Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

S

Sofhie

Min lilla sju månaders lagotto valp, fick spel idag när han låg i mitt knä och tuggade på ett ben och hunden han bott ihop med i några dagar nu, gick förbi. Morra jätte mycket och högg efter henne :( Förstod ju att han vakta benet, men vill ju inte att han ska hålla på så, så jag sa ju åt han, kan väl inte vara fel, om han beter sig så? Men han gav sig inte, morra ändå och högg efter mig! :confused: (Kanske var så att han fortfarande ville åt andra hunden) Så där har han aldrig blivit förut, förutom en gång när han var mindre och träffade en annan valp för första gången, men de är en annan historia, alltså då högg han ju inte efter mig! Men iallafall , sen när han hade lugnat ner sig så gick han väl som vanligt å vifta på svansen och svansa runt henne. Va ska jag göra ? Han kan ju inte bete sig så när han blir stor! :cry:
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Har du tränat att ta benet ifrån honom medans han ligger och gnager på det? Detsamma gäller att kuna ta matskålen ifrån honom när han äter, kuna peta på honom och han SKA inte röra en min!

Min Samojed tik, 8 månder morrade åt mig EN gång när hon va ca 3 månader då jag skulle ta hennes ben, och hon va med på de, de kom inte som någon överraskning, men hon morrade, och ja vissade mycket tydligt & bestämt att så gör man ALDRIG! De är INTE okej!!
Sen dess har de inte varit några problem alls, nu kan ja ta de när jag vill, även om hon inte tycker de är så roligt!!


Så, mitt tips är att träna mycket på att ta just ben & andra saker han tycker om ifrån honom!
Och beröm honom mycket när han gör rätt, vill säga släpper benet på loss, ge honom en godis och sen är de bra eller liknande och så får han tillbaka benet! Och upprepa, MÅNGA GÅNGER!

Lycka Till:)
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Jag tycker min hund har rätt att försvara sitt ben ifrån andra hundar. Inte konstigt med det.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Och ang att han högg efter dig. Det kan vara så att det blev mycket med den andra hunden och att han inte visste vad han gjorde.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Min lilla sju månaders lagotto valp, fick spel idag när han låg i mitt knä och tuggade på ett ben och hunden han bott ihop med i några dagar nu, gick förbi. Morra jätte mycket och högg efter henne :( Förstod ju att han vakta benet, men vill ju inte att han ska hålla på så, så jag sa ju åt han, kan väl inte vara fel, om han beter sig så? Men han gav sig inte, morra ändå och högg efter mig! :confused: (Kanske var så att han fortfarande ville åt andra hunden) Så där har han aldrig blivit förut, förutom en gång när han var mindre och träffade en annan valp för första gången, men de är en annan historia, alltså då högg han ju inte efter mig! Men iallafall , sen när han hade lugnat ner sig så gick han väl som vanligt å vifta på svansen och svansa runt henne. Va ska jag göra ? Han kan ju inte bete sig så när han blir stor! :cry:

helt okej o morra o göra utfall mot andra hundar när det gäller ex ben. men att dom sen inte kan tänka efter o hugga o morra mot mig är totalt oacceptabelt då hade han fått se på annat så kanske han tänker 1 och 2ggr innan han fortsätter Morra åt mig.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Det där är lite farligt tycker jag. Att "dänga upp" hunden, det blir en jävla kamp. Jag har själv gjort det med herr Focus, det gav knappast något vettigt resultat när jag gick in med fysisk kontakt.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Det där är lite farligt tycker jag. Att "dänga upp" hunden, det blir en jävla kamp. Jag har själv gjort det med herr Focus, det gav knappast något vettigt resultat när jag gick in med fysisk kontakt.

Men du är ju en klen liten tant för guds skull!
hemma har det då aldrig blivit nån kamp o såna saker jag hetsar han på ben så det står härliga till o han hugger efter allt han kan komma åt och är allmänt rabiat. Men sen säger ja nu räcker det så endra åter går han till benet eller så tar jag det.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Men du är ju en klen liten tant för guds skull!
hemma har det då aldrig blivit nån kamp o såna saker jag hetsar han på ben så det står härliga till o han hugger efter allt han kan komma åt och är allmänt rabiat. Men sen säger ja nu räcker det så endra åter går han till benet eller så tar jag det.

Just därför kanske man inte ska säga vad man gjort med sin hund och att det funkat så bra? Jag råder iallafall inte till att ge hunden pisk.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Just därför kanske man inte ska säga vad man gjort med sin hund och att det funkat så bra? Jag råder iallafall inte till att ge hunden pisk.

Jag har heller inte gett min stryk för han morrat för det har han aldrig gjort om jag inte utmanat han om o ta det men gör jag ingen deal av det nej då gör han inget heller.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

men att dom sen inte kan tänka efter o hugga o morra mot mig är totalt oacceptabelt då hade han fått se på annat så kanske han tänker 1 och 2ggr innan han fortsätter Morra åt mig.
Jag tolkade det där som smisk.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Jag tolkade det där som smisk.

Ja visst men efter som det aldrig inträffat oprovocerat så har han aldrig fått pisk.
Tror det handlar mycket om respekt att man tänker sig för innan man gör nåt drastiskt när Husse/matte är i närheten.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Kan du ta ben ifrån valpen annars, när situationen inte är såhär stressad?

Kanske blev det för mkt för valpen. Men jag tycker ändå aldrig det är acceptabelt att morra och hugga mot människor, det kan bli farligt när valpen blir äldre.

Som Tilda skrev här ovanför, öva mkt på att ta ben ifrån valpen, beröm-och ge tillbax det igen!
Ofta, tills hunden inte bryr sig eller tycker det är konstigt.

Hos mig lägger jag mig oftast inte i om de morrar på varandra , de behöver ju få kommunicera-och tycker en av dem att den andra gått för nära inpå måste hon få säga till. Blir de avskräckta från att morra kan de hända att de tror att de inte får varna utan går rätt på och hugger nästa gång istället.

Mig ska det däremot inte vara ngn diskussion med, vill jag ta ben får jag ta ben, närsomhelst varsomhelst, utan sura miner.
I vissa situationer är det nödvändigt att kunna gå in och plocka ifrån dem.
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Förut har jag kunnat ta ben ifrån han, men vi kanske inte har tränat på det så mycket. Får träna mer på det alltså. Men då har det ju inte varit någon annan hund i närheten. Självklart tycker jag det är okej om han försvarar sitt ben, från andra hundar, absolut inte mot mig! Men han blev ju galen, det tycker jag väl inte är så bra. Kan han ha blivit mer stressad av att han låg i mitt knä också? För ibland kan han ligga på golvet å tugga på ben utan att bli så där tokig när dom två andra hundarna går förbi.
Ibland kan han morra också när han bara ligger och sover och en hund kommer nära, vad beror de på, vill han skydda sin plats, eller bara vara ifred? Vill ju att han ska fungera ihop med andra hundar, och inte morra och hugga efter dom som kommer för nära. Annars om han inte ligger och sover eller har ben, så är han jätte glad och lekig och sånt mot andra hundar!
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Tycker att det är absolut och till 100% självklart att en hund varken skall morra åt eller hugga efter sin matte = flockledaren!!

Inte i någon situation!

Gör hunden det så tycker i alla fall jag att man genast talar om för hunden att SÅ GÖR MAN INTE!

Hur man gör är ju upp till var och en. Med rösten, med hotande åtbörd, handgripligen...

Min 80-åriga mamma slog med en hopvikt tidning på golvet bredvid hunden när hon ville tillrättavisa den. Faktiskt effektivt! Tro't eller ej!

Dessutom tycker jag inte att en unghund ska morra åt en äldre hund i den flock han befinner sig i. Det kan väl i vissa fall vara bra om matte=flockledaren lägger sig i lite.
Tror nog att denna unghund kände sig peppad av att ligga i ditt knä och ville väl kanske försöka klättra lite på rangskalan med ditt stöd.

Har den fungerat bra i flocken innan?
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Jag tycker som flera andra, morra & göra utfall mot andra hundar som kan tänkas vilja åt benet/annat som är hundens egna är helt ok, men hunden ska inte göra så mot dig. & inte vara så till sig att den råkar bita dig.

Att en hund morrar är nästan alltid pga osäkerhet, men kan även vara pga aggression, syns på resten av kroppsspråket vilket det är. Men är man inte helt säker så ska man inte ta en konflikt, det kan göra det hela värre. Då är det bättre att sitta kvar vid hunden, titta på den, kanske sucka, prata lite småsurt, men lugnt, med den. Om man känner sig hotad kan man hålla om nosen på hunden & "vagga". En ledare är inte aggressiv i onödan(spec inte om den andra hunden är osäker) & jag tror inte hunden kommer se dig som en bra ledare om du "dänger in hunden i väggen" tex, om den försöker visa osäkerhet genom att morra. Sen ska hunden inte behöva morra åt sin ledare, eftersom den ska ha fullt förtroende för denne. Det är det man får jobba på.

Sen ska man alltid kunna ta saker av sin hund, det är en säkerhetsfråga, kanske mer än en ledarskapsfråga? Ett loss måste funbka och att få "gräva" i munnen ska man alltid kunna göra.
Men man behöver ju inte ta saker av hunden bara för att man kan, det gör ju inte att hunden vaktar mindre.

Hoppas att det löser sig med din hund.
En tanke bara, kanske dumt att ha hunden i knät när den tuggar på ben om man har två hundar? Känns som större risk att konflikter uppstår. Lycka till!
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Ja jo de var klart jätte dumt att ha han i mitt knä då. Men den andra hunden va inte i rummet då, och när hon kom tänkte jag ju inte på det. Men det är klart att jag tänker på det tills nästa gång. Jag kan ta ben och leksaker från han utan att han morrar eller så i andra fall, i de fallet som var, så tror jag han släppte benet när han morra på den andra hunden. Så till mig kan han inte ha morrat till för att skydda benet, som inte var där när jag sa till han. Det måste ha varit att det blev lite stressigt i den situatioen. Ska tänka på det där med att inte vara aggresiv i onödan. Tack så mycket för alla svar! :D
 
Sv: Vaktar sitt ben, blir tokgalen!

Svar till Pi Pi

Allt har ju funkat bra innan det är bara när han ligger i mitt knä som jag har märkt att han blir så där. Så det är klart att han får sluta ligga i mitt knä, när andra hunden är där ;) Den här hunden har inte bott hos oss ända sen han var liten valp, utan har bott hos oss nu en vecka ungefär. Vi har henne bara över höstlovet, så hon ska inte bo hos oss nån längre tid. Men tycker ändå att han inte borde morra åt en äldre hund. Men jag får försöka undvika situationerna när han blir så där. Men de kan ha varit som du säger att han kände sig peppad av att ligga i mitt knä!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 689
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp