Val av hingst..

Sv: Val av hingst..

Här är ett par kort på hästen jag ev. ska betäcka.. Har kommit fram till att jag ska vänta några år med att betäcka, så jag ha gått om tid att fundera..

Huvudet

Hela hon

Av det lilla man kan se, så påminner hon en del om Maistic. Har själv en tråring efter honom fast med Elizar på mödernet.

Jo, väldigt lik honom det är hon.. Jag vet att man ej ser så mkt, men jag va bara där o tog kort. Om nu allt går vägen för mig så kommer jag lägga ut andra kort på henne, utan täcke så fort jag kan.. :love:

Jag få hem henne den 17 dec om besiktningen går bra.. *hoppas* :bump:

Sen så lägger jag ut så fort jag ha tagit kort på henne.. Vi hörs.

Jag tro jag ha sett kort på den.. Men om du ha nåt nytt kort få du gärna visa henne.. :)

Stämmer bra det. Har nog inga nya kort nu. Hon är ju inte hemma, så jag kan fota.

På tal om Bourbon (som säkert inte är ett dåligt val) så finns ju även Nobel på Gränsbo Stuteri. Han är en gudabenådat trevlig hingst (temp alltså) som hoppar väl (se tävl res på hemsidan) och även rör sig lika bra som en dressyrhäst. Per på Gränsbo kommenterade just detta med att "han kan ju inte rå för att han är hoppstammad" när jag var där och kikade för några år sedan.

www.gransbostuteri.com

Dilli_Blue skrev:
Och om jag nu betäcker henne är tanken att INTE ha kvar detta föl utan sälja avkomman.. :confused: Fast det kan ju ändras... :rofl:

Hm, jag vet ju inte riktigt om hon ha hopp- eller dressyr stam. Jag tycker hon har förutsättningar för både och. Men i grund o botten är jag ju hoppryttare, så man kankse endå ska betäcka med någon hingst med hopp i sig...

Uscha svårt jobbigt det här.. Vad skulle ni gjort o hur tänker ni? Tacksam för alla svar.

Jag tycker att du ska betäcka med en dressyrhingst! Eftersom du ska sälja avkomman så tror jag inte att en hoppryttare tycker att det är jätteattraktivt att köpa ett hoppföl med stammen Maistic-Falleur. Maistic är en fin dressyrhingst och Falleur blev godkänd som specialbegåvning på sina gångarter, han gjorde underkänt hopp-prov(har för mig han fick 4 poäng).
Tar du hopphingst blir det ju blandstam och det kan säkert bli en trevlig avkomma, men inte lättsåld som föl till hoppryttare.

Lycka till! :)

Ursäkta, kunde bara inte låta bli att påpeka att Falleur hade 6/6 (55/55) på hoppningen :)

Okey, men nu är det så att jag redan bestämt mig för att INTE betäcka henne nu till våren utan vänta några år och då ska jag behålla avkomman. Men vem vet, då kanske jag hellre vill sattsa på dressyr....... :confused:

Ja men du kan ju använda en dubbeltalang!Så behöver du varken göra avkall på det ena eller det andra... ;)

Ja, de har du rätt i, det kan jag ju oxå göra... :idea:

Har du nån idè på nån bra hingst då??

Vet ju härstamningen på ditt sto...men man hade nästan behövt se en bild på henne utan täcket för att avgöra vad för typ av hingst som kan passa henne.Sedan beror det ju på faktorer som vilken storlek du önskar på den kommande fölisen också.Vilken typ av häst som du föredrar om du nu i första hand tänkt en fölis som ska bli din "kommande häst" så att säga.Om du gillar lugna hästar eller med mer eldiga hästar osv...

Ja Briar är trevlig...tycks dock lämna väldigt stora hästar i regel.Han präglar avkommorna med en i regel väldigt god typ.Dessutom att han är så pass allroundbetondad gör honom ju intressant.

Jag vet inte resten av härstamningen på din häst...men du får minst Utrillo x 3...men det gör ju inte så mkt idag om du får ett sto för att avla vidare på sen-vi har ju en del Utrillofritt att välja på numera med seminimport mm.

Jag betäckte själv med Briar förra året (resorberade dock)...då hade jag fått Utrillo x 3 på det fölet med.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka