val av bridongbett

H

Havregryn

har aldrig tänkt på de innan, har på förra hästen bara av ren slump lagt ett tre delat bridong på kandaret. Så helt plöstligt kom jag på att tänka, hur ska man tänka? När de gäller att välja mellan 2 delat eller 3 delat bridong?

Sv: val av bridongbett

Jag har både 2delat tränsbett och 2 delat bridongbett. Min tränare avråder från att rida med 3delade då det är väldigt svårt att hitta ett som passar, mittdelen är oftast för lång och skadar lanerna. Min häst kryper även bakom hand om jag rider på 3delat (han tycker att det blir för skarpt). Därav mitt val.

Jag red först på ett tvådelat, vilket fungerade utmärkt. Hittade sen ett smaalt tredelat med KORT mittdel och har nu bytt till det. Funkar också super och eftersom det är smalare tar det aningen mindre plats i hästens ganska lilla mun.

Hade jag inte hittat det tredelade med den väldigt korta mittdelen hade jag haft kvar det tvådelade. Tycker det blir knöligt med mittdelen och lederna annars och dessutom vanligen alldeles för lång för att passa bra.

hur liten mun och tunga har din häst då? :p mittdelen på mina tredelade är väl 1 cm, kanske 1,5.. förstår inte hur det kan skada lanerna? man rör ju inte bettet såå mkt i sidled.

ts. jag har tredelad eftersom hans tränsbett är av den typen och han trivs bra med det. äger inte ens tvådelade bett..

Har ett tredelat eftersom jag rider med tredelat på vanligt träns också. Han kan inte gå med tvådelat överhuvudtaget så jag har inte ens provat det på kandaret.

Man får känna efter själv vad som kommer passa bäst. Jag har tex. ännu inte hittat den optimala stången för min häst. Även om den jag har fungerar bra så tror jag att han skulle kunna gå ännu bättre om jag hittar en stång som är "bättre".

klart att hsten ska trivas i de man rider med, men happs finns alltså ingen djuåare tanke bakom vad man ska göra på med.. så ska se om nuvarande häst funkar på 3 delat också.

Alltså den djupare tanken bakom val av bett är väl hur hästen är skapt i mun och sinne och vad den föredrar (accepterar på gammalt ridspråk) fysiskt och mentalt!! Vill du ha en djupare reflektion finns det en viss Eriksson som skrivit böcker och avhandlingar i spaltmeter i ämnet och har mycket vettigt i det han säger!!

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?