H

Hajjen

Är det nån som kan lite om dom?
Jag har fått två vaktelägg av min granne, men jag kan INGENTING.

Hur sköter man äggen? Hur lång tid tar det innan dom kläcks?
Är det 18 - 21 dagar?
Vad matar man dom med när dom är "nyfödda"? Vad ska dom ha för mat när dom är vuxna?
:bow: Jättetacksam för svar. :bow:

Föreslår att du fort som attan går tillbaka till din granne med äggen (som förhoppningsvis har paret som la dem och är kunnig) och låter föräldrafåglarna ruva och föda upp ungarna.

Uppfödning av fågelungar och speciellt ända från ägg är absolut inget som oerfarna ska ge sig in på!

Tycker det är mkt oansvarigt av din granne :mad:

Min erfarenhet är att det är svårt att få vaktelkycklingar att överleva. De flesta vaktelhöns är dåliga ruvare och bäst resultat får man i en äggkläck eller låter en höna ruva dem. När de kläckts kan man mata dem med hårdkokt ägg mosat i lite vatten och senare korngryn och hönsfoder.
Du får kanske mest valuta för dina ägg om du äter upp dem. :idea:

Vaktelhönorna är jättedåliga på att ruva, och det är därför som dom tar in äggen och föder upp dom själva.
Så dom har en mycktet större chans att överleva nu än om dom skulle vara kvar ute.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 856
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 270
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar