Vajsing i stallet- får krupp snart!

M

MrsJanDoe

Hej! Vill av respekt för stallägare och andra i stallet vara anonym, så jag har skaffat en ny inloggning. Är det ngn som misstänker vem jag är här eller irl så snälla håll det för er själva.

Har min häst uppstallad i ett stall som är en av de dyraste i stan, som inte har ridhus. De är förstås dyrare. Det man betalar för är utfodring tre ggr per dag och att ägaren ska se till att det finns vatten i hagen och en daglig visitering. Spån ingår i obegränsad mängd mer eller mindre då ägaren känner en som har en lokal såg och spånet är gratis. Hö köps av ägaren och är dyrt som satan men ett helt ok hö till min hästs behov förutsatt att hästen får si och så många kg hö, annars behövs mer energi.

När vi flyttade dit skulle vi få värme i sadelkammaren, lyse vid höet, lyse i sadelkammaren, vatten i boxarna osv. Stallet hade varit tomt ett tag och det var lite fix att göra.

Fasen, inget funkar!!!! Vi själva fick fixa element och lyse i kammaren! Inget vatten i boxarna ännu efter nästan ett år. Lyse vid höet har vi fått fixa själva. I paddocken har lyset strejkat i långa perioder. Inget el i hagarna pga dumma ursäkter. Ibland funkar elen men det har varit mer utan än med. Hästarna får hö två, ibland tre timmar senare än vad som är sagts, ibland får de inget middagshö. Vatten i hagen funkar inte heller.

Jag är väldigt mänsklig. Jag tycker att en gång är ingen gång. Och jag gör garanterat saker som retar andra fast jag försöker mitt bästa. Och ägaren är jättesnäll. Ställer upp på intagningar och utsläpp om jag ber om en tjänst, även om det har varit sällan jag bett om det.

Snart är det ett möte i stallet och jag känner att jag inte fixar sånt här mer. Om jag kommer en söndag förmiddag klockan elva för att rida har jag ingen lust att morgonfodra och släppa ut hästar... Jag betalar dyrt för att det ska funka och min häst behöver äta... och eftersom de inte alltid får det höet de behöver för att orka, enligt analys, så behöver jag ge extra energi men vet ju inte när... Nog för att de pillar i sig gräs i hagen då det inte snöat så här långt ner i landet i år. Men ändå!!!

Jag märker att jag är konflikträdd och tycker det är svårt att säga ifrån. Snälla kan ni ge mig lite tips på hur man kan säga ifrån på ett bra sätt. Är mina krav rimliga?
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Vad står i kontraktet? Dessa punkter borde ju vara de lättaste att ta upp på mötet för att påpeka att de inte följs.
Det som eventuellt lovats muntligen ska hända framöver lär ju bli lite svårare....men du kan du börja med kontraktet.
Att hästarna inte fått morgonmat förrän kl 11 (om någon kommer!!) ska INTE vara acceptabelt av någon hyresgäst!
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

+ att TS o övriga skall ha betalt för material o arbete o dessutom reducerad hyra tills allt är fixat, även retroaktivt.
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Vad står i kontraktet? Dessa punkter borde ju vara de lättaste att ta upp på mötet för att påpeka att de inte följs.
Det som eventuellt lovats muntligen ska hända framöver lär ju bli lite svårare....men du kan du börja med kontraktet.
Att hästarna inte fått morgonmat förrän kl 11 (om någon kommer!!) ska INTE vara acceptabelt av någon hyresgäst!

Det som står i kontraktet är stallhyra, regler om uppsägning, att hö köps av ägaren och vad det kostar. Det står inget om värme och lyse dessvärre. Det är muntligt lovat. El i staket är ju lag, om jag fattat det rätt. Lyse i paddock är också muntligt. Daglig visitation är också muntligt. Matning tre ggr per dag är i kontrakt men det står ingen tid när. Det är också muntligt.

Shit vad naiv jag är!!! :o
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Inte är du naiv inte. Jag skulle också räkna med att hästarna åtminstone får mat om inte något annat varit överenskommet, särskilt om det inte är ett billigt stall. Det är ju trist om en sådan sak måste stå svart på vitt. Fast tyvärr så är det så på en del ställen. Du kan väl ta upp det som inte funkar på mötet och om det inte blir någon ändring så lägg inte mer energi på det utan flytta istället (alternativ gilla läget). Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Hade aldrig kunnat sitta på jobbet på dagarna och inte veta om min häst har fått frukost och kommit ut, fått lunch mm

Om jag hade varit du skulle jag flyttat, det kommer aldrig att bli bättre. Det är sådan stallägaren är och det kommer inte att ändras.

För din hästs skull, flytta. Hästar vill ha fasta rutiner och ordning och reda för att må bra.

Ge dig ut o leta nytt stall! :)
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Trots att stallägaren är snäll osv så betalar du för något du inte får. Är det avtalat att hon ska fodra och släppa ut så SKALL detta göras, finns det en avtalad ungefärlig tid så ska även det följas (så vidare det inte händer något, säg snöstorm eller liknande). Om du inte får det som du betalar för och som avtalats hade jag nog först påpekat det, var saklig och säg som det är och ge stallägare en chans att rätta till. Därefter om ingen om det inte blir någon bättring hade jag tyvärr sett mig om efter annan stallplats där saker och ting sköts som har avtalats. Och jag kan känna lite att det inte spelar någon roll om platsen är dyr eller billig, man ska inte behöva oroa sig för om hästen fått sin frukost och om den fått komma ut. Jag inbillar mig att en människa som inte sköter det som den ska gärna tummar på annat med. Vem vet vad stallägare också "struntar" i att göra? :crazy:
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Jag stod i ett sånt stall under en kort period för många år sen. Det var hemskt. Jag oroade mig hela tiden för att gammelman inte skulle ha kommit ut, inte skulle fått frukost, kommit lös och sprungit iväg, blivit påkörd av bilar osv (ja, jag är världsmästare på att oroa mig så det var verkligen inte rätt stall för mig)

Sen var det dessutom så att stallägaren plötsligt bestämde att vi hästägare fick komma 4 bestämda dagar i veckan (minns inte vilka så här långt efteråt) och de andra 3 fick vi inte komma ut dit. :eek: De fyra dagarna vi fick komma skulle vi även sköta om stallägarens hästar.
Vilket hade varit okej om man hade varit med på det från början, men det där var droppen för mig.

Flyttade så fort jag kunde därifrån. Jag var orolig för vad som hände de 3 dagar vi inte fick lov att vara där. Nu hade jag en fjording så han var väl inte lika eftertraktad och han var en riktig enmanshäst så jag tror ingen annan skulle ha suttit kvar på honom. Men halvbloden hade jag nog varit orolig för att de blev uthyrda eller något de dagarna vi inte fick komma dit om jag var ägarna.

Numera oroar jag mig faktiskt väldigt sällan eftersom jag står i ett stall där jag och hästarna verkligen trivs och det sköts med hästarnas bästa i centrum. :love:

TS: du får känna efter om du känner att det här kan börja funka snart, annars kanske det är dags att leta sig vidare? Man ska inte sitta på jobbet/skolan/hemma och oroa sig för om hästen får komma ut eller få mat.
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Sen var det dessutom så att stallägaren plötsligt bestämde att vi hästägare fick komma 4 bestämda dagar i veckan (minns inte vilka så här långt efteråt) och de andra 3 fick vi inte komma ut dit. :eek: De fyra dagarna vi fick komma skulle vi även sköta om stallägarens hästar.

:eek: :devil: :confused: :mad: Herre min skapare, vilken vansinning idé!! Alldeles komplett oacceptabelt. Jag hade blivit skogstokig. Milt sagt...
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Jag skulle flytta. Det där med lyse mm skulle jag bli irriterad över men inte betrakta som en avgörande fråga, men låter man bli att ge hästarna mat och/eller släppa ut dom så har man gått över en gräns som jag inte skulle acceptera.

Flytta för din hästs skull. Du behöver inte "ta någon konflikt". Det är inte din uppgift här i livet att göra om stallägaren till en bra stallägare. Det är din uppgift att se till att din häst har det bra.
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Har tyvärr också dålig erfarenhet av slarver stallägare som bara har stallet för pengarna och sen lovar mad man kan anse vettig hästhållning. Ta ett möte utan stallägare innan och var överens om vad ni vill, kräv sedan det. Annars flytta. Det gjorde de i det stallet jag var(efter att jag slutat rida där). Men det trista är att ligger stallet med bra läge nära stan kommer de alltid komma undan med att slarva för det kommer alltid nya hästägare. Och har man ingenstans att ta vägen är det ju svårt att ställa för höga krav:(
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

KL

Jag tänker såhär.

Även om stallägaren är snäll och trevlig så betalar du en stor summa varje månad för en tjänst som inte genomförs korrekt. Hade detta skett inom någon annan verksamhet hade det varit oacceptabelt. Men inom hästvärlden är det förvånansvärt ofta som det blir sånahär konstigheter. Servicetagarna måste helt plötsligt fixa det mesta själva och ställa till med så lite bekymmer som möjligt för servicegivaren. Inget illa ment mot dig, jag menar bara på att det inte är så det ska behöva vara.

Även om de är svårare att genomdriva så är ju ändå ett muntlig avtal ett bindande avtal. Har fler inakoderade personer i stallet förrutom du hört dessa löften? I sådant fall är ni ju "vittnen" åt varandra vid eventuella problem och kan även som grupp betona att det måste ske en ändring.

Sedan tänker jag även på skaderisken. Om det inte finns belysning (som det är utlovad) där ni exemepvis hämtar hö (och innan vi fixade det själva, även i sadelkammare), är då stallägaren medveten om vilka skyldigheter denne har om det händer något? Någon faller i blindo och slår sig illa i mörkret? Om denne har några skyldigeter alls för den delen?

Jag tänker även på när hästarna går i hagen, om det är lag på el i staketen vet jag inte men i vilket fall, om hästarna rymmer och springer ut på en väg och bli påkörda vilket kan kräva stora veterinärkostnader eller avlivning? Är stallägaren medveten om vilka skyldigheter denna kan tänkas ha i sådant fall?

Hästarna kan även få magsår ifall de inte fodras regelbundet vilket kräver veterinärvård. Detta är det dock inte särskilt troligt att stallägaren behöver stå för utan det är troligare att det blir du som får betala och vårda.

Jag har personligen inte någon kunskap om vad en stallägare kan tänkas ha för skyldigheter vid situationer som de jag beskriver. Jag har inte några vidare kunskaper inom det juridiska tyvärr.
Det jag skriver är nästan mer riktade som frågor.
Och kanske en tankeställare till dig ifall det skulle hända något som ett resulterat av att stallägaren inte har åtagit sig vad denne har lovat.

Jag skulle iaf först försöka få stallägaren att ordna det som inte fungerar i dagsläget, belysning, vatten i hage och box, fodringar m.m. I annat fall skulle jag flytta. En olycka kan hända så lätt och det är sällan värt risken.

Lycka till!
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Jag skulle flytta omedelbart! Att hästarna inte får mat och får komma ut är oacceptabelt och det minsta man kan begära! Hästarna kan ju bli sjuka av att inte få mat regelbundet. Nej gör din häst och dig själv en tjänst och flytta. När man hör sådant här inser man att ens stall är superbra :love:

Lycka till!
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

Om du vill ge det en chans att bätttra sig istället för att du flyttar direkt så kan du kanske lägga fram det någonting så här... Att du vill få mer bestämda tider gärna inskrivna i kontraktet ang fodringarna för att du ska kunna planera din dag och ridning bättre. Du vill veta med säkerhet att kommer du kl 10 och ska rida så har hästen fått äta sin frukost och smälta maten innan sitt arbestpass, eller du vill att hästen ska ha fått gå i sin hage och mjukat upp lite innan du tar in och rider på morgonen.

Det är ju oftast lättast att komma med en anledning till att du vill ha en förändring inte bara för att du tycker det är sent. För det tycker ju uppenbarligen inte ägarna.

Ang lyse/värme mm så tjata och fråga när det blir av! Att inte ha el i staket är ju en stor säkerhetsrisk så där är det inte mycket att tumma på. Ni har tur att hästarna håller sig inne i hagen, det gör inte min utan el....
 
Sv: Vajsing i stallet- får krupp snart!

El i staket är ju lag, om jag fattat det rätt.

Jag har svårt att tro att det finns en lag som säger att det måste vara el i staketen... däremot håller jag med om att det bör finnas om staketen bara är trådar.

MEN - vad gäller allt det andra - du är nog som jag och tror gott om alla, vilket jag tycker är en god egenskap trots allt. Jag har också fått lära mig den hårda vägen att man ska ha ALLT nerskrivet och underskrivet.

Ettmuntligt avtal är som bekant lika bindande, men väldigt svårt att bevisa och få rättsligt rätt. Jag hade nog börjat leta annan stallplats om jag var du, det är inte roligt att ha häst när det är på det viset - speciellt inte när det är så pass dyrt - för service som ni hästägare själva utför.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 801
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
521
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 818
Senast: Cambrie
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp