Väktarhund-renrasigt???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare frulindgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 554
F

frulindgren

Tänkte höra om någon vet om man måste ha en skk (renrasig ) reggad hund för att den ska kunna bli väktar hund????:confused:

Sv: Väktarhund-renrasigt???

Om du väntar lite längre än bara 10 minuter så kommer nog säkert någon snart och kan svara på din fråga ;).

Jag har aldrig sett en blandras bland väktarhundarna jag har omkring mig. Man vill ju veta väldigt mycket historik, mentalitet mm innan man sätter en hund i tjänst och då är det inget "jamen hundarna är bra" det är enbart vad som finns svart på vitt i register och formella dokument.

Jag håller på och rotar på nätet efter RPS FAP kring tjänstehund och återkommer så fort jag har hittat den.

Hittade Fapen och klistrar in vad som gäller här. Det står inget om renrasighet men det kan mycket väl krävas att man redovisar en stamtavla om man vill anmäla hunden till testerna och då är det ju kört. Har aldrig testat en hund själv.

Utdrag från Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd till lagen (1974:191) och förordningen (1989:149) om bevakningsföretag; beslutade den 10 augusti 2006. Bilaga 10 Prövning och godkännande av hund och hundekipage.

1. Allmänt, prövning, godkännande av hund som skall användas i bevakning
En hund skall för att få användas i bevakning med godkänt resultat ha genomgått mental- och tjänstbarhetsprov i Rikspolisstyrelsens eller polismyndighetens regi. Den myndighet som prövat hunden skall tillsända godkännandemyndigheten och berört auktoriserat bevakningsföretag ett protokoll över genomfört prov.

Ansökan om deltagande i mental- och tjänstbarhetsprov skall ges in till Rikspolisstyrelsen eller polismyndigheten i det län där väktaren (hundföraren) huvudsakligen skall tjänstgöra. I ansökan skall anges sökandens namn, personnummer, adress, arbetsgivare och syftet med ansökan. Till ansökan skall bifogas intyg om märkning enligt lagen (2000:537) om märkning och registrering av hundar.

2. Mentalprov
Mentalprov skall utföras av besiktningsman som genomgått av Rikspolisstyrelsen för ändamålet beslutad utbildning i hundtjänst och som är godkänd av Rikspolisstyrelsen.

Mental- och funktionsprov får genomföras med hundar som har uppnått 18 men inte 48 månaders ålder. Om det finns särskilda skäl får även andra hundar prövas, dock att en hund som uppnått 48 månaders ålder endast får prövas i anlagsprov samt i fråga om den är skottfast.

Mentalprov skall bedömas enligt den av Rikspolisstyrelsen godkända kod och värdetabellen för lämplighetstest som finns i RPS blankettserie 214, Kod- och Värdetabell för lämplighetstest. Resultatet av prövningen skall redovisas i protokollform på RPS blankett 214, Lämplighetstestprotokoll. En sammanfattning av hundens lämplighet för användning i bevakning skall vid provningstillfället lämnas till hundägaren och föraren. En hund som genomgått mentalprov enligt denna bilaga får inte prövas igen utan Rikspolisstyrelsens godkännande.

3. Tjänstbarhetsprov
Endast en hund som med godkänt resultat genomgått mental- och funktionsprov får genomgå tjänstbarhetsprov. Tjänstbarhetsprov skall ledas av en provledare som har genomgått hundinstruktörsutbildning och som godkänts av Rikspolisstyrelsen. Tjänstbarhetsprov får endast genomföras på hund som är 18 månader gammal eller äldre. För att hunden skall få betyget godkänt krävs att hunden klarar samtliga delprov. Delproven skall genomföras sammanhängande under en dag.

Vid bedömningen om hunden klarat delproven skall betygen godkänd eller ej godkänd användas. Om tvivel uppstår om hunden klarat ett delprov eller inte skall hänsyn tas till om hunden genomfört hela momentet. När delproven är genomförda skall provledaren avge en sammantagen tjänstbarhetsbedömning med betygen godkänd eller ej godkänd. Avlagt tjänstbarhetsprov skall redovisas i protokollform på RPS blankett 214, Prövning av väktarhund i bevakningstjänst, tjänstbarhetsprov. Hund som inte blivit godkänd i ett delprov får göra om detta inom två månader.

Tjänstbarhetsprov skall avläggas varje år. Det får dock inte dröja längre tid än 14 månader mellan prövningstillfällena. Om hunden inte har avlagt godkänt tjänstbarhetsprov inom föreskriven tid får den inte användas i bevakningsarbete.

Tackar så ödmjukast för svar på min fråga.
ska man ringa sbk och fråga kanske???
Gäller iof inte mig/min hund utan en bekant som blir lurad rätt bra på konfekten ( tror jag??)..... oseriösa securitas arbetare (utb. hundförare )som tillfogar en icke godkänd hund ( ej i tjänst endast på fritid ) varken: MH, MT, Skk reggad El L-testad m.m.
På företag på natten....
Tjejen de handlar om som har hunden.. gått första kursen ( 2 veckor vet ej namn ) innehar en oreggad " schäfer" och har sommarjobb där....

Hej.
Nej så mycke har ja förstått... men en tjej som sommarjobbar på sec. har de tutat i att hennes snart 2 åriga " veka " vovve blandras kan användas.. men hon måste ju enligt en annan lag ha jobbat som fast anställd i minst två år inna hon ska få bli erbjuden en utbildning som hundförare..???
( vilket det enligt henne finns kryphål för...)))))

Om jag förstått det jag läst rätt så är det ingen lag på att man måste ha jobbat minst två år. Man måste däremot ha erfarenhet av väktaryrket och 2 år är en rekommendation som de flesta företag följer.

du får absolut ha blandrashund i tjänst. så länge den har genomgått alla tester (l-test etc om det är den typen av tjänstehund) så spelar det ingen roll vilken ras det handlar om. det är dock inte så vanligt då det är enklast att skaffa ett säkert kort, dvs en renras.

vet bla en väktarhund som var schäfer/tervueren.

Ja man kan bli hundförare innan man har avverkat de två anställningsåren men för att de flesta bevakningsföretag ska frångå den rekomendationen, då ska hunden vara superbra och föraren visa stor peersonlig mognad och klara hundförarutbildningen med bravur samt ha lång erfarenhet av att träna och tävla hund privat.

Det är ju en sak att sitta och snacka vid fikabordet och en helt annan att ha chefens välsignelse och bli ivägskickad på alla kurser. Hunden ska ju som sagt testas, godkännas i testerna och bli godkänd i alla moment på en uppkörning innan den får jobba. Många som börjar från början med egen hund kastar in handduken när de inser hur mycket jobb på obetald arbetstid som ska till för att nå målet.

Okej..då har jag fått lite mera svar:-)
tjejen på 20 år har ingen tidigare erfarenhet alls.. detta är hennes första hund, icke varit aktiv i något alls inte ens en valpkurs....
hunden i sig är väldig snäll, fööör snäll.. rätt vek, skulle till 95% inte klara ett MH som läget är..
Han fixar smällare på nyår så skotten funkar nog galant enligt henne själv...
Hon har följt med och tittat på ett MH och sa då att de här lär inte min hund fixa..... däremot vet ja att han ett stoort föremåls intress iallafall..... ;-/
Känns bara elakt att "kunnigt" folk ska lura henne så.
Hon kämpar antagligen för nåt som icke kommer ske....

Krävs det ingen licens för att få föra fram en väktarhund????

För att få ha väktarhund som väktare ska man ha gått en hundförarutbildning och vara godkänd på den. När hunden och föraren båda är färdigutbildade, görs en uppkörning för polisen. Det provet avlägger man årligen och det är först när man är klar med alla utbildningar och tester och man har gjort uppkörningen som man får ett förordnande från länsstyrelsen. Det är som ett körkort för att ha väktarhund.

okej.. då har ja liiite mera inblick... hon får köra på ihopp om att klara de vilket ja anser bli/va omöjligt..:-( synd bara!
Tack för alla svar!!!!

En blivande tjänstehund kan dock få följa med till jobbet som "lärling" med ett speciellt tillstånd, alltså innan den har genomgått några prov osv. Men det gäller nog bara för personer som redan är hundförare sas.
Sen är det på gott och ont så att även om en hund har gjort ett riktigt skitmh (på ren svenska) så finns det inget som säger att den inte skulle kunna bli en väktarhund.

Mvh

En blivande tjänstehund kan dock få följa med till jobbet som "lärling" med ett speciellt tillstånd, alltså innan den har genomgått några prov osv. Men det gäller nog bara för personer som redan är hundförare sas.

Mitt ex sålde sin halvvuxna blandras just som "påläggskalv" åt en hundförare vars hund började bli lite till åren. Schäfer/rottis. En otroligt stabil och cool hund.
Tyvärr tappade vi kontakten men om rykterna stämde så gick han igenom testerna för de behöll honom i alla fall.

Efter ett genomfört l-test ja.... kan du få söka om att få ha med en icke uppkörd hund på prov i tre månader;)

Men en hund som gjort ett kasst mh måste ju fortfarande klara ett l-test hos polisen.. klarar hunden l-testet är det ju ingen skithund, kan ju handla om precis vad som helst varför mh:t inte gått så bra

Sen är det på gott och ont så att även om en hund har gjort ett riktigt skitmh (på ren svenska) så finns det inget som säger att den inte skulle kunna bli en väktarhund.

Mvh

Ja man kan bli hundförare innan man har avverkat de två anställningsåren men för att de flesta bevakningsföretag ska frångå den rekomendationen, då ska hunden vara superbra och föraren visa stor peersonlig mognad och klara hundförarutbildningen med bravur samt ha lång erfarenhet av att träna och tävla hund privat.

personlig mognad kan jag hålla med om, men att man skulle behöva livslång erfarenhet av hund.. njaae... det finns en hel uppsjö med färdiga vuxna hundar som fungerar alldeles utmärkt som läromästare.. oftast en merit att ha haft hund, men nån hundträningserfarenhet måste du inte ha.. sen självklart, har dom två att välja på varav den ena har varit aktiv med hund en längre tid är det väl klart att denne går före, men annars njaae
Gäller även hos polisen, både inom hunderiet och rytteriet;)

Men hur vet du att hennes hund är för snäll? har du testat den i olika situationer och kan bedöma det? Vad spelar det för roll att hon som nu ska vara nybörjare på hund tror att hennes inte skulle klara ett mh? Mig veterligen klara dom flesta hundar mh, dock med varierande resultat, men klarar det, det gör dom...
Om nu hundfolket på sec tror på henne och hennes hund, varför kan du inte unna henne det? Vem vet, hunden kanske är skit, men hon kanske kan få sig en utb och en fast tjänst eller åtminstone bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, kanske få tag på en färdig ny hund och få chansen att lära sig en hel del:confused::confused::confused:

Okej..då har jag fått lite mera svar:-)
tjejen på 20 år har ingen tidigare erfarenhet alls.. detta är hennes första hund, icke varit aktiv i något alls inte ens en valpkurs....
hunden i sig är väldig snäll, fööör snäll.. rätt vek, skulle till 95% inte klara ett MH som läget är..
Han fixar smällare på nyår så skotten funkar nog galant enligt henne själv...
Hon har följt med och tittat på ett MH och sa då att de här lär inte min hund fixa..... däremot vet ja att han ett stoort föremåls intress iallafall..... ;-/
Känns bara elakt att "kunnigt" folk ska lura henne så.
Hon kämpar antagligen för nåt som icke kommer ske....

Krävs det ingen licens för att få föra fram en väktarhund????

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 740
Senast: tanten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 419
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka