Val av hästförsäkring

Blomman1

Trådstartare
Då kommer det eviga frågan, val av hästförsäkring.. Jag ska besiktiga en häst i veckan som inte har någon försäkring i dagsläget. Därmed har jag ett val att göra. Jag undrar vad ni andra har för erfarenhet av försäkringsbolag. Tidigare har jag haft If och varit nöjd men dem är i stort sett dubbelt så dyra som dem andra, varför kan jag dock inte riktigt utläsa. Tar tacksamt emot synpunkter! :)
(Agria tyckte jag var ett självklart val tills jag läste det här med maxveterinärbelopp per år för hältor..)

Sv: Val av hästförsäkring

Jag tror det bara är en tidsfråga innan fler bolag sätter tak på hältförsäkringar.

Själv har jag Agria till fryra hästar, två hundar och en katt och jag är jättenöjd med dem.

Om du har andra försäkringar på saker som hus, bil, olycksfall o s v så kan det vara lönt att välja samma bolag för det ger ofta mängdrabatt på premien. Inte bara då hästens utan även på övriga.

Jag gjorde så att jag försäkrade min häst i Sveland när jag köpte henne (hon var redan i det bolaget, men hade någon låg form av motsvarande A2. Jag hade dock valt Sveland även om hon varit i annat bolag, har hört mycket gott om dem) med motsarande A1-försäkring (kommer inte ihåg på rak arm vad den heter hos detta bolag) för inköpsvärdet och maximal veterinärvård. När jag ägt henne i ett år sänkte jag livdelen rejält men har kvar veterinärvården, vilket jag nästan halverade min månadspremie på.

Jag hade tänkt försäkra hästen i Agria då jag har allt annat i Agria/Länsförsäkringar men trots bättre villkor hos Sveland (längre självriskperiod, mindre begränsningar) så blev priset 30 % lägre. Så kul är det inte att betala försäkringspremier att det var värt att vara trogen "sitt" bolag för det priset.

Min huvudprincip, att kunna få tillbaka inköpspengarna under det första året men sen sänka livdelen till nästan ingenting, kändes dock som ett klokt val och var något jag gjorde efter att ha läst mycket här på buke. Allt handlar ju förstås om vad man betalar för hästen också.

För min del blev försäkringen dyrare hos Sveland än hos Agria, så det är nog olika från häst till häst (ras till ras).

Oj, va lustigt! För det skiljde verkligen mycket! Ja det är väl som med alla försäkringar, det lönar sig att titta runt och jämföra :)

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 070
Senast: machafuko
·
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 575
Senast: skerper
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka