Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..
Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.
Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera
Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..
Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?
Jag bytte min BMW 120 -09 till en VW Golf Alltrack TDI -16 för en dryg månad sen. Jag är superdupermeganöjd Jag är väldigt kvalitetsmedveten och petig och trodde jag skulle sakna premiumkänslan i BMW:n men det har jag i princip inte gjort. Kanske lite att BMW:n hade mer direkt styrning men det är nog det enda. Jag tycker jag fick jättemycket för pengarna.Ja jag har funderat på Golf! Vi har en på jobbet som jag tycker är ok att köra, men inte alls samma komfort som i min v70..
Har alltid tyckt att Golf är dyra men ska absolut kolla!
Den nyare är mindre än den gamla, särskilt bagaget är mindre men kanske även benutrymmet är mindreJa, jag tror det men är inte säker. Den ser mindre ut men jag har aldrig kollat ordentligt.
Toppen! Tack@MiniLi
Jag har nyligen köpt en V40 och älskar den. Min kille är 186 cm lång och har gott om plats i framsätet både för ben och huvud trots att jag har glastak som sänker höjden något.
Jag har bensinmotorn på 152 hk automat som drar strax under 0,7 blandad körning. Jag upplever komforten, framför allt i framsätet, lika bra som min mammas XC60 = känsla av stor bil i litet format. Motsvarande motor i dieselvariant låter ju mer vid stillastående men vid körning märks ingen skillnad. Skiljer några hundralappar i skatt men en del i inköpspris (tittade och jämförde massor när jag skulle köpa).
Svarar gärna på frågor om du undrar något
Kia Sportage. Uppfyller allt du önskar. Lås trådenJag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den är värd..
Är inte så insatt i bilar överlag så tar tacksamt emot erfarenheter eller tankar kring nästa bilköp.
Jag vill ha:
- Billiga fasta kostnader såsom skatt och försäkring
- Låg bränsleförbrukning (kör dock inte jättemycket så detta kan vi nog tumma på vid behov)
- Bra komfort och köregenskaper, är väldigt nöjd med nuvarande bil gällande detta och vill helst inte byta ner mig till någon högljudd och ostadig sak..
- Kombi eller halvkombi
- Ska vara tillräckligt rymlig fram så att sambo nästan 190 cm kan sitta bra
- Tryggt bilägande, dvs vill vara så säker man kan vara på att bilen kommer hålla och fungera
Jag tänker mig att det får bli en ganska ny bil (max några år?) och med få mil. Inköpskostnad kring 150 - 200 000 kr kanske?
Lägger såklart så lite pengar som möjligt på ny bil men hellre dyr i inköp och att jag slipper oroa mig vid varje service eller besiktning..
Eftersom jag generellt gillar Volvo så har vi funderat på V40. Någon som har erfarenhet eller koll på den modellen?
Andra märken/modeller som kan vara värda att fundera kring?
Har en kompis som kört Volvo sedan han fick körkort .Sist hade han en v70d och så en dag kom han i en skoda visserligen en fyrhjulsdriven och han var supernöjd Höll på att tappa hakan Nu har han haft den ett år och den har fungerat bra .Han åker folkrace så han drar bilsläp efter den och den är stark säger hanDet gjorde jag också.