Vaktande, respektingivande golvmopp?

Kamomilla

Trådstartare
Har varit en del lite mysko besök här ute, de har visserligen inte kommit tillbaka när de träffat på hundarna, men tanken på en hund som ser ut som en Rottis (eller motsvarande respektingivande ras) men har ett aktiveringsbehov som en golvmopp (gosa med matte en hel vecka är toppenaktivitet, typ, allt annat är en bonus) har dykt upp.

Finns den rasen eller ska jag fortsätta lita på att småterrierna skäller och pussar iväg det ovälkomna? :cool:

Sv: Vaktande, respektingivande golvmopp?

Berner sennen. En del motion behöver de så klart men de är rätt nöjda med att vara med och lufsa omkring. Lagom vaktiga.

Någon gårdshund eller mastiff? Tror att Bison i någon tidigare tråd rekommenderat Dogue de Bordeaux. Rätta mig om jag har fel!

Annars kanske bullmastiff? :)

Min kompis har en Rhodesian Ridgeback som passar perfekt på den beskrivningen.
Men så har jag också träffat dennes totala motsats inom rasen, så det kan ju bli tokfel :angel:

Min kompis har en Rhodesian Ridgeback som passar perfekt på den beskrivningen.
Men så har jag också träffat dennes totala motsats inom rasen, så det kan ju bli tokfel :angel:

Vet en som har en sådan. Den är mycket energisk och jättefeg.....skulle springa och gömma sig direkt.

Du har rätt :-)
Vår fining är helnöjd med att ligga i soffan hela dagarna. Långpromenad i skogen är mys men blir det inget blir han inte ledsen för det.
Han vaktar o ser väldans otrevlig ut när han reser ragg från öron till svans, backar inte i första taget. Men är inte aggressiv o har ett fantastiskt tålamod, kommer överens med alla, hanar som tikar, barn som vuxna.

Nu ar varan valdigt dalig mentalt med mycket radslor (vilket delvis ocksa kommer fran hans uppfostran).
Men kan saga som sa att ingen gar in objuden nar de ser honom. Jag skulle nog nasstan benamna honom lite val vaktig for min smak efterso vi bor pa en gard dar det passerar mycket frammande manniskor dag som natt - det kan bli lite pafrestande om en ovan eller hundradd kommer.
Daremot ar han gudasnall, alskar alla han lart kanna, sarskilt barn och kvinor som stark tvaa - man ar varre.
Alskar alla hundar och ar extremt ranglag. Han ar av rottis storlek men smackrare occh kan definitivt se valdigt farlig ut om han vill.

Han ar (en hogst kvalificerad gissning) bullmastiff korsning och jag skulle med all sakerhet titta pa en san om jag ville ha nagot som din beskrivning.

Obs: jag ar ingen mastiff expert men min hund utan sina mentala brister hade varit underbar! Sen kan jag tanka mig att halsan ar lite sisadar men det ar sjalvklart nagot man kan kolla upp.

Forresten.
Om man har en objuden gast som kanns laskig och man vill ha en laskig hund innan ens egen valp ar fodd, tranad och stor nog att skramma nagon. Gar det att hyra en hund for sant? Som typ kan sitta med langlina i tradgarden pa natten under nagon vecka tex?

Akita? Vet inte mycket om dem egentligen men en jobbarkompis har en sån och den verkar inte kräva mycket. Väldigt respektingivande! Men de kanske inte är så vaktiga?

Annars bodde jag förr granne med två berners som sprang och skällde som galningar når man gick förbi. Där hade nog ingen velat gå in!

jag tror att det kostar multum :D och det ar mojlit att en forare ingar
sjalv tycker jag att det skulle behovas en vakt tranad hund har (bor langt ute i skogen, och borjat vara manga inbrott och andra mindre trevliga typer i krokarna), men vi tanker inte bo kvar har sarskilt lange sa kan inte kopa nagon sjalv. Farsan har varken tid eller kunskapen eller vill ta hand om en valp. Daremot saknar han fortfarande varan vakt tranade schafer (omplacering) helt underbar familjehund. Gar det att kopa en redan vakt tranad hund? eller kan man "bestalla" en i nsagon trevlig ras? :o

har kan man kopa redan fardigtranade i 3-4 ars aldern.

kostar multum dock.

hmm... ni far la hyra in mig o nagon av mina vaktgrisar? *vissel* tranade att ta hand om busar ar dom inte, men later som f-n och stora o ilskna ser de ut ;) (moderator, jag skamtar!)

Vår var 15 månader när vi köpte honom.
Han är inte vakttränad, det ligger naturligt hos honom.
Vrålskäller aldrig utan markerar när det kommer ngn. Sätter sig ovanför dörren när vi öppnar, är det okej säger vi åt honom att gå o lägga sig, är det ngn han känner får han hälsa.
I trädgården kan han skälla när ngn går förbi, en gång för att markera, här bor jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 841
Senast: lizan
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: Preussen
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 474
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈