är Alpens stamm!!! Helt underbar hingst!!! :bump:

Åh, jag håller på att bli tokig. Hittar ingen info på internet om Nostradamus.. Vart kan jag hitta det?? :confused:

vart finns han liksom..??

Senast ändrad:

Stammen finns här!

Nostradamus var tänkt att bli dressyrhäst åt Jan Brink, som köpte honom tillsammans med Lennart Linell. Har för mig att jag läst att Brink nu under hösten sålt sin andel. Men pröva att kolla på www.tullstorp.nu Han har inte varit i avel på ett par år p g a tävlingsverksamhet.

Jag vet inte vilken station han är på men han som äger ½ heter väl Svante Johansson/Jansson?!? ,men har träffat på 3st avkommor efter honom och alla tre hade liksom honom sadeltvång, och en av dom såf faktisk förfärlig ut extriöst..jätte överbyggd bak, kort hals och stor huvud, men de kan ju ha legat på stoets sida åxå!

Glömde skriva att han var i Globen förra helgen, och om du kan få tag på en inspelning därifrån kan du se honom hoppa!

Nostradamus finns hos Svante Johanson i Varberg.
Jag är inte säker på att han kommer betäcka nästa år men du kan gå in på Svante och hans sambos hemsida och se tävl resultat och en del bilder på honom.
Maila dem och fråga ang bet nästa år.
www.mansegarden.com

Dilli_Blue skrev:
Åh, jag håller på att bli tokig. Hittar ingen info på internet om Nostradamus.. Vart kan jag hitta det?? :confused:

vart finns han liksom..??

Jag mailade till Tullstorp och det verkade inte som om Nostradamus skulle gå i avel :cry: men man kunde kontakta ägarna och få besked, har dock inte gjort det..

En hingst som jag tycker är ur fin är Cortus! Har sett många trevliga avkommor efter han... jätte fint hoppblod har han också... Robin Z ligger mig också varmt om hjärtat... ska betäcka mitt hopp-sto så småningom troligvis med Cortus...

Någon gång ska han väl tillbaka till aveln?

Jag vill betäcka mitt sto med honom 2006, om det inte dyker upp någon hetare kandidat!

Har själv en 1,5 åring efter Bourbon.
Han har placeringar i 135 hoppning med Peter Eriksson,sedemera placering i svår dressyr.

Bourbons pappa Ill de Bourbon, har placeringar i internationell grand prix hoppning, Sedan kommer Inchallahblodet som finns i många av världens hopp och dressyr hästar.

Görel skrev:
Någon gång ska han väl tillbaka till aveln?

Jag vill betäcka mitt sto med honom 2006, om det inte dyker upp någon hetare kandidat!

Det verkade inte som om han skulle gå tillbaka till aveln, i alla fall inte om jag tolkade mailet rätt (har försvunnit pga dator-haveri)
Men om man kontaktar ägarna så får man väl förhoppningsvis bättre besked..

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka